2009-04-27, 00:00
Medlem
Tjenare!

Har en bärbar IBM Lenovo X60S som skall formateras efter ett virusangrepp Denna dator har ingen cdläsare så jag har fått sätta in XP på ett USB minne. Allt fungerar bra och den bootar och de blåa installationsfönstren kommer upp MEN när jag skall installera/formatera hårddisken så finns den inte på listan? Har sökt och försökt att fixa detta men utan några resultat. Kan det vara så illa att hårddisken har pajjat?

Datorn startar aldrig, utan viruset som är gör att när man startar datorn så precis när Windows loggan kommer så blir det blått och står en text. Går inte att starta i felsäkert läge eller liknande.

Vad skall jag göra?

Hoppas verkligen nån tar sig tid och hjälper!

Tack på förhand!

/Christoffer
Citera
2009-04-27, 00:04
Medlem
Catatonics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crille_B
Tjenare!

Har en bärbar IBM Lenovo X60S som skall formateras efter ett virusangrepp Denna dator har ingen cdläsare så jag har fått sätta in XP på ett USB minne. Allt fungerar bra och den bootar och de blåa installationsfönstren kommer upp MEN när jag skall installera/formatera hårddisken så finns den inte på listan? Har sökt och försökt att fixa detta men utan några resultat. Kan det vara så illa att hårddisken har pajjat?

Datorn startar aldrig, utan viruset som är gör att när man startar datorn så precis när Windows loggan kommer så blir det blått och står en text. Går inte att starta i felsäkert läge eller liknande.

Vad skall jag göra?

Hoppas verkligen nån tar sig tid och hjälper!

Tack på förhand!

/Christoffer

Om du inte ens hittar den i BIOS så har den nog garanterat pajat.
Citera
2009-04-27, 00:04
Medlem
Karl-Gunnar.s avatar
Jag har en lenovo thinkpad t60 vid omformatering av den så fick jag lov att ställa in sata drivers på compatibility mode i bios. Innan jag gjorde det hade jag samma problem med att hårddisken inte hittades under xp installation.
Citera
2009-04-27, 00:06
Medlem
kanske skrev lite klantigt, i biosen hittar jag hårddisken men inte sen när jag skall formatera/installera. Hur ställer man in SATA drivers på compatibility mode ? Har inte hittat något sånt i min bios. Måste kika igen, värt att kolla.

Tack än så länge!

/Crille
Citera
2009-04-27, 00:09
Medlem
TACK SOM SATAN, var samma fel för mig.. Har SÖÖÖÖÖÖKT som en galning...

SJUKT tacksam för svaret!!!!!

/Crille
Citera
2009-04-27, 00:15
Medlem
Karl-Gunnar.s avatar
Det är inte direkt det första man kommer att tänka på, tog mig ett tag att klura ut när jag själv stötte på samma problem.

Alltid kul när man kan hjälpa någon med sina onödiga kunskaper
Citera
2009-04-27, 12:34
Medlem
Rsovles avatar
Hade exakt samma problem på min laptom och detta var lösningen för min del.
Gå in i bios och configuration, leta efter "Native SATA support" och ändra denna till disable.
Klart! Lycka till!
Citera
2010-02-08, 17:00
Medlem
tack som fan!! stort jävla tack!!!!!!!
Citera
2010-02-09, 14:48
Medlem
zixls avatar
Nu har det ju löst sig, men om man inte kan ändra i BIOS utan sitter där med SATA så kan man slipstreama in satadriver på en xpinstalltions skiva så de finns där vid installationen.

http://www.nliteos.com/guide/index.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in