2018-07-17, 22:11
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Aurora kan man alltid lita på. Kommer alltid med de riktiga uppgifterna.

Om jag minns rätt så var systern, och kanske även mamman/pappan på plats när huset skulle säljas.
Citera
2018-07-18, 16:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Systern.

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Om jag minns rätt så var systern, och kanske även mamman/pappan på plats när huset skulle säljas.

Som jag också minns det så var systern närvarande när familjens hus såldes. Osäker på hur det förhöll sig gällande föräldrarna.
Citera
2018-07-18, 18:11
Medlem
Solglittrets avatar
Tack så väldigt mycket för en fantastisk tråd!
Oerhört väl sammanställ av alla som bidragit med input!

Några reflektioner.
När man lyssnar på BT’s podd från 2017 om fallet och då framförallt intervjun med ”Magnus” som skedde på restaurangen till ett Stockholmshotell, så är det bara vid ett tillfälle som ”Magnus” blir rörd enligt reportern. Det är då reportrarna undrar om det kunde varit så att Reijo var förälskad i ”Magnus”.
Lite märklig att denna fråga till och med idag skulle göra ”Magnus” påverkad, när allt annat kring Reijos död, mamma Ainas sorg och ”Magnus” egen häktningstid inte verkar påverka honom lika mycket idag.

Att uppleva sig vara född med fel kön har inget att göra med homosexualitet eller att man är bög.
Tvärtom många män som bytt kön tycker inte alls att sex mellan två bögar är tilltalande.
De gillar hetrosexuella förhållanden och hetrosexuellt sex mellan man och kvinna. Det är bara det att de råkar ha födds med ett manligt kön som inte fungerar vid hetrosex med en hetrosexuell man. Bl a därför byter de kön till att bli kvinna istället. Men de är inte bögar - och gillar inte bögsex.

”Magnus” har på bilderna ett tydligt ärr där adamsäpplet brukar bukta ut, har sannolikt könsbytesopererats och kanske också genomgått en lyckad stämbandsoperation för lite ljusare röst. Man kunde då på 80-talet inte genomgå detta före 25 års ålder i Sverige.
Nu är åldersgränsen sänkt till 18-år och kravet på att man måste genomgå vasektomi/manlig sterilisering före ingreppet också borttaget. Förutom könsbytet i genitalia, där det faktiskt går att göra en man till kvinna så skickligt att blivande partners inte ens kan upptäcka det, också innefattar hormonbehandling som ger bröst och höfter + ev bröstimplantat och hårborttagningsbehandling.

”Magnus” uppger att han redan vid 12 års ålder var klar över att han tyckte om pojkar och inte flickor. Kanske upplevde han redan då att han hade fötts med ”fel” kön? Det finns också uppgifter att ”Magnus” klädde sig väldigt feminint.
Var det detta han kan ha velat anförtro Reijo i skogen? Som en bara 14-årig Reijo med en ny flickvän själv inte alls kunde bemöta på ”rätt” sätt, vilket gjorde ”Magnus” rasande?
Var Reijo med i kyrkans ungdomsorganisation, i den åldern man börjar läsa inför konfirmation? Kanske ansåg han att ”Magnus” beteende och läggning stred mot något och talade om det??

Trots sitt bardomstrauma verkar det i alla fall ha gått bra för Reijos syster Jeanette som är gift och har barn, bor i Borås.
Senast redigerad av Solglittret 2018-07-18 kl. 19:03.
Citera
2018-07-18, 20:10
Medlem
Citat:
Som jag också minns det så var systern närvarande när familjens hus såldes. Osäker på hur det förhöll sig gällande föräldrarna.

Som jag förstod det så såldes huset efter faderns död 2012. Modern dog runt 2004 har jag för mig. Så endast systern från familjen bör ha varit med vid försäljningen, om nu inte Ingo själv var med. Eller ni kanske pratar om Reijos hus?
Citera
2018-07-18, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack så väldigt mycket för en fantastisk tråd!
Oerhört väl sammanställ av alla som bidragit med input!

Några reflektioner.
När man lyssnar på BT’s podd från 2017 om fallet och då framförallt intervjun med ”Magnus” som skedde på restaurangen till ett Stockholmshotell, så är det bara vid ett tillfälle som ”Magnus” blir rörd enligt reportern. Det är då reportrarna undrar om det kunde varit så att Reijo var förälskad i ”Magnus”.
Lite märklig att denna fråga till och med idag skulle göra ”Magnus” påverkad, när allt annat kring Reijos död, mamma Ainas sorg och ”Magnus” egen häktningstid inte verkar påverka honom lika mycket idag.

Att uppleva sig vara född med fel kön har inget att göra med homosexualitet eller att man är bög.
Tvärtom många män som bytt kön tycker inte alls att sex mellan två bögar är tilltalande.
De gillar hetrosexuella förhållanden och hetrosexuellt sex mellan man och kvinna. Det är bara det att de råkar ha födds med ett manligt kön som inte fungerar vid hetrosex med en hetrosexuell man. Bl a därför byter de kön till att bli kvinna istället. Men de är inte bögar - och gillar inte bögsex.

”Magnus” har på bilderna ett tydligt ärr där adamsäpplet brukar bukta ut, har sannolikt könsbytesopererats och kanske också genomgått en lyckad stämbandsoperation för lite ljusare röst. Man kunde då på 80-talet inte genomgå detta före 25 års ålder i Sverige.
Nu är åldersgränsen sänkt till 18-år och kravet på att man måste genomgå vasektomi/manlig sterilisering före ingreppet också borttaget. Förutom könsbytet i genitalia, där det faktiskt går att göra en man till kvinna så skickligt att blivande partners inte ens kan upptäcka det, också innefattar hormonbehandling som ger bröst och höfter + ev bröstimplantat och hårborttagningsbehandling.

”Magnus” uppger att han redan vid 12 års ålder var klar över att han tyckte om pojkar och inte flickor. Kanske upplevde han redan då att han hade fötts med ”fel” kön? Det finns också uppgifter att ”Magnus” klädde sig väldigt feminint.
Var det detta han kan ha velat anförtro Reijo i skogen? Som en bara 14-årig Reijo med en ny flickvän själv inte alls kunde bemöta på ”rätt” sätt, vilket gjorde ”Magnus” rasande?
Var Reijo med i kyrkans ungdomsorganisation, i den åldern man börjar läsa inför konfirmation? Kanske ansåg han att ”Magnus” beteende och läggning stred mot något och talade om det??

Trots sitt bardomstrauma verkar det i alla fall ha gått bra för Reijos syster Jeanette som är gift och har barn, bor i Borås.

Äcklet "magnus" har det ju gått bra för också, inte lika kul för Reijo, men det verkar inte bekomma dig. Är du också bög?
Citera
2018-07-18, 22:13
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av signal1
Som jag förstod det så såldes huset efter faderns död 2012. Modern dog runt 2004 har jag för mig. Så endast systern från familjen bör ha varit med vid försäljningen, om nu inte Ingo själv var med. Eller ni kanske pratar om Reijos hus?

Jag pratar då åtminstone om den misstänkte gärningsmannens barndomshem
på F*gersholmsvägen 13.

Modern avled 2004-08-08, och fadern 2012-06-10 enligt Sveriges dödbok. Huset såldes i slutet av 2012 enligt Booli. (Hittar ingen fungerande länk dit nu)

Jag antar att huset såldes av faderns dödsbo, som väl bör ha bestått av C*thrine L och hennes syster. Så dessa två var sannolikt närvarande vid försäljningen. Ingen av föräldrarna kan ju av förklarliga skäl ha närvarat.
Citera
2018-07-18, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
på F*gersholmsvägen 13.

Modern avled 2004-08-08, och fadern 2012-06-10 enligt Sveriges dödbok. Huset såldes i slutet av 2012 enligt Booli. (Hittar ingen fungerande länk dit nu)

Jag antar att huset såldes av faderns dödsbo, som väl bör ha bestått av C*thrine L och hennes syster. Så dessa två var sannolikt närvarande vid försäljningen. Ingen av föräldrarna kan ju av förklarliga skäl ha närvarat.

Nej, att föräldrarna skulle varit med hade ju varit minst sagt märkligt och för köparna högst obehagligt.

Skämt åsido, tack för klargörandet!
Senast redigerad av signal1 2018-07-18 kl. 22:38.
Citera
2018-07-18, 22:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
MGMs barndomshem.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
på F*gersholmsvägen 13.

Tack igen för exakta uppgifter.

Jag pratar också om den MGMs barndomshem.
Citera
2018-07-19, 02:22
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-viken
Äcklet "magnus" har det ju gått bra för också, inte lika kul för Reijo, men det verkar inte bekomma dig. Är du också bög?

Tror också att Karl Ingemar / Cat•hine var skyldig till mordet på Reijo. Det gör väl h•nom/h•nne till ett ”äckel” kanske enligt ditt ordval...?

I en av tidningsartiklarna står att Reijos kropp uppvisade ”över hundra skador” - bortsett från små rispor blir det kanske hundra knivstick inalles. Enlig ytterligare uppgifter ska dessa knivstick uppstått i två omgångar med minst några tiotal minuters mellanrum, vilket ju gör att man kan misstänka att mördaren kom tillbaka och fortsatte en bra stund efter att Reijo var död.

Ett enormt ursinne måste nästan funnits hos mördaren.
Det är väl nästan bara hämnd för att man förlorat något väldigt kärt eller försmådd kärlek (vilket ju i grunden är samma mekanism av förlust) som utlöser så starka känslor, skulle jag tro?

I Boråstidningens podd vid intervjuven av ”Magnus” nämns att någon kvinna vittnat om att hon sett ”Magnus” vid matbutiken, men att hennes vittnesmål var så maskat att BTs reportrar inte kunde få fram texten. I samtida tidningsartiklar omnämns å andra sidan i referat från mordkvällen att både ”Magnus”/Karl Ingemar och Reijo hade observerats när de köpte godis i matbutiken. Då levde således Reijo fortfarande och matbutiksbesöket är inget alibi för ”Magnus”/Karl Ingemar.

Det verkar som polisen verkligen slarvade bort den blodiga kniven. Dock var det ju bara ytterst lite blod inne i fästet mot skaftet på en böjd morakniv. ”Magnus”/Karl Ingemar förklarade ju att denna kniv, en av de tolv knivar han hade hemma, tidigare hade använts av Reijo och honom för att skära sig i fingret och blanda blod för att bli ”blodsbröder”. Är det en så ytterst liten mängd i knivskaftets fäste som man hittat, kan det kanske vara svårt att utesluta att blodet inte kommit från ”blodsbrödersincidenten”? Så den där knivanalysen som aldrig blev av hade kanske tyvärr ändå inte kunnat fälla honom..?

Jo, Karl Ingmar var nog GM här. Men 1976 var han den yngste någonsin som inte erkänt som häktats. Hur stort straff hade denne 16 åring fått om han hade blivit dömd? 1 1/2 år ungdomsvård?
Med avdrag för häktningstiden? Nu stack han iväg från byggden stracks före andra året på gymnasiet 1978, han hade väl just fyll 18 år.

Han hade kunnat flytta till Stockholm som en fri individ ungefär vid samma tidpunkt även om han tagit sitt straff. Kanske hade hans/hennes liv ändå inte sett så väldigt mycket annorlunda ut även om h•n erkänt. Till och med med rent straffregister eftersom brott begångna före 18 års ålder inte bevarades i straffregistret.

Förfärligt synd om Reijos anhöriga att Karl Ingemar aldrig åtalades och fälldes. Rättvisan borde haft sin gång och mördaren åtalats och fällts. Offer och anhöriga förtjänar att så sker när någon mördas så här. Men på 70-talet var fokus tyvärr mycket mer inriktat på att hjälpa GM vidare i livet än att ge BO och anhöriga upprättelse. Kanske ville inte ens åklagarsidan ha en dömd 16-årig mördare vars straff skulle bli en loska i oceanen.

Edit: nej Karl Ingemar numetera Cate•inte är ingen bög definitionsmässigt utan någon som har bytt kön. Medicinsk sett något helt annat.
Nej, jag är inte heller bög, man jag tycker att folk får vara och leva som de vill utan att skada andra utan att det stör mig, låt var och en sköta sin egen business. Live and let live.
Citera
2018-07-19, 02:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Kanske är hon idag ålderspensionär med tanke på att hon har den rätta åldern?

Bor kvar i Stockholmstrakten. Det finns en del uppgifter vad personen ifråga har gjort tidigare i tråden.

Född 1960 - 58 år fyllda.
Har du inte räknat lite fel på ålderspensionären..?
Annars väldigt tack för dina andra inlägg som är utomordentliga.
Citera
2018-07-19, 12:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Förtidspensionär.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Född 1960 - 58 år fyllda.
Har du inte räknat lite fel på ålderspensionären..?
Annars väldigt tack för dina andra inlägg som är utomordentliga.

Naturligtvis skall det vara förtidspensionär.

Jag bryr mig inte om vad h*n är. Det jag bryr mig om att h*n är MGM och kommer så alltid att förbli.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-07-19 kl. 12:58.
Citera
2018-07-19, 20:48
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Naturligtvis skall det vara förtidspensionär.

Jag bryr mig inte om vad h*n är. Det jag bryr mig om att h*n är MGM och kommer så alltid att förbli.

Instämmer!
Frågan är väl hur bra man mår egentligen med detta på sitt samvete.
Kan man verkligen sova gott när man tagit sin bäste väns liv med hundra knivhugg?
Och vet att Reijos anhöriga fortfarande sörjer och inte kan få frid för att man själv inte har ryggrad nog att erkänna - trots att det är preskriberat.

Fruktansvärt att han mördade för 42 år sedan, men hen är en riktig ynkrygg till människa idag som inte kan unna Reijos anhöriga frid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in