2009-04-27, 19:45
Medlem
Jag har fått ett super erbjudande på mig angående ett solarium och undrar om någon har mer fakta och erfarenheter än vad jag har.
Hur många solminuter räcker rören?
Vad drar den i ström per sol minut?
Vad kostar nya rör?

Tackar för snabba och seriösa svar!

Edit: Glömda lägga in länk på modell
där har vi den!
http://www.uvasol.se/siena.php
Senast redigerad av kanfall 2009-04-27 kl. 20:14.
Citera
2009-04-27, 23:10
Medlem
Hej, skall försöka svara så seriöst som möjligt då.

Osrams Eversun-rör har som exempel en ekonomisk livslängd på 500 timmar (när 80% av ljusflödet i anläggningen återstår, de lyser alltså längre än så) och dylika rör kostar kring 100-lappen kan jag tänka mig. Lite beroende på hur många du köper såklart. Men om vi räknar högt så hamnar ändå rör-kostnaden på under 10:-/h.

Totaleffekten på den apparaten bör vara nånstans kring 4400 W inklusive 'ansiktskanon' (jag räknade på 100 W-lysrör eftersom det endast stod högeffekt på sidan) vilket ger en förbrukning på 74 wattminuter. Eller 4,4 kWh. Så säg en 6:-/h.

Tänk på att du måste ha en 3fas-anslutning som är avsäkrad med 16 A för att ens kunna koppla in den.
Citera
2009-04-28, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxbox
Hej, skall försöka svara så seriöst som möjligt då.

Osrams Eversun-rör har som exempel en ekonomisk livslängd på 500 timmar (när 80% av ljusflödet i anläggningen återstår, de lyser alltså längre än så) och dylika rör kostar kring 100-lappen kan jag tänka mig. Lite beroende på hur många du köper såklart. Men om vi räknar högt så hamnar ändå rör-kostnaden på under 10:-/h.

Totaleffekten på den apparaten bör vara nånstans kring 4400 W inklusive 'ansiktskanon' (jag räknade på 100 W-lysrör eftersom det endast stod högeffekt på sidan) vilket ger en förbrukning på 74 wattminuter. Eller 4,4 kWh. Så säg en 6:-/h.

Tänk på att du måste ha en 3fas-anslutning som är avsäkrad med 16 A för att ens kunna koppla in den.

Tack för bra och seriöst svar!
Har redan tänkt på 16 A anslutning och ska ser hur jag ska gå till väga med det men tack ändå!
Citera
2009-04-28, 18:10
Medlem
Wittgensteins avatar
Mjaha. ja. Det här är ju varken hemelektronik, ljud eller bild. Försöker med Bostad, hem och trädgård, så får berörda moderatorer där ta ställning till om de vill ha den.

/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in