2022-10-16, 10:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tycker dokumentären var intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Alla verkar dock inte vara imponerade.
Här är ett utdrag från en krönikör på Helagotland.se

Lyteskomiken drar gotlänningarna i smutsen

Stig och Gun Larsson bjuder på både syskongnabb, skön gotländska och ett evigt tjat om att det ska drickas kaffe, i tv-dokumentären om Sjögren.
Man kan dock undra vad detta ger för bild av gotlänningar, menar krönikören.

Jag tycker ändå att dokumentären om Sjögren har varit intressant att titta på.

Själv tyckte jag det var intressant att få höra riktig gotländsk dialekt. Inget jag tyckte var lyteskomik.
Citera
2022-10-16, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tycker ändå att dokumentären om Sjögren har varit intressant att titta på.

Själv tyckte jag det var intressant att få höra riktig gotländsk dialekt. Inget jag tyckte var lyteskomik.

Samma här!
Citera
2022-10-16, 18:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tyckte gutemål var vackert att höra.

Citat:
Ursprungligen postat av Gallade
Samma här!

Ja inte fann jag något i denna dokumentär som förlöjligade gotlänningarna.

Tyckte det som sjöngs på gutemål lät vackert. Tyckte heller inte att det var något konstigt att syskonen drack mycket kaffe. De flesta svenskar tycker om denna dryck.
Citera
2022-10-25, 05:01
Medlem
Nationellt Forensiskt Centrum förväntas vara klara med sina kol-14- och DNA-analyser i mitten av oktober.

Läste i tidningen horisont att man kommer att dela på benet. På den ena delen ska man testa DNA och på de andra delen åldern dvs kol-14.
Man kan nämligen bara testa det ena eller det andra, sedan är benet förstört. Så därför delas det.
Läs här: https://www.horisontmagasin.se/2022/10/13/ovanlig-analys-av-benet-fran-etelhem/
Citera
2022-10-25, 05:09
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Nationellt Forensiskt Centrum förväntas vara klara med sina kol-14- och DNA-analyser i mitten av oktober.

Läste i tidningen horisont att man kommer att dela på benet. På den ena delen ska man testa DNA och på de andra delen åldern dvs kol-14.
Man kan nämligen bara testa det ena eller det andra, sedan är benet förstört. Så därför delas det.
Läs här: https://www.horisontmagasin.se/2022/10/13/ovanlig-analys-av-benet-fran-etelhem/

Borde vara klart närsom helst nu då 🙂 spännande, hoppas och tror att det är Sven de hittat
Citera
2022-10-25, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbofink
Borde vara klart närsom helst nu då 🙂 spännande, hoppas och tror att det är Sven de hittat

Det tror jag tyvärr inte.

Nu är oktober snart slut - när kommer resultatet egentligen?
Citera
2022-10-25, 15:32
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar

Vem tror du att det är då? Så många misstänkt mördade finns väl inte på Gotland?
Citera
2022-10-25, 16:23
Medlem
Citat:
Vem tror du att det är då? Så många misstänkt mördade finns väl inte på Gotland?

Jag tror att det är ett gammalt skelettben, bra mycket äldre än från 1972. Från en helt vanlig döing, t.ex. i schaktmassor från kyrkogårdar.

Märkligt att de inte hittade fler ben med tanke på hur djupt och stort de grävde.

Summa summarum tror jag att detta lilla poddäventyr slutar som följer: Det visar sig att benet inte tillhört Sven. Poddarna tar itu med nästa inkomstbringande poddäventyr och "skeletthundens" ägare får återigen en lukrativ benbisyssla.

Inget är löst, men alla tjänar pengar och får semestra på Gotland.
Citera
2022-10-25, 20:12
Medlem
Citat:

Förväntas stod det och inte att det ska vara färdigt i mitten på oktober.
Det tar den tid det tar, ett förtursärende har kanske gått emellan.
Citera
2022-10-25, 20:22
Medlem
Citat:
Jag tror att det är ett gammalt skelettben, bra mycket äldre än från 1972. Från en helt vanlig döing, t.ex. i schaktmassor från kyrkogårdar.

Märkligt att de inte hittade fler ben med tanke på hur djupt och stort de grävde.

Summa summarum tror jag att detta lilla poddäventyr slutar som följer: Det visar sig att benet inte tillhört Sven. Poddarna tar itu med nästa inkomstbringande poddäventyr och "skeletthundens" ägare får återigen en lukrativ benbisyssla.

Inget är löst, men alla tjänar pengar och får semestra på Gotland.
Det är vad du tror. Men har du siffror på inkomster?
En gratis podd som drivs med frivilliga bidrag o någon annonsintäkt.
Det är väldigt mkt arbete iallafall.
Jobbar du själv ideellt? Eftersom du uppenbarligen tycker att det är fult att tjäna pengar på sitt arbete.
Jag tex har inte betalt en krona för någon podd jag lyssnat på. Och det skäms jag för.
Eftersom jag vet hur otroligt mkt tid de lägger på research, intervjuer och att skriva manus.
Du har väl inte heller betalt. Eller hur???
Senast redigerad av ottoplommon 2022-10-25 kl. 20:37.
Citera
2022-10-25, 20:34
Medlem
Citat:
Jag hoppas också. Men risken är stor att det är ett gammalt ben.
Eller ett modernt men inte Svens.
Uch! Då har vi ett annat olöst mord på Gotland.
Senast redigerad av ottoplommon 2022-10-25 kl. 20:39.
Citera
2022-10-25, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det är vad du tror. Men har du siffror på inkomster?
En gratis podd som drivs med frivilliga bidrag o någon annonsintäkt.
Det är väldigt mkt arbete iallafall.
Jobbar du själv ideellt? Eftersom du uppenbarligen tycker att det är fult att tjäna pengar på sitt arbete.
Jag tex har inte betalt en krona för någon podd jag lyssnat på. Och det skäms jag för.
Eftersom jag vet hur otroligt mkt tid de lägger på research, intervjuer och att skriva manus.
Du har väl inte heller betalt. Eller hur???

Den enda siffran jag har är att de fick in runt 200 000 på sin "Sven Sjögren-grillkväll" i november förra året. Det är en jäkla massa pengar. Och det jag framför allt har vänt mig mot är att den helt oprövade skelettsökhunden tydligen skulle vara så dyr. Men jag ser fram emot en kostnadsredovisning från poddmakarna.

Och till dig kan jag säga - betala för det du lyssnar på - om du tycker att det är bra.

Och ja, jag jobbar ideellt. Har gjort det i hela mitt liv faktiskt. Och jag betalar för poddar som jag tycker är bra. Kalla fall hör inte dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in