2009-04-28, 22:04
Medlem
skas avatar
hej fb jag har ubuntu och vista instalerade på min data och ubuntu fick väldigt lite minne när det delades och jag undrar om ubuntu kan ta över allt minne om jag avinstalerar vista eller om jag kan få mer minne på något annat sätt orkar inte instalera om och har bara en hd hjälp mig!
Citera
2009-04-28, 22:17
Medlem
Du kommer inte få mer utrymme på ubuntu-partitionen automatisk när du avinstallerar vista. Du måste använda tex gparted, och sedan öka storleken själv.
Citera
2009-04-28, 22:20
Medlem
skas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omnomnom
Du kommer inte få mer utrymme på ubuntu-partitionen automatisk när du avinstallerar vista. Du måste använda tex gparted, och sedan öka storleken själv.

hur gör jag det då ? kan jag göra öka storleken men ändå ha kvar vista? det hade varit det bästa
Citera
2009-04-28, 22:24
Medlem
skas avatar
tankar gparted nu men hur blir det om det finns något på den Partition jag för över till ubuntu?
Citera
2009-04-28, 22:26
Medlem
Ja om du öppnar gparted, så kan du ställa in hur stora partitions-storlekarna är. Du kan tex minska på den som vista är installerat på och sedan öka den som ubuntu är instalerat på.

Vilken som är vista-partitionen och vilken som är ubuntus kan jag inte svara på, om du inte är säker kan du berätta lite om hur det ser ut när du öppnar gparted, eller kanske dra en printscreen och ladda upp.

Det kan ta ett bra tag för den att bli klar, som en varning bara.

Alltså gparted ska finnas med i ubuntu, så du behöver inte ladda ner.

Nej, alla filerna kommer vara kvar och så. Bara du inte klickar i "format" eller liknande, men det borde vara lugnt.
Senast redigerad av omnomnom 2009-04-28 kl. 22:29.
Citera
2009-04-28, 22:38
Medlem
skas avatar
okej tack för hjälpen men i hjälp avsnittet stog det ganska bra hur man går tillväga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in