2009-04-28, 22:27
Medlem
MothmanBudss avatar
Tjena , ska blåsa om datorn nu . Har Vista på den men vill ha XP. När jag fått upp blåskärmen och ska påbörja installationen står det att den inte hittar hårddisken. Har SATA hårddisk. Läst igenom massa trådar men jag förstår inte riktigt, som jag har förstått behöver jag en drivrutinsdiskett men eftersom det inte finns något diskettutag så blir det svårt. Det går väl inte att ta ut XP skivan under installation och köra in skivan från ASUS eller? Hur ska jag göra? Tips tack Puss o kram

Tror jag löst att nu, men jag fattar inte vilken drivrutin det är jag ska ladda ner? För det finns ingen speciell till hårddisken på ASUS hemsida, har en ASUS m51sn.
Senast redigerad av MothmanBuds 2009-04-28 kl. 23:02.
Citera
2009-04-29, 14:27
Medlem
Rsovles avatar
Har svarat på detta problem 3 ggr nu tror jag.
Jag trodde också det var drivrutiner som saknades, vilket det kan vara, men testa detta som är mycket enklare först.

Gå in i bios och configuration, leta efter "Native SATA support" och ändra denna till disable.
Citera
2009-04-29, 18:54
Medlem
Hej!
Jag har lika problem, fast jag har IDE, inte SATA. Ingen aning varför det inte funkar, letar i bios efter något konstigt men hittar inte det heller.

Någon som har något tips?

Edit: Det är en Acer travelmate 6292
Edit 2: Okej, nvm. Det var tydligen SATA ändå när jag läste produktbeskrivning på internet..
Senast redigerad av Walleo 2009-04-29 kl. 18:59.
Citera
2009-04-29, 22:27
Moderator
Falukropps avatar
Ett bra tips till framtiden, när du väl installerat datorn, se till att slipstreama en skiva med SATA-drivern, så slipper du hålla på och krångla med PATA-emulation under installationen.

Och det är inte hårddisken du ska ha en driver till, det är SATA-controllern. Troligen ligger den integrerad på datorns chipset, så drivern du ska plocka hem är chipsetdrivern.
Citera
2009-04-29, 22:32
Medlem
CoolDudes avatar
Använd NLite, när du kör det välj "Integrera drivrutiner" och installera sedan med skivan som nlite gör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in