2009-04-28, 13:22
Medlem
charmörens avatar
Hej,

har en ganska ny tvättmaskin av märket Beko, inköpt i dec 2008. Problemet är att vi tvättar(jag tvättar dock ej då jag är man och sambo) så finns det sköljmedel kvar i sköjlmedelsfacket. Detta är enligt min sambo en ganska ny företeelse för denna maskin, ibörjan vållades inga problem.

Vet någon lösningen på detta problem eller måste jag åka tillbaka med maskin, vilket i min värld är mycket drygt då jag ej har någon kombibil.

Tack på förhand!
Citera
2009-04-28, 13:29
Medlem
Janne-Taikons avatar
Du har väl garanti på vitvaran eller?

Ta i 1:a hand kontakt med dom du köpt den av och kolla av om det är vanligt förekommande och om det inte är det så kollar du av med dom hur man ska göra med eventuellt återsändande i sista hand, i 2:a hand så kollar du av om de har service folk som kommer och kollar maskinen åt dig.
Citera
2009-04-28, 13:54
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charmören
Hej,

har en ganska ny tvättmaskin av märket Beko, inköpt i dec 2008. Problemet är att vi tvättar(jag tvättar dock ej då jag är man och sambo) så finns det sköljmedel kvar i sköjlmedelsfacket. Detta är enligt min sambo en ganska ny företeelse för denna maskin, ibörjan vållades inga problem.

Vet någon lösningen på detta problem eller måste jag åka tillbaka med maskin, vilket i min värld är mycket drygt då jag ej har någon kombibil.

Tack på förhand!

Jag är man och sambo, som tvättar ibland.
Man ta ut tvättmedelsfacket och göra rent det emellanåt, finns oftast någon plastspärr att trycka på så att man får bort facket från maskinen.

Annars som föregående säger.
Senast redigerad av epost72 2009-04-28 kl. 14:14.
Citera
2009-04-28, 14:06
Bannlyst
Plocka isär facket för tvätt- och sköljmedel och gör rent. Förmodligen har sköljmedlet slaggat igen i koppen/ facket och där som sköljmedlet skall passera. Spola med hårt tryck med duschslangen så lossnar det nog.
Citera
2009-04-28, 14:36
Medlem
Draedons avatar
Jag är man och sambo så jag tvättar inte heller. Däremot är det jag som får ta hand om inköp/frakt/garanti och andra manliga delar av tvättmaskinsägandet. Vi hade samma problem på vår förra tvättmaskin och på den var det ett litet rör som hade lossnat och sedan gick sönder så maskinen kunda inte "suga i sig" sköljmedlet. Självklart skedde detta efter att garantin hade gått ut så vi köpte en ny maskin.

Men 1) kolla garanting 2) kolla så att själva facket där man häller i doftagottblajet är rent och att ev slangar och kanaler sitter fast/är rena.
Citera
2009-04-28, 21:23
Medlem
Klaus Stryypares avatar
Förmodligen lilla röret som är igensatt (det som sitter i bakkant av facket).
Citera
2009-04-28, 21:49
Medlem
Man är inte en "riktig man" förrän man delar tvättuppgiften med sin sambo!
Citera
2009-04-28, 22:03
Medlem
hänk3s avatar
Är man men ingen sambo så får tvätta själv och har samma problem så passar på att också fråga.
Flyttade in i hyreshuset jag nu bor i för 5 månader sedan och märkte då detta problem. Lite händig som man är pillade jag bort röret och kollade, var fullt med skit (som tvättstugan i övrigt också var, lata jävla grannar).
Gjorde rent röret och testade över tvättstället om "självsuget" eller vad det nu heter som gör så att vätskan tas upp från behållaren och ner dit det ska, och det fungerade då när jag testade.
Men har märkt nu i fortsättningen att när jag tvättar ibland så ligger det kvar sköljmedel från föregående tvättare eller efter det att min maskin är klar, inte alltid dock. Och kollar röret varje gång så att det är rent men har problem ändå. Tänkte på det om det är viktigt att tvättmaskinen står rakt och inte lutar åt nått håll? För det gör våran eftersom golvet inte är helt hundra gjort...
Citera
2009-04-28, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Man är inte en "riktig man" förrän man delar tvättuppgiften med sin sambo!
Hjärntvätt på hög nivå, lagar du mat och dammsuger också eller?
OMG PLZ NOOB
Citera
2009-04-28, 22:18
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hänk3
Är man men ingen sambo så får tvätta själv och har samma problem så passar på att också fråga.
Flyttade in i hyreshuset jag nu bor i för 5 månader sedan och märkte då detta problem. Lite händig som man är pillade jag bort röret och kollade, var fullt med skit (som tvättstugan i övrigt också var, lata jävla grannar).
Gjorde rent röret och testade över tvättstället om "självsuget" eller vad det nu heter som gör så att vätskan tas upp från behållaren och ner dit det ska, och det fungerade då när jag testade.
Men har märkt nu i fortsättningen att när jag tvättar ibland så ligger det kvar sköljmedel från föregående tvättare eller efter det att min maskin är klar, inte alltid dock. Och kollar röret varje gång så att det är rent men har problem ändå. Tänkte på det om det är viktigt att tvättmaskinen står rakt och inte lutar åt nått håll? För det gör våran eftersom golvet inte är helt hundra gjort...

Nja, snarare beror det på sköljmedlet och att du verkar vara den enda som gör rent facket.
Citera
2009-04-29, 00:32
Medlem
charmörens avatar
Hejsan,

nog finns det garanti allt, två ljuvliga år.

Ska kika det där röret i tvättmedelsfacket. Provade att blåsa och suga i avloppslangen men det hjälpte inte.

Vore hemskt drygt om man måste åka med maskinen någonstans, brukar man få åka till servicestället eller kommer servicestället hem till mig?
Citera
2009-04-29, 07:00
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charmören
Hejsan,

nog finns det garanti allt, två ljuvliga år.

Ska kika det där röret i tvättmedelsfacket. Provade att blåsa och suga i avloppslangen men det hjälpte inte.

Vore hemskt drygt om man måste åka med maskinen någonstans, brukar man få åka till servicestället eller kommer servicestället hem till mig?

De flesta erbjuder hembesök där en reparatör kollar upp maskinen och i de allra flesta fall kan maskinerna lagas på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in