Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Ni har haft en lång period av Hoxha ´s variant av Marxism. Hur har Albanien utvecklats sedan dess ?
Albanien var ett maktvakum mellan 1991 och 1997, landet gick från totalitär diktatur (mycket likt Nordkore) till anarki. Idag så är det verkligen inte samma albanien som för 10 år sedan, jag har personligen aldrig någonsinn sett så mycket förändringar som skedde i Albanien på 2000 talet.
Citat:
Är jag fel ute om jag påstår att Tribalism ( Klansamhället) är den som är mest tongivande inofficella styrelseskicket i Albanien ? Hur ser demokratin ut ? Representativ demokrati eller svågerpolitiskt ?
Albanien är fullt hängivet åt liberalism. Och i detta tidiga skede av liberalism så är det bara naturligt att samhället går tillbaka till sit rudementära skick (klansamhället), detta har varit en process i samtliga liberala länder.
Citat:
Hur är oppositionen sammansatt ? Politiker med samma efternamn hela vägen ? Var ligger fokus på nationella politiska frågor ? vem driver dom, vilka stöder dom
Albanien är en av de mest reformvänliga länderna på Balkan, Så någon oligarki är det inget tal om.
Citat:
Korruption ? Hur utbredd ?
Inte värre än ryssland iallafall.
http://www.finfacts.ie/corruption.htm
Citat:
Det finns 1000 fler frågor , egentligen.
Du är välkommen att ställa hur många frågor du vill.