• 1
  • 2
2009-04-27, 16:59
Medlem
heartfields avatar
Jag har spelar gitarr i något år, lärt mig låtar med hjälp av tabbar och guitar pro, även tagit ut en del enklare stycken själv genom att pröva mig fram.

Sedan ett par månader tillbaks har jag även hållit på och tränat på skalor, hittills mest mollpentatoniska. Målet är att lättare kunna ta ut låtar utan att behöva kolla på tabs samt att kunna göra lite enklare improvisationer.

Frågan jag har lyder som följer: hur lär jag mig att använda skalorna? Jag har sökt här på flashback och även på andra sidor men det närmaste ett svar jag har kommit är att det kommer naturligt med tiden.

Det är alltså inte att lära mig skalorna jag har problem med utan att använda dem, om jag t.ex. sätter på ett backingtrack-spår och försöker improvisera till det blir det bara att jag sitter och spelar skalan upp och ner, på sin höjd lägger in ett vibrato eller nåt.
Är det jag som är totalt omusikalisk/okreativ och borde lägga gitarren på hyllan eller finns det något sätt att öva upp det här?
Citera
2009-04-27, 17:16
Medlem
Unicorners avatar
Jag är väl på ungefär samma nivå, enda tipset jag har är att börja köra bends och att hålla in toner ganska länge, och sen skifta mellan snabbt spel och långsamt (ifall du är säker på skalan)... Go wild helt enkelt! Låtsas att du är Jimi Hendrix eller David Gilmour Efter ett tag så ser (hör) du vad som funkar och vad som inte funkar och sen så antar jag att det är precis som du skrev: att det kommer naturligt med tiden.

Jag brukar börja med att spela på en sträng och hitta sköna övergångar, sen efter ett tag när jag tycker mig hittat nån skön liten melodi så lägger jag till sträng på sträng. Det tar tid men jag antar att man får börja så.
Citera
2009-04-27, 17:23
Medlem
heartfields avatar
okej tack för tipset, ska pröva och se om det leder till några framsteg
Citera
2009-04-27, 17:25
Medlem
brainspaces avatar
Lär dig lite blues licks. Finns huuur många som helst. Du kan i princip spela om samma lick 10 gånger fast få det å låta olika varje gång....gäller å skaffa sej en feeeeeling för det. Easy to play but hard to feel, som hendrix sade!
Citera
2009-04-27, 17:25
Medlem
exempelvis IA Eklund och John Petrucci menar att ostinaton (en repetativ fras) är nåt att öva på. Att du har en uppsättning ostinaton som du lär dig att kombinera på oändligt många olika vis. En klassisk blues-impovisation (många andra stilar med, men kanske främst bluesen) utgår ofta från en fras som du återkommer till i början på var 4:e-12:e takt eller liknande sen gör du något annat mittemellan och återkommer sen.

Det är också ett bra sätt att slippa dom rätt vanliga "frysen" man kan se t o m hos svinduktiga gitarrister när dom tappar "kreativiteten" av någon anledning.

Ett annat tips är att använda pauser för att lättare skapa melodier. Annars fastnar man lätt i det där "gå upp och ner".
Citera
2009-04-27, 17:46
Medlem
Ravenhearts avatar
Några tips.
Gör egna licks. Skriv ner eller spela in alla licks du kommer på, så du kommer ihåg dom.
Spela ofta in när du solar till backings. Då hör du lättare vad som funkade och inte.
Citera
2009-04-27, 18:05
Bannlyst
Alla bra gitarister har bluesen i botten. Skit i den där mollpentan och lär dig bluesskalan i stället. Läs in dig på Muddy Waters och chickagobluesens mysterier .. Då är du nästan hemma!

http://www.youtube.com/watch?v=a4l1Jk3ZCb4
Senast redigerad av Paraflex 2009-04-27 kl. 18:08.
Citera
2009-04-27, 18:54
Medlem
noreones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Alla bra gitarister har bluesen i botten. Skit i den där mollpentan och lär dig bluesskalan i stället. Läs in dig på Muddy Waters och chickagobluesens mysterier .. Då är du nästan hemma!

http://www.youtube.com/watch?v=a4l1Jk3ZCb4

sjyst, nu får du ta och förklara vad det är för skillnad mellan moll-pentatonisk skala
och blues skala!
Citera
2009-04-27, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av noreone
sjyst, nu får du ta och förklara vad det är för skillnad mellan moll-pentatonisk skala
och blues skala!

Skiiljdanen är de blå tonerna. Något som du inte har nån jävla aning om, din okunniga idiot!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5_toner

Oj.. jag glömde.. dra åt helvete ditt kukhuvud!
Senast redigerad av Paraflex 2009-04-27 kl. 19:12.
Citera
2009-04-27, 22:23
Medlem
Jiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heartfield
Det är alltså inte att lära mig skalorna jag har problem med utan att använda dem, om jag t.ex. sätter på ett backingtrack-spår och försöker improvisera till det blir det bara att jag sitter och spelar skalan upp och ner, på sin höjd lägger in ett vibrato eller nåt.
Är det jag som är totalt omusikalisk/okreativ och borde lägga gitarren på hyllan eller finns det något sätt att öva upp det här?

Försök träna genom att sjunga eller vissla det du vill spela innan du spelar det. Härma sedan med gitarren. Det gör inget fastän du inte kan sjunga värst bra, du själv vet ju ändå hur du tänkte sjunga frasen.

När man sjunger så lägger man automatiskt in pauser i melodierna, när man nöter på gitarren är det lätt hänt att man glömmer bort det.
Citera
2009-04-27, 22:49
Medlem
Suicide Nations avatar
Lär dig var grundtonen i skalorna du spelar sitter och försök(till en börja med iaf) att ''landa'' där.

För att ''fatta'' hur man använder skalan kanske det är en god idé att testa att spela låtar som använder sig av dem.

just mollpentan och bluesskalan(som, bortsett från att man lägger till en ton för att få en bluesskala, är identiska)

För dessa kan jag rekommendera Rage Against The Machine - Bombtrack , Led Zeppelin - Whole Lotta Love och Heartbreaker, Jimi Hendrix - Foxy Lady och Deep Purple - Lazy och Maybe I'm a Leo.

Kom ihåg att alla grymma musiker snor lite av andra i början. Ta någon låt du gillar och gör en egen tolkning av den.
Citera
2009-04-28, 00:56
Medlem
heartfields avatar
Tack så mycket för alla tips, jag känner väldigt inspirerad nu!
Jag hittade det här programmet som är till för att öva upp gehöret, någon som har provat? Vad tror ni, kan det vara något att ha?
http://www.trainear.com/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in