2003-10-25, 22:36
Medlem
Von Bings avatar
1718 Karl XII dödas. Inga arvingar finns förutom hans syster, som blir drottning. Hon tvingas att skriva på ett avtal där hon tar avstånd från kunglig diktatur. Ståndsriksdagen får lagstiftandemakten. Den har fyra kamrar för varje samhällsklass, vars medlemmar antingen utnäms, får en plats i arv, eller väljs med tvivelaktiga metoder.

1762 Kungen utför en misslyckad kupp. Resultatet: regeringen tar ifrån honom all politisk makt.

1766 Total tryckfrihet som första land i världen.

1772 Gustav III gör sig till diktator och beskär parlamentarismen kraftigt.

1789 Den totalitära diktaturen är ett faktum när den stärks. Regeringen moderniseras och högsta domstolen inrättas.

1809 "Demokratisk" revolution. Kungen måste ha folkets godkännande och riksdagen får tillbaka en del makt och landet får en författning.

1842 Departement införs.

1866 Ståndsriksdagen avskaffas och ersätts av en tvåkammarriksdag, där man måste vara tillräckligt förmögen för att ha rösträtt och valbarhet. Ojämlikheten korrigeras istället för att slopas, med tanke på att danskarna och tyskarna införde allmän rösträtt på 1840-talet, och inte var dessa tidiga precis.

1906 Ett förslag om kvinnlig rösträtt avslås.

1909 Allmän rösträtt för män

1917 Parlamentarismen återinförs.

1921 Demokratin är ett faktum och kvinnan får samma rättigheter som mannen.
Citera
2003-10-28, 12:33
Medlem
Kalla inte Konungen för diktator!
Citera
2003-10-28, 13:53
Medlem
Von Bings avatar
Diktator: Enväldig härskare

Gustav III: Enväldig härskare

Alltså: Gustav III var en diktator.

Monarki = Diktatur i finkostym.
Citera
2003-10-28, 17:47
Medlem
Ska vi börja tjafsa om Gustav III nu igen?
Citera
2003-10-28, 23:38
Medlem
TomBombadills avatar
Klart att han var diktator. Men inte en sådan som vi oftar förknippar med en diktator. DVS nån blatte i nåt blatte land som alltid går omkring i militärkostym rökandes på en havanna cigarr..
Citera
2003-11-12, 12:47
Medlem
psygnosiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von Bing
1921 Demokratin är ett faktum och kvinnan får samma rättigheter som mannen.

Ett faktum?
Demokratin utvecklas hela tiden.
När dem "stora" grekerna uppfann demokratin som dem kallar det för fick varesig barn, kvinnor, slavar, dumma, eller någonannan än deras egna få utvalda rösta.
På så sätt har demokratin utvecklas och tog ett stort sted i Sverige 1921, men demokratin i sig är knappast så fulländad som den kanske ska vara.
Demokrati är bara vidskeplighet.
Citera
2003-11-12, 12:55
Medlem
WhoAmIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psygnosis
Ett faktum?
Demokratin utvecklas hela tiden.
När dem "stora" grekerna uppfann demokratin som dem kallar det för fick varesig barn, kvinnor, slavar, dumma, eller någonannan än deras egna få utvalda rösta.
På så sätt har demokratin utvecklas och tog ett stort sted i Sverige 1921, men demokratin i sig är knappast så fulländad som den kanske ska vara.
Demokrati är bara vidskeplighet.

Hur kan man börja ett inlägg med att ifrågasätta att demokratin var ett faktum, och avsluta det med att påstå att demokrati är vidskeplighet ?!?

Man kan säkert göra massa intelligenta tolkningar av vad psygonosis menar med att demokratin är vidskeplighet, men för mig är det inte särskilt tydligt vilken som åsyftas.

Exempel:
Person A tror att det innebär sju års olycka att krossa en spegel.
Person A är vidskeplig.
Att tro att det innebär sju års olycka att krossa en spegel är vidskeplighet.

Demokrati är vidskeplighet ???
Systembolaget är vidskeplighet ???
Byxor är vidskeplighet ???

Säkert kan man tillordna även dess påståenden mening, men för mig är det inte klart vilken.
Citera
2003-11-12, 13:02
Medlem
psygnosiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoAmI
Hur kan man börja ett inlägg med att ifrågasätta att demokratin var ett faktum, och avsluta det med att påstå att demokrati är vidskeplighet ?!?

Man kan säkert göra massa intelligenta tolkningar av vad psygonosis menar med att demokratin är vidskeplighet, men för mig är det inte särskilt tydligt vilken som åsyftas.

Exempel:
Person A tror att det innebär sju års olycka att krossa en spegel.
Person A är vidskeplig.
Att tro att det innebär sju års olycka att krossa en spegel är vidskeplighet.

Demokrati är vidskeplighet ???
Systembolaget är vidskeplighet ???
Byxor är vidskeplighet ???

Säkert kan man tillordna även dess påståenden mening, men för mig är det inte klart vilken.

utopi kanske passar bättre spom ord då.
Citera
2003-11-12, 13:34
Medlem
Von Bings avatar
Jag menar att landet fick ett demokratiskt system just då. Snacka om att haka sig upp på detaljer.
Citera
2003-11-12, 14:27
Medlem
WhoAmIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von Bing
Jag menar att landet fick ett demokratiskt system just då. Snacka om att haka sig upp på detaljer.

Haka upp mig på detaljer är min stora grej.
Citera
2003-11-13, 08:46
Medlem
psygnosiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoAmI
Haka upp mig på detaljer är min stora grej.

Han menade nog mig...
Men jag tycker lika mycket om dig för det...
lr inte
*puss*
Citera
2003-11-13, 11:45
Medlem
WhoAmIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psygnosis
Han menade nog mig...
Men jag tycker lika mycket om dig för det...
lr inte
*puss*

Njae ... jag menade i största allmänhet ... men det är ju dig som jag har detaljtrakaserat i den här tråden ser jag ...
*kram*
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in