Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-26, 12:31
  #1
Medlem
jolindbes avatar
Hej!

Jag har en dockningsstation till min Dell D830, som bl a är kopplad till en extern skärm och en extern HDD. Skärmen har dock en annan upplösning än laptopens skärm. Eftersom jag installerade Ubuntu när datorn stod i dockningsstationen är det sedan dess denna upplösning som Ubuntu startar i, oavsett om den är dockad eller ej. När jag startar odockat behöver jag därmed köra ett litet skript på en rad som byter upplösning (nämligen xrandr -s 1).

Det hade varit käckt om man kan automatisera det här på någe vis, men då måste man ju lista ut ett sätt för datorn att känna av om den är dockad eller inte. Min tanke var att den ska leta efter den externa USB-hårddisken som också är inkopplad i dockan. Då jag är en komplett Ubuntu-noob har jag dock aldrig gjort några skript tidigare, och hoppas kunna få lite vägledning.

I nån sorts låtsas-kod vill jag alltså att skriptet ska se ut såhär:

Kod:
if "min externa hårddisk med ett visst ID" is not connected
      xrandr -s 1
end if

Hur löser jag detta?

Edit: förtydligande
Citera
2009-04-26, 17:03
  #2
Medlem
jolindbes avatar
Jag löste det med lite trial-and error:

Kod:
#!/bin/bash
lsusb -d 046d:c501;
if [ $? == 1 ]; then
	xrandr -s 1
else
	xrandr -s 0
fi

där 046d:c501 är ID:t till min USB-mus.
Citera
2009-04-26, 22:29
  #3
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Om du kör gnome så har du en quick-and-dirty-väg i verktyget gnome-volume-properties, som kan exekvera ett script ifall en USB-ansluten mus/tgb ansluts. Gnome kan ju också montera filsystem på USB-diskar automatiskt. Kan det vara användbart för dig, kanske?
Citera
2009-04-27, 08:40
  #4
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Om du kör gnome så har du en quick-and-dirty-väg i verktyget gnome-volume-properties, som kan exekvera ett script ifall en USB-ansluten mus/tgb ansluts. Gnome kan ju också montera filsystem på USB-diskar automatiskt. Kan det vara användbart för dig, kanske?

Till att börja med kör jag inte Gnome. Vidare så ville jag att skriptet skulle exekveras när en usb-enhet inte är ansluten, eftersom datorn i standardläge tror att den är dockad. Då vill jag alltså att den ska kolla om en viss usb-enhet är ansluten, och om den inte är det, köra skriptet så att upplösningen ändras till odockat läge.

Vad det verkar så har i alla fall mitt skript ovan löst problemet, kanske inte en så snygg lösning, men den funkar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback