2009-04-28, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Il.terrone
Të haristis
Aaa du ska bara veta vad jag beundrar er gammla albaner. Skönt att höra den gammla albanskan.

Idag säger vi Të falemi nderit.
Citera
2009-04-28, 21:19
Medlem
Embriacos avatar
Albaner och serber, varför funkar inte det?
Citera
2009-04-28, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Embriaco
Fråga dem, de är dem som fört en agressiv utrotningspolitik jämtemot oss albaner, inte tvärtom.
Citera
2009-04-28, 21:23
Medlem
kess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7up-lime
Det handlar inte bara om att landet ligger i Europa kontinenten det handlar om befolknings mentalitet och kultur & tradition. Cypern ligger inte ens i närheten av Europa men eftersom grekerna har all gemensamt med väst.

Nu vet jag inte var du fått detta ifrån, men vi kollar upp fakta

Citat:
DNA HV1 sequences and Y chromosome haplotypes (DYS19 STR and YAP) were characterised in an Albanian sample and compared with those of several other Indo-European populations from the European continent. No significant difference was observed between Albanians and most other Europeans, despite the fact that Albanians are clearly different from all other Indo-Europeans linguistically. We observe a general lack of genetic structure among Indo-European populations for both maternal and paternal polymorphisms, as well as low levels of correlation between linguistics and genetics, even though slightly more significant for the Y chromosome than for mtDNA. Altogether, our results show that the linguistic structure of continental Indo-European populations is not reflected in the variability of the mitochondrial and Y chromosome markers. This discrepancy could be due to very recent differentiation of Indo-European populations in Europe and/or substantial amounts of gene flow among these populations.

http://www.nature.com/ejhg/journal/v.../5200443a.html

Citat:
Lysande! vad har du fått dessa siffror ifrån? Nu tog jag bara Turkiet som ett exempel som dess är EU kandidat och landet ligger inte ens i Europa men själva landet är mer utvecklade.

Turkiet på 17:de plats och Albanien på 113

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2004rank.html

Citat:
Men tror ni de klarar av att bekämpa dem?

Självklart, när möjligheterna öppnar sig i Albanien för utbildning och ett bättre levnadsätt så försvinner även kriminaliteten.
Citera
2009-04-28, 21:23
Medlem
Il.terrones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7up-lime
Det handlar inte bara om att landet ligger i Europa kontinenten det handlar om befolknings mentalitet och kultur & tradition. Cypern ligger inte ens i närheten av Europa men eftersom grekerna har all gemensamt med väst.

På vilket sätt skiljer sig albanernas mentalitet från den till övriga européer? Att dom skulle vara muslimer är inte ett tillräckligt bra argument eftersom många albaner är kristna. Korruptionen som råder i landet är ett resultat av kommunismen. Liknande korruption finner man i andra öst-europeiska länder som Bulgarien och Rumänien.
Citera
2009-04-28, 21:24
Medlem
kess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IliricumSacrum
Aaa du ska bara veta vad jag beundrar er gammla albaner. Skönt att höra den gammla albanskan.

Idag säger vi Të falemi nderit.

Nej, idag det heter FLM!!
Citera
2009-04-28, 21:25
Medlem
Opaques avatar
Ni har haft en lång period av Hoxha ´s variant av Marxism. Hur har Albanien utvecklats sedan dess ?

Är jag fel ute om jag påstår att Tribalism ( Klansamhället) är den som är mest tongivande inofficella styrelseskicket i Albanien ? Hur ser demokratin ut ? Representativ demokrati eller svågerpolitiskt ?

Hur är oppositionen sammansatt ? Politiker med samma efternamn hela vägen ? Var ligger fokus på nationella politiska frågor ? vem driver dom, vilka stöder dom ?

Korruption ? Hur utbredd ?

Det finns 1000 fler frågor , egentligen.
Citera
2009-04-28, 21:38
Medlem
Embriacos avatar
http://www.euronews.net/2009/04/28/albania-eu-s-latest-applicant/
Citera
2009-04-28, 21:38
Medlem
kess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Ni har haft en lång period av Hoxha ´s variant av Marxism. Hur har Albanien utvecklats sedan dess ?

Albanien har utvecklats positivt i västvärldens ögon. Man har blivit demokratiska och öppnat dörrarna för världen.
Albanien är även medlem i ett antal internationella organisationer, samt flera regionala organisationer och initiativ, däribland Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa (OSSE) NATO , FN, stabilitetspakten, Adriatiska stadgan, och Världshandelsorganisationen (WTO). I juni 2006, Albanien och EU undertecknat ett stabiliserings-och associeringsavtal, och idag har Albanien ansökt om EU medlemskap.

Citat:
Är jag fel ute om jag påstår att Tribalism ( Klansamhället) är den som är mest tongivande inofficella styrelseskicket i Albanien ? Hur ser demokratin ut ? Representativ demokrati eller svågerpolitiskt ?

Eftersom Albanien är med i NATO så är Albanien en demokrati då endast demokratiska länder får vara medlemar i NATO.
Citera
2009-04-28, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kes
Eftersom Albanien är med i NATO så är Albanien en demokrati då endast demokratiska länder får vara medlemar i NATO.

Vilken typ av demokrati är det då?
Citera
2009-04-28, 21:41
Medlem
Aleizohiets avatar
Jag är positiv till all sorts utvigdning av EU som inte färdar dess politiska och ekonomiska stabilitet (ala Rumänien och Bulgarien). Ifall Albanien har nagot att erbjuda nagot EU är intresserade av (förutom billig semester, det kan man göra i vilket fall) är jag positiv. Annars inte, *tittar pa Rumänien och Bulgarien igen*.
Citera
2009-04-28, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Embriaco
S, Det är på grund av Kosovo, men jag tycker dem ska dela KiM . Annar bli det krig vãrre än den förra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in