2009-05-03, 00:39
Medlem
Druganauts avatar
Intressant frågeställning. Jag skulle dessutom vilja veta varför de alltid använder för stora skinnjackor av undermålig kvalitet.

Har alla zigenare planer på att börja träna? Jag kan förstå att det är svårt att gå på gym när man har en kringflackande livsstil men för i helvete, köp då kläder i rätt storlek från början!
Citera
2009-05-03, 14:21
Medlem
-Jamaica-s avatar
Det är en spännande fråga. Jag har två ziggisar i min klass. Dom där kjolarna väger för fan tio kilo med ställningen!
Killen har iallafall alltid kostymbyxor och såna där blankputsade finskor. Tjejen är faktiskt den enda ziggisen jag sett som är riktigt söt. Hon har kjol och hela munderingen.
Citera
2009-05-03, 14:31
Medlem
En zigenare brukade komma in och kasta lite med hantlarna i sina kavajbyxor och ett vitt linne och sina finskor...

Såg förjävligt ut sen drog han bara på sig jackan och drog hem
Citera
2009-05-21, 15:46
Medlem
Garbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kdf
Grönforsare? Vad betyder det? Intressant tråd detta faktiskt! Har också många gånger funderat på deras frekventa bärande av billiga kostymbyxor och stora fula skinnjackor.

Grönfors är en romsk familj som nyligen blivit dömda för mord i Norrbotten.

Tycker för övrigt oxå att den tråd är intressat har flera gånger ställt mig frågan varför denna förkärlek för omoderna 80-tals kostymbyxor tillsammans med skinnjackan.
Citera
2009-05-21, 18:56
Medlem
Tord_Ywels avatar
Kostymbyxorna gör att dom ser ärliga och pålitliga ut, för vem skulle vilja göra affärer med en zigenare som inte ser ärlig och pålitlig ut?
Citera
2009-05-21, 21:21
Medlem
kafkas avatar
Åkte tåg med två finsktalande pojkar i övre tonåren förra veckan. Båda med stora kostymbyxor, svarta läderskor och pilotbrillor. Den enade sportade en träningsoverallsjacka med mercedesloggan på ryggen och den andra nån slags ganska vanlig svart jacka.
Båda talade mycket högt hela resan (nattåg) och spelade väldigt daterad pop så som "The thong song" blandat med mer traditionell musik vilken jag antar var av ziggismärke. Ingen vågade säga eller göra något utom två araber som ställde sig väldigt nära och glodde på de båda finsktalande herrarna tills musiken tystnade. Mångkulturkrock!
Citera
2009-05-30, 15:19
Medlem
Jeppe Soons avatar
Först och främst ska man väl förstå att det finns olika typer av zigenare såson det finns olika typer av svenskar. Precis som du och jag kan en typ av zigenare tycka att andra zigenare klär sej fult.

Kläderna är en del av traditionen men den typiska finska zigenerskan med dom stora svarta kläningarna och massa krims krams på har jag bara sett på just finska zigenare.

Är gift med en europeisk zigenare och hon har aldrig sett sådana kläder förut när hon först såg en finsk sigenare.

Det som dom flesta kvinliga zigenare har gemensamt är att dom har långa kjolar som täcker knäskålarna, det är inte enligt dom vackert att visa dessa, sedan har du sjalen.

I sydeuropa, typ spanien och däromkring är zigenares kläder mer lika folkdräkten.
http://www.jackfellows.com/Figures/images/the-gypsies.jpg

Den typen man mest förknippar zigenare med i europa är färgglada kläder gärna två i helt olika färg och gärna med två flätor.
http://www-personal.umich.edu/~bmash/blogger/gypsies1a.jpg
eller
http://www.globe-hoppers.com/images/romanian-gypsies.jpg

Men den som är mest vanlig är bara lång kjol, och sjal.
Här en på grekisk zigenarkvinna
http://www.greecetravel.com/peloponessos/photoalbum/argolis/gypsies.JPG
Här en tavla
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:William-Adolphe_Bouguereau_(1825-1905)_-_Young_Gypsies_(1879).jpg

Tyvärr är det svårt att hitta några bra bilder på vanliga zigenare för hur kul är det att ta sådana bilder.

Då jag har umgåtts mycket med zigenare så har dom flesta helt vanliga kjolar, men visst förekommer det byxor med dock är det ofta på yngre personer typ upp till 25, sedan anser man att det är en ungdomsgrej ungefär som vi, skinjacka där man har pins och en stor ryggbild som det står irom maiden på passar inte riktigt på personer i 30 års åldern, det förekommer men inte speciellt ofta, lika dant är det för zigenarna.

För killarna kan det ofta i unga år förekomma jackor och jeans, jackorna ska antingen vara träningsjacka av märket adidas eller nike, eller en typ formel1 jacka, kanske vara en logga med merlboro på eller liknande, sedan fungerar inte det utan blir ofta kavaj eller jacka och kostymbyxor. Jeans hör ungdomen till.

Oskulden har inget med klädsilen att göra.

Vad det gäller att inte tvätta barnens kläder i samma tvätt som vuxnas stämmer inte överens, Jag har tvättat många tvättar där jag blandat allas kläder, då jag hört detta förut så har jag frågat men ingen känner till detta.

Dock händer det att vissa kläder tvättas separat och det bror på att vissa kläder tvättas hårt för att bli rena tvp ungarnas tröjor och byxor, medan en kvinnas tjol, tröja linne eller vad det är ska tvättas varsamt för att inte tappa färjerna, men tycker att det tillvägagångssättet är inget unikt för zigenare utan snarare allmänt bland kvinnor.

Vissa zigenare skulle kunna sno utan större ånger men jag har inte umgåtts med dessa, dom är oftast fattiga, jag har haft 5-6 zigenare hemma hos mej (inte i sverige då menar jag) och haft plånboken framme med 3-400 euro i den men inte någonting saknar jag efter att alla gått hem.

Som sagt lever mitt ibland dom så är det något ni undrar över kan jag alltid fråga så ska jag se om jag kan få fram ett svar.
Citera
2009-11-04, 17:22
Medlem
Pörrs avatar
Tjugofem inlägg raderade.

Observera att tråden handlar om varför zigenare - företrädesvis manliga sådana - bär kostymbyxor. Tråden handlar alltså inte om kjolar och dylikt.

/Moderator
Citera
2009-11-04, 18:07
Medlem
baffbaffs avatar
På gymmet där jag tränade förut brukade det komma ett gäng zigenare och träna i full mundering. De tog inte ens av sig jackan.

Det är väl antagligen en tradition. En vidrig sådan. Undra hur många uppsättningar med kostymbyxor de har egentligen.
Citera
2009-11-04, 18:19
Medlem
Synergys avatar
De brukar ha kostymbyxor som är lite utslitna. Man kan se det på baken att det är alldeles blankglänsande som hos taxichaufförer.

Sen kan man ofta urskilja noppror på byxorna och alltid är de lite för korta. Till detta kan de ha extremt finputsade lackskor av billig kvalitét.

Sen har de ofta en sliten skinnjacka som antingen är påtok för stor eller flera storlekar för liten så att ärmarna slutar vid mitten av överarmarna.

Saddam-mustachen är att föredra för en man över 30 år annars är det linjalmusche som gäller.
Citera
2009-11-04, 18:33
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeppe Soon
Som sagt lever mitt ibland dom så är det något ni undrar över kan jag alltid fråga så ska jag se om jag kan få fram ett svar.

Det är ju superintressant! Egentligen borde du starta en "Fråga zigenar-insidern" tråd.

Hur ser hennes familj på att hon lever ihop med en icke-zigenare? Hur träffar man en zigenartjej överhuvudtaget?

Har du någonsin upplevt att de anser att även du bör bära kostymbyxor eller accepterar de din egen klädstil utan vidare?
Citera
2009-11-04, 21:26
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Någon zigenare förklarade för en bekant till mig att gabardinbyxorna var ett sätt att visa respekt inför klanäldsten (den de alla betalar skatt till). Inget slarv med klädseln, alltid friska pressveck. En artighetssymbol.

Sedan, huruvida nylonbrallor med "ingjutna" pressveck är stilfullt, är en smakfråga...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in