2009-04-28, 19:44
Medlem
flipper1446s avatar
Vovvens ena övre hörn-mjölktand har suttit kvar en månad längre än den andra, och nu är den riktiga tanden mycket längre än mjölktanden så den verkar inte komma att lossna på naturlig väg. Ska jag bryta bort den? Den sitter ganska löst men har liksom kilat sig fast mellan den riktiga tanden och tandköttet.

Veterinären sa för en vecka sedan att den borde komma loss om man leker/kampar med bitleksaker, men vovven har fått flera märgben och vi kampar dagligen (som vanligt= med en repknut/tross - och ändå är tanden kvar...

Hunden är en blandras med lite mer än 90% dobermann, och han är 6,5 kalendermånader gammal. Alla andra mjölktänder är borta.

Bryta eller inte? Det, mina vänner, är frågan.
Senast redigerad av flipper1446 2009-04-28 kl. 19:48.
Citera
2009-04-29, 00:31
Medlem
flipper1446s avatar
Då bryter jag bort den imorgon. Har inte för avsikt att få en hund med felställd hörntand, så lite smärta får han tåla. Den sitter trots allt inte fast helt utan går att vicka på en mm fram och tillbaka.
Citera
2009-04-29, 01:42
Medlem
BluesBross avatar
Sitter den såpass löst som du ger sken av så kan du troligen utan vidare komplikationer ta bort den bara vovven går med på det och om du är säker på att du inte gör hunden illa. Men jag tycker du ska följa vet. råd ett tag till. Om denne säger att du ska kampa med hunden så gör det ett tag till. Det är knappast ngn överhängande fara om hunder hinner bli 7 mån innnan tanden försvinner. Min fru är själv vet och vi har en hund som förra året hann bli 7 mån innan alla mjölktänder försvann och min fru var då ganska nära att själv dra ut dem men efter en del kamp, rätt mycket och relativt våldsamt, så ordnade det sig av sig självt till slut. Men är du orolig så ring en vet igen och hör efter.
Citera
2009-04-29, 19:56
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluesBros
Sitter den såpass löst som du ger sken av så kan du troligen utan vidare komplikationer ta bort den bara vovven går med på det och om du är säker på att du inte gör hunden illa. Men jag tycker du ska följa vet. råd ett tag till. Om denne säger att du ska kampa med hunden så gör det ett tag till. Det är knappast ngn överhängande fara om hunder hinner bli 7 mån innnan tanden försvinner. Min fru är själv vet och vi har en hund som förra året hann bli 7 mån innan alla mjölktänder försvann och min fru var då ganska nära att själv dra ut dem men efter en del kamp, rätt mycket och relativt våldsamt, så ordnade det sig av sig självt till slut. Men är du orolig så ring en vet igen och hör efter.
Tack för svaret. Tanden är ute. Inga problem, han blödde lite (precis som vid alla andra tandlossninggar) men det upphörde snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in