2009-04-28, 11:38
Medlem
alkoholpsykoss avatar
Hur länge håller sig matlagningsgrädde efter öppnad förpackning? Är det fortfarande bäst före datumet på förpackningen som gäller, som med mjölk?
Citera
2009-04-28, 11:57
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alkoholpsykos
Hur länge håller sig matlagningsgrädde efter öppnad förpackning? Är det fortfarande bäst före datumet på förpackningen som gäller, som med mjölk?
Det brukar stå på förpackningen hur länge den håller efter man öppnat den, skulle gissa på 3-5dgr. Bäst före gäller alltid oöppnad förpackning förvarad på rätt sätt. Men som alltid, lukta och smaka.
Citera
2009-04-28, 12:08
Medlem
Ketoganzs avatar
först och främst vill jag be dig sluta med lågfett varor såsom matlagningsgrädde
riktig hederlig vispgrädde är det bästa (smakar bättre med)

vidare är det bästa sättet att se hur längre grädden håller att lukta och smaka på grädden, den håller ganska mycket längre än vad förpackningen säger.

luktar/smakar den surt är det dags att kasta men innan dess är det fritt fram.

använde senast igår grädde som enligt förpackningen gått ut 3 veckor tidigare (paket öppet senaste 2 veckorna) grädden hade inte surnat och smakade hur bra som helst.
Jag har iofs en konstant temperatur av 2 grader i kylen, ger all mat långt mycket bättre hållbarhet.
Citera
2009-04-28, 12:30
Bannlyst
Den håller sig så länge den kan förtäras. Ärligt talat blir jag sur på snorungar som tittar på bäst-före-datumet och ojar sig om det gått utöver en jävla dag.

Vad fan är det för jävla htb-lamers vi fått i landet? Homosexuella skjärtgossar som förmodligen inte gjort värnplikten, som nu klagar på maten.

Lite jävla ordning i leden om jag får be!
Senast redigerad av Paraflex 2009-04-28 kl. 13:06.
Citera
2009-04-28, 12:43
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ketoganz
först och främst vill jag be dig sluta med lågfett varor såsom matlagningsgrädde
riktig hederlig vispgrädde är det bästa (smakar bättre med)

Helt rätt - om man av någon outgrundlig anledning vill ha magrare grädde kan man blanda vispgrädde med vatten - blir mycket billigare också.

Om alla slutade att köpa vattenskadad grädde (mellan-, matlagning- och allt vad f-n de heter) kanske Arla och Valio fattade att de borde sälja en riktig matlagningsgrädde istället (~50%) - vispgrädde är ok för semlor, men i sås är den alldeles för tunn
Citera
2009-04-28, 17:05
Medlem
alkoholpsykoss avatar
OKEJ!

Tack för svaren!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem