Har precis installerat det senaste Ubuntu på datorn, men får lite problem som säkert är lätta att fixa om man är lite varm i kläderna.
Första problemet är när Update manager kör igång och vill att jag ska uppdatera Firefox och några mer saker.
När man då klickar på install updates så får jag ett meddelande som säger att jag inte har något utrymme kvar.
Citat:
The upgrade needs a total of 74.4M free space on disk '/'. Please free at least an additional 74.4M of disk space on '/'. Empty your trash and remove temporary packages of former installations using 'sudo apt-get clean'.
Vilken disk är det den syftar på med frasen "Please free at least an additional 74.4M of disk space on
'/'."
Har ingen partition som heter så. Samt den partition som Ubuntu är installerat på har 300gb ledigt.
Skriver då in 'sudo apt-get clean' i terminalen och på nästa rad skall jag ange lösenordet men det går inte att skriva in. Så här har jag kört fast.
Kom lite längre nu. Märkte att man skrev in lösenordet fast man inte såg det, bara trycka enter efter..
Så nu är jag istället fast med detta meddelande
Citat:
E: Could not get lock /var/cache/apt/archives/lock - open (11 Resource temporarily unavailable)
E: Unable to lock the download directory
Andra problemet är att när jag försöker logga in på msn via Pidgin så stängs det bara ner, och kör jag det i terminalen så säger den 'segmentation fault'... Vad händer här? Några inställningar jag missat?
Är helt färsk på det här så lite hjälp vore toppen.