2009-04-27, 18:31
Medlem
Tjosan!

Har ett problem med min burk nu. Satt och skulle starta ett spel, men det började toklagga och hängde sig. Ljudet hakade sig upprepade gånger och fick ingen bild på skärmen när jag startade spelet. Försökte ctrl-alt-del'a, men ingen lycka, så jag gjorde en vaktmästaromstart.
Då startade datorn upp. Cd'n lät lite grann, fläktarna gick och hårddisken klickade lite, men sen stannar den där. Får ingen bild på skärmen. Inga pipljud som den brukar göra när man har något fel som är trasigt.
Har öppnat burken, dammsugit, kopplat loss gpu, ram, hdd och cd-rom. Ingen lycka där inte.
Provat swappa plats på ramminnena, men samma sak där.
Bytt till andra DVI kontakten, ingen skillnad.
Plockat ur batteriet för att resetta CMOS, men ingen lycka då. Ska prova låta den stå utan batteri en lite längre stund. Så den dräneras på all ström som kan tänkas finnas kvar i mobot.
Även provat koppla ur gpu'n och kört på interna grafikporten, men samma sak då.

Någon som har nån form av teori/tips?
Citera
2009-04-27, 18:51
Medlem
Twitters avatar
Garanterat grafikkortet som är pajj, prova att byta med nåt från någon annan dator. Samma sak hände med min kompis dator och då var det grafikkortet så jag är helt övertygad att det är det. EDIT: OJJ!Läste inte hela inlägget, ledsen
Citera
2009-04-27, 19:05
Medlem
Tveksam på att gpu'n är paj, då den gör samma sak på det interna grafikkortet.
Citera
2009-04-27, 19:08
Medlem
Twitters avatar
Ja jag upptäckte att du redan hade testat det, men har du en annan dator med grafikkort i tillgänglig?
Citera
2009-04-27, 19:09
Medlem
Jag kan ha ett liggande i en "död" burk. Ska slita ut det och testa med det.
Citera
2009-04-27, 19:15
Medlem
Twitters avatar
Gör det och återkom med resultat, dra iväg ett meddelande till mig om du gör det senare.
Citera
2009-04-27, 19:17
Medlem
Provade med ett annat (äldre) nvidia. Funkade inte. Så det sitter nog inte i grafikkortet.
Citera
2009-04-27, 19:26
Medlem
Twitters avatar
Nej, det är sant
Har dock inte en blekaste om vad det kan vara då, kanske skärmen?
Testa en annan skärm, detta är dock bara för att testa det borde dock inte vara det.
Citera
2009-04-27, 19:26
Medlem
Sorry för dubbelpost.

Fick liv i den nu. Jag kopplade ur USB musen och tangentbordet. Då startade den upp till windows, böt även DVI port igen. Så nu ser jag inloggningen i windows
Ska prova koppla i USB grejjerna igen och se om problemet kommer tillbaka
Citera
2009-04-27, 19:28
Medlem
Twitters avatar
aa, det var nog något med maskinvaran, testa att updatera drivrutinerna till mus/tangentbord och om det krashar igen så testa med ps/2
Citera
2009-04-27, 20:44
Medlem
*postar från datorn som krånglade*
Ska prova uppdatera drivrutiner till gpu och usb enheter nu. Så kanske jag kan undvika det här problemet i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in