2012-10-03, 20:08
Medlem
Om vi ska ta oss en titt på Lofords MO så ska vi alltså titta på yngre män som hittas knivmördade ute i naturen och som har utsatts för ett besinningslöst knivvåld.....
Citera
2012-10-03, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-viken
Om vi ska ta oss en titt på Lofords MO så ska vi alltså titta på yngre män som hittas knivmördade ute i naturen och som har utsatts för ett besinningslöst knivvåld.....

Mmm, men då var GM en man/Pojke. Vad säger att han/hon inte vände på steken efter sitt eget könsbyte?

Jag tror kön spelar mindre roll...
Citera
2012-10-03, 20:28
Medlem
Jag tänkte bl.a. på den där KTH-studenten som det ju finns en tråd här på FB om, hittar inte den nu. Han knivmördades med ett överdrivet våld om jag inte kommer ihåg fel, i Stockholm där Loford bodde/bor... Mycket talar väl för att han föll offer för en galning?
Citera
2012-10-04, 09:39
Medlem
Allons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av castafjodor
Lite saker från utredningen som kan vara värt att nämna!

*Vittne i förhör berättar att han har sett GM sparka ihjäl en katt hemma
Under vilka omständigheter skedde det? Vart är "hemma"? Hemma hos vittnet eller hemma hos GM?

Citat:
*Bevisningens starkaste punkt var den kniv man hittade hemma hos GM som var ordentligt rengjord. Dock hittade man blod i skaftet. Bladet var aningen böjt, och det matchade då ett kraftigt hugg i BO´s nacke som gick hela vägen upp mot skallbenet.
Finns det tecken på värjningsskador?

Citat:
*Flera pappersservetter med blod hittades vid cykelvägen bredvid fotbollsplanen. Vittnen har även sett GM cykla denna väg hem, dock med solglasögon och en stor pälsmössa på sig. Detta ca 1 timme efter att mina föräldrar bevittnade båda pojkarna cyklandes i motsatt rikting.
Vart någonstans ligger fotbollsplanen i förhållande till mordplatsen?

Citat:
*GM erkände två ggr till BO´s mor.
Ett tillfälle har tagits upp i tråden tidigare, då GM tydligen skulle ha hånat offrets mor i telefonen. Stämmer det? Beter sig GM på liknande sätt även vid det andra tillfället?

Citat:
*Cykeln låg inte i direkt anknytning till mordplatsen. Ett par 100 meter därifrån.
Vems cykel? GM eller offrets? 100 meter därifrån? Är det vid fotbollsplanen du nämner tidigare?
När påträffas cykeln?
Citera
2012-10-04, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allon
Under vilka omständigheter skedde det? Vart är "hemma"? Hemma hos vittnet eller hemma hos GM?

Finns det tecken på värjningsskador?

Vart någonstans ligger fotbollsplanen i förhållande till mordplatsen?

Ett tillfälle har tagits upp i tråden tidigare, då GM tydligen skulle ha hånat offrets mor i telefonen. Stämmer det? Beter sig GM på liknande sätt även vid det andra tillfället?

Vems cykel? GM eller offrets? 100 meter därifrån? Är det vid fotbollsplanen du nämner tidigare?

När påträffas cykeln?

Värjningsskador? : Det var över 100 hugg över hela kroppen, svårt att säga vad som är vad!

Fotbollsplanen ligger längs med stora vägen mellan Viskafors och Rydboholm.

Nä, jag har inte hört något om att GM hånat någon, däremot var GM väldigt nervös och grät när erkännandet kom, enligt BO´s mor.

Eftersom GM cyklade därifrån så är det ju BO´s cykel som påträffas i skogen. Cykeln hittas samtidigt som kroppen, kanske något innan, då den låg synlig från Grusvägen.

Katten skall ha sparkats ihjäl i GM´s källare hemma
Citera
2012-10-04, 14:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
En mycket våldsam och farlig person.

Intressant detta som har tagits upp ang. det besinningslösa mordet på Valhallavägen. Om detta kan ha något att göra med GM 1976 har jag dock ingen aning om.

Denne person skall ha sparkat ihjäl en katt. Säger oss mycket hur h*n är/var som person. Detta var öppenbarligen en mycket våldsam och farlig person. Hoppas verkligen att detta våldsamma beteende har försvunnit under alla år som har gått sedan dess?
Citera
2012-10-04, 16:15
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Intressant detta som har tagits upp ang. det besinningslösa mordet på Valhallavägen. Om detta kan ha något att göra med GM 1976 har jag dock ingen aning om.

Denne person skall ha sparkat ihjäl en katt. Säger oss mycket hur h*n är/var som person. Detta var öppenbarligen en mycket våldsam och farlig person. Hoppas verkligen att detta våldsamma beteende har försvunnit under alla år som har gått sedan dess?

Det skulle vara intressant att veta om Karl/Cathrine hade haft några kontakter med psykiatrin före tidpunkten för mordet? Ett barn som är kapabelt till att sparka ihjäl en katt är knappast friskt i själen, och varningsklockornas borde ha ringt åtminstone för föräldrarna. Särskilt eftersom pojken verkar ha varit "avvikande" även på andra sätt, i fråga om klädsel och annat. Att han gick omkring med en Morakniv på sig reagerar jag däremot inte så mycket på - det var rätt vanligt hos ungar som växte upp på landsbygden på den tiden. (Talar av egen erfarenhet här...)

Vad jag tycker är underligt är att en person som kommer undan med ett så grovt brott väljer att leva sitt liv på ett sådant sätt att hon får väldigt mycket uppmärksamhet, till exempel genom att arbeta som artist och programledare? Och väljer att byta till ett efternamn som hon blir ensam om i Sverige?

Borde hon inte ha levt i ständig skräck för att det skulle komma fram nya bevis under de 25 är som gick till dess brottet blev preskriberat? Eller att hon skulle råka försäga sig i de kontakter med psykiatrin som jag är rätt övertygad om att hon har haft under årens lopp. Om inte annat så måste man väl genomgå ganska omfattande utvärderingar av psykolog/psykiater innan man får tilllstånd att byta kön/identitet? Fast det kanske inte krävs om man bekostar operationen själv i Sydamerika?

Man kan ju också spekulera i hur gärningspersonens liv hade gestaltat sig om han/hon hade haft tillräcklig ryggrad för att faktiskt erkänna vad h*n gjort? Det här tilldrog sig ju på det flummiga 70-talet, det värsta som kunde ha hänt var väl att h*n hade dömts till några år på ungdomsvårdsskola? Kanske hade h*n också kunnat få den psykiatriska vård som h*n så väl hade behövt på ett mycket tidigare stadium? Hade Karl/Cathrines och även de anhörigas liv rent av sett mycket bättre ut idag om h*n hade erkänt sitt brott?

Många frågor snurrar i huvudet när man läser om det här sällsynt otäcka mordet. Några svar kommer vi troligen aldrig att få, inte ens om vi läser Cathrines memoarer.........
Senast redigerad av Aurora Borealis 2012-10-04 kl. 16:49.
Citera
2012-10-04, 17:50
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Har du läst FUP? Jag fick nämligen inte känslan av att mordet var planerat i fup:en, snarare tvärtom. Visst, GM hade kniv och konstiga kläder på sig, men det hade han enligt egen utsago och andra vittnen jämt.

Fast det är ju inget att diskutera egentligen, brottet har ägt rum och det var ett fruktansvärt sådant, planerat eller ej...

Det man kan tillägga gällande "rättsamhället" som idag är lite mer luttrat gällande grova brott kopplade till yngre gärningsmän, så var det 1976 tämligen ovanligt med en så ung huvudmisstänkt för ett såpass skarpt brott. Inte ens polis från Stockholm hade någon rutin eller erfarenhet att förhöra en tonåring som i princip teg sig igenom nästan 2 månaders intensiva förhör. Lägg därefter till avsaknaden av vittnen, DNA och bra motiv...sen var ju indiciekedjan väldigt starkt talande, men det räckte som sagt inte...

Men visst var han/hon skyldig...det är jag övertygad om!
Cathrine Loford = Catherine Loford = Karl Ingemar Sjöblom

Jag tycker det finns mycket som pekar på att han planerat mordet i förväg.
* Att han tog med sig vapnet.
* Att han hade med sig förklädnad och antagligen ombyte.
* Att han hade med sig pappersservetter att tvätta sig med efter dådet.
* Att han lurade med sig Reijo till den platsen och just valet av plats för dådet.
* Hans agerande efteråt. Han agerade mycket kallt och beräknande. Bl.a. genom att låtsas söka Reijo och kontakterna med hans familj.
Senast redigerad av -TheRiddle- 2012-10-04 kl. 17:52.
Citera
2012-10-04, 18:24
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
"Många av inslagen i radioprogrammet andas solidaritet och medkänsla med människor som har det svårt."

Någon medkänsla med den 14-årige pojken visade han dock inte när pojken så bestialiskt slaktades med över hundra knivhugg.

Ännu en bild på hen-UFOt, i bakgrunden, till höger:
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/nar-vi-gor-radio-ar-vi-stolta
Citera
2012-10-04, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
Cathrine Loford = Catherine Loford = Karl Ingemar Sjöblom

Jag tycker det finns mycket som pekar på att han planerat mordet i förväg.
* Att han tog med sig vapnet.
* Att han hade med sig förklädnad och antagligen ombyte.
* Att han hade med sig pappersservetter att tvätta sig med efter dådet.
* Att han lurade med sig Reijo till den platsen och just valet av plats för dådet.
* Hans agerande efteråt. Han agerade mycket kallt och beräknande. Bl.a. genom att låtsas söka Reijo och kontakterna med hans familj.

*Föräldrar, vittnen och GM själv hävdar bestämt att kniv hade han alltid på sig, säger som andra sagt, inget direkt konstigt. Man var ute på ett helt annat sätt än i dag.

*Ingen säger något om någon förklädnad, däremot solglasögon samt mössa! Vilket i sig inte är så konstigt då det är tidigt i April. GM hade som sagt en udda klädstil varje dag. Det fanns inget ombyte. Däremot var kläderna som använts den dagen tvättade ordentligt.

*Om jag hade planerat att döda någon med 100 knivhugg så hade jag nog tagit med mig något mer än två servetter alá korv i bröd för att ev. torka mig med.

*Platsen ligger som sagt mellan Viskafors och Rydboholm. BO var bosatt i Rydboholm. Vägen används än idag som cykelväg mellan dessa förorter. Förmodligen var dom på väg hem till BO eller så följde GM bara med på vägen...det är som sagt ingen längre sträcka på cykel.

*Hans agerande är ju mycket talande för att han hyste stora känslor för BO, men kunde enligt egen utsago inte erkänna för sin familjs skull.
Senast redigerad av castafjodor 2012-10-04 kl. 19:46.
Citera
2012-10-04, 21:32
Medlem
Allons avatar
Citat:
Värjningsskador? : Det var över 100 hugg över hela kroppen, svårt att säga vad som är vad!
Vad jag var ute efter är om det finns någon information om skadorna. Fanns det till exempel skärskador på fingrar, handflator och underarmar, eller var huggen koncentrerade till enbart rygg, bröst och huvud?

Vad som fick mig att ställa frågan var uppgiften om kniven som gick in i nacken och vidare in i skallen (förmodligen hjärnan?) Det hugget var ju uppenbarligen utdelat bakifrån. Antingen kom det överraskande, när offret inte var beredd, eller så kan det ha utdelats då offret redan låg på marken svårt skadad av tidigare knivhugg. Finns det några skador på ovan nämnda ställen, som tyder på att offret kämpade emot, eller om det var så att han fick ett dödligt knivhugg bakifrån redan från början och resten av knivhuggen därför är koncentrerade till rygg, bröst, huvud och hals. För någon som inte gör motstånd finns det ju inte direkt någon anledning att ge sig på händer och underarmar. Är det ett mord gjort i rent raseri och hat, så är det personligt och då kan jag tänka mig att händer inte känns lika viktigt att ge sig på.

Det kunde ju i alla fall vara intressant att veta, om det nu finns några sådana uppgifter.

Citat:
Nä, jag har inte hört något om att GM hånat någon, däremot var GM väldigt nervös och grät när erkännandet kom, enligt BO´s mor.
Den tidigare uppgiften kring ett av samtalen, där GM påstås ha sagt att det var han som var mördaren men aldrig kunde åka fast, uppfattade jag som att han på något vis ville göra smärtan värre för offrets mor.
Citera
2012-10-05, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allon
Vad jag var ute efter är om det finns någon information om skadorna. Fanns det till exempel skärskador på fingrar, handflator och underarmar, eller var huggen koncentrerade till enbart rygg, bröst och huvud?

Vad som fick mig att ställa frågan var uppgiften om kniven som gick in i nacken och vidare in i skallen (förmodligen hjärnan?) Det hugget var ju uppenbarligen utdelat bakifrån. Antingen kom det överraskande, när offret inte var beredd, eller så kan det ha utdelats då offret redan låg på marken svårt skadad av tidigare knivhugg. Finns det några skador på ovan nämnda ställen, som tyder på att offret kämpade emot, eller om det var så att han fick ett dödligt knivhugg bakifrån redan från början och resten av knivhuggen därför är koncentrerade till rygg, bröst, huvud och hals. För någon som inte gör motstånd finns det ju inte direkt någon anledning att ge sig på händer och underarmar. Är det ett mord gjort i rent raseri och hat, så är det personligt och då kan jag tänka mig att händer inte känns lika viktigt att ge sig på.

Det kunde ju i alla fall vara intressant att veta, om det nu finns några sådana uppgifter.

Den tidigare uppgiften kring ett av samtalen, där GM påstås ha sagt att det var han som var mördaren men aldrig kunde åka fast, uppfattade jag som att han på något vis ville göra smärtan värre för offrets mor.

Jo, jag förstår vad du menar, men jag minns inte exakt vad som stod i obduktionsprotokollet. Men det var hugg i ansiktet, armar, bål, ben, rumpa, mage och händer så nog kan man tänka sig att BO försökt värja sig.

Dom samtalen som GM har haft med BO´s mor har varit väldigt känslomässiga och dramatiska. Däremot har GM nekat till att några sådana samtal har ägt rum och menar att BO´s mamma ljuger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in