• 1
  • 2
2009-04-27, 12:49
Medlem
Octavianuss avatar
Det är så att jag e less på min futtiga 120 Gb HDD, i min gamla MacBook (en vit plast) och tänkte köpa en ny, större, en på 500 Gb tex denna http://www.dustinhome.se/pd_5010184561.aspx kommer den att funka?

Iaf, nu har jag bara OSX installerat, sen köra jag windows vid behov i ett virtuellt skrivbord.
Det jag vill göra är att köpa den nya HDDn och instalera windows på ca 100 Gb, resten för OSX. Eller möjligen OSX på 100Gb sen resten en till partition som jag kan komma åt från bägge. Men hur göra jag det, för FAT32 duger inte, måste kunna lagra stora filer. Kan man ha tex NTFS på den, och ha ett program instalerat i OSX för att komma åt de filerna, eller då tvärtom.

Sen är ett till problem, att jag har massa bra program installerat i OSX nu, som jag vill behålla till min nästa installation. Hur gör jag då, kan man dra över dem bara på sin externa HDD och sen dra in dem igen? Jag har inte installationsfilerna kvar bara programmen. Och jag orkar inte leta rätt på alla program, ladda ner osv för att installera. Det är mkt små gratis program.

Så hur ska jag gå till väga med allt. Ska jag trycka i den nya HDDn, i med OSX skivan installera OSX, sen köra Bootcamp, eller finns det bättre sätt?

Jag e lite färskt på det här med att installera om, och greja. Så vill har det bästa och enklaste sättet tack.
Citera
2009-04-27, 12:56
Medlem
Ödlans avatar
RW för NTFS från OSX kan du styra upp genom att installera OSX-paketet av ntfs-3g och du slipper således använda FAT32 för Windows.
Citera
2009-04-27, 13:09
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
Det är så att jag e less på min futtiga 120 Gb HDD, i min gamla MacBook (en vit plast) och tänkte köpa en ny, större, en på 500 Gb tex denna http://www.dustinhome.se/pd_5010184561.aspx kommer den att funka?

Iaf, nu har jag bara OSX installerat, sen köra jag windows vid behov i ett virtuellt skrivbord.
Det jag vill göra är att köpa den nya HDDn och instalera windows på ca 100 Gb, resten för OSX. Eller möjligen OSX på 100Gb sen resten en till partition som jag kan komma åt från bägge. Men hur göra jag det, för FAT32 duger inte, måste kunna lagra stora filer. Kan man ha tex NTFS på den, och ha ett program instalerat i OSX för att komma åt de filerna, eller då tvärtom.

Sen är ett till problem, att jag har massa bra program installerat i OSX nu, som jag vill behålla till min nästa installation. Hur gör jag då, kan man dra över dem bara på sin externa HDD och sen dra in dem igen? Jag har inte installationsfilerna kvar bara programmen. Och jag orkar inte leta rätt på alla program, ladda ner osv för att installera. Det är mkt små gratis program.

Så hur ska jag gå till väga med allt. Ska jag trycka i den nya HDDn, i med OSX skivan installera OSX, sen köra Bootcamp, eller finns det bättre sätt?

Jag e lite färskt på det här med att installera om, och greja. Så vill har det bästa och enklaste sättet tack.

Kör du 10.5 så kan du ju alltid köra en Time Machine-backup och sedan återställa från den via installationsskivan när du kastat in nya hårddisken.
Citera
2009-04-27, 16:08
Bannlyst
annars är det bara att köra flyttassistenten om du har ett kabinett du kan koppla in den gamla disken i!
Citera
2009-04-27, 21:03
Medlem
Octavianuss avatar
jag provade att köra en timemachin backup. Sen använda mig av flyttassistans för att få över filer osv. Men det funkade inte. Vad gick snett, elelr går det inte att göra så?
Citera
2009-04-27, 21:20
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
jag provade att köra en timemachin backup. Sen använda mig av flyttassistans för att få över filer osv. Men det funkade inte. Vad gick snett, elelr går det inte att göra så?

Vad mer exakt funkade inte? Vad sa migration assistant?
Citera
2009-04-27, 21:35
Medlem
Octavianuss avatar
kommer inte ihåg nu vad den sa, men sa att det blev fel iaf.

Jag säkerhetskopierade bara program mappen, inget mer. Så kanske berodde det på det? Hade inte plats för mer.
Citera
2009-04-28, 09:54
Bannlyst
Citat:
kommer inte ihåg nu vad den sa, men sa att det blev fel iaf.

Jag säkerhetskopierade bara program mappen, inget mer. Så kanske berodde det på det? Hade inte plats för mer.
Ja då har du ju inte en komplett backup
Citera
2009-04-28, 12:32
Medlem
Octavianuss avatar
ålrajt, så annars ska det funka då?

Vad tror ni om valet av HDD, vilken är bäst 500Gb HDD, som passar i macbooken?

antar att det ska vara s-ata 2.5"? Vad mer att tänka på?
Citera
2009-04-28, 12:40
Bannlyst
Citat:
ålrajt, så annars ska det funka då?

Vad tror ni om valet av HDD, vilken är bäst 500Gb HDD, som passar i macbooken?

antar att det ska vara s-ata 2.5"? Vad mer att tänka på?
Att den är 9,5 mm tjock.. Finns även dom som är 12 mm men dom går inte i..
Citera
2009-04-28, 13:17
Medlem
Octavianuss avatar
ok, så då beställer jag denna då.
Citera
2009-05-01, 16:22
Medlem
Octavianuss avatar
nu har jag beställt en sådan HDD, och en sådan här http://www.dustinhome.se/pd_5010120124.aspx så jag kan köra min disk (plus lite andra gamla) in i datorn, smidigt.
Då e frågan, hur jag ska göra själva installationen osv. Som jag fattat det ska jag göra såhär:

I med ny HDD, i med OSX skivan, installera.
Sen kör jag bootcamp.
Sen kör jag flyttassistenten. Då undrar jag, kan man få över bara utvalda saker, tex bara vissa program? Jag vill verkligen inte ha över allt gammalt. Ser detta som en gyllne chans att rensa.
Sen vill jag ha en extra partition på ca 100Gb, som jag ska kunna komma åt från bägge OSen. När partionera jag upp den? Vid installationen av OSX eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in