• 1
  • 2
2009-04-25, 14:40
Medlem
Det ska först och främst sägas att jag bor i hyreshus, inte villa. De senaste månaderna har det då och då hänt att jag inte kunnat få något varmvatten. Nu händer det dock varje dag (de senaste tre dagarna), ofta vid eftermiddag-kväll, nu redan vid 14-snåret. Alla kranarna är likadana och det har oftast rätt lång tid innan det återställts. Ska inte varmvattenberedarna var enorma i hyreshus? Hur kan detta komma sig? För det kan ju inte bara vara min lägenhet/kranar som det är jox med? Det är ju lördag idag dessutom, så bovärden kan man inte få tag på.
Citera
2009-04-25, 14:55
Bannlyst
Antar du brukar anmäla felet till bovärden, den sevicen ingår ju i hyran.

Eftersom jag är uppväxt de 13 första åren av mitt liv utan varmvatten vet jag att vatten värms upp när man värmer det i kastrull, om du vill ha varmvatten till att diska alltså.
Har du ingen stor badbalja och gott om tålamod får du åka in och duscha i närmaste badhus alternativt ta en kalldusch.
Citera
2009-04-25, 14:58
Medlem
Patte__s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Det ska först och främst sägas att jag bor i hyreshus, inte villa. De senaste månaderna har det då och då hänt att jag inte kunnat få något varmvatten. Nu händer det dock varje dag (de senaste tre dagarna), ofta vid eftermiddag-kväll, nu redan vid 14-snåret. Alla kranarna är likadana och det har oftast rätt lång tid innan det återställts. Ska inte varmvattenberedarna var enorma i hyreshus? Hur kan detta komma sig? För det kan ju inte bara vara min lägenhet/kranar som det är jox med? Det är ju lördag idag dessutom, så bovärden kan man inte få tag på.

hmm min första tanke är att det har flyttat in någon ny i huset som använder upp allt varmvatten
När du inte får något varmvatten , hur länge tar det tills du har det igen?

tyvärr får du nog vänta tills måndag :/
Citera
2009-04-25, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Patte__
hmm min första tanke är att det har flyttat in någon ny i huset som använder upp allt varmvatten

Vilket som, är det naturligtvis inget att acceptera att varmvattnet tar slut som vore det någon jävla villa. Bara att mejla och klaga.
Citera
2009-04-25, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patte__

Det kan variera. Har inte tagit tid, men några timmar eller mer vet ej. Dock har det inte flyttat in någon ny i huset, utan kanske har vissa familjer (av utomeuropeiskt slag månne) börjat använda enorma mängder vatten kanske?
Citera
2009-04-25, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Det kan variera. Har inte tagit tid, men några timmar eller mer vet ej. Dock har det inte flyttat in någon ny i huset, utan kanske har vissa familjer (av utomeuropeiskt slag månne) börjat använda enorma mängder vatten kanske?
Ja just, det är de dumma utomeuropéerna som börjat sälja varmvatten. Gå net och köp en liter vetja. Men återigen klaga direkt hos de som kan göra något åt det.
Citera
2009-04-25, 15:54
Medlem
SafleBouges avatar
Hur gamla blandare har ni i huset?

Har ni termostat i duschblandaren (om man har den brukar blandaren vara avlång med två vred, ett på varje sida) ?

Det kan vara återströmmning, eftersom att trycket på kallvattnet är högre än på varmvattnet kan det hända att kallvattnet trycks ut i varmvattenledningen. Det kan bero på att en blandare är trasig, att någon har kopplat fel så att varmvattenledningen är kopplad till kallvattenledningen.
Citera
2009-04-25, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SafleBouge
Hur gamla blandare har ni i huset?

Har ni termostat i duschblandaren (om man har den brukar blandaren vara avlång med två vred, ett på varje sida) ?

Det kan vara återströmmning, eftersom att trycket på kallvattnet är högre än på varmvattnet kan det hända att kallvattnet trycks ut i varmvattenledningen. Det kan bero på att en blandare är trasig, att någon har kopplat fel så att varmvattenledningen är kopplad till kallvattenledningen.
Japp det är termostat på alla tre kranarna; duschen, badrummet och köket.
Citera
2009-04-29, 00:14
Medlem
Så lite uppdatering: I tre dagar nu har det varit kallvatten hela dagen förutom mellan 00:00-11:00 ca. Tider man verkligen behöver hett vatten ! Jag har inte hunnit ringa bovärden pga märkliga entimmeskontorstider. Idag dock verkar det som om varmvattnet har varit där hela dagen. Kan ju bara hoppas att det vänder nu.
Citera
2009-04-29, 03:55
Medlem
cineramas avatar
Kan varit någon miffo som satt diskmaskinen, tvättmaskinen eller någonting liknande direkt till kranen och sen öppnat kranen för fullt så det strömmer fel, precis som tidigare talare här. Man ska helst INTE koppla saker till kranen, eller åtminstone se till att kranen är stängd efter det man diskat/tvättat och inte glömma den på i timmar.

Har också läst om utländska miffon som satt duschspruta till badkaret för rengöring av rumpan efter toalettbesök och låtit samma sak ovan hända, kranen öppen.

Och har tyvärr också läst att t.ex. Rosengård har extrem stor vattenförbrukning, de låter kranarna stå och rinna hela dagarna.

Har det flyttat in någon ny granne?
Eller kanske någon granne köpt bänkdiskmaskin och kör den under tidsperioden och glömmer stänga kranen i ett långt tag efter passet?
Citera
2009-04-29, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinerama
Kan varit någon miffo som satt diskmaskinen, tvättmaskinen eller någonting liknande direkt till kranen och sen öppnat kranen för fullt så det strömmer fel, precis som tidigare talare här. Man ska helst INTE koppla saker till kranen, eller åtminstone se till att kranen är stängd efter det man diskat/tvättat och inte glömma den på i timmar.

Har också läst om utländska miffon som satt duschspruta till badkaret för rengöring av rumpan efter toalettbesök och låtit samma sak ovan hända, kranen öppen.

Och har tyvärr också läst att t.ex. Rosengård har extrem stor vattenförbrukning, de låter kranarna stå och rinna hela dagarna.

Har det flyttat in någon ny granne?
Eller kanske någon granne köpt bänkdiskmaskin och kör den under tidsperioden och glömmer stänga kranen i ett långt tag efter passet?
Det är en rätt gammal fastighet så mig vetterligen äger ingen en diskmaskin. Det ska iförsig vara om de har installerat den själv, men jag vet inte om det är OK för fastighetsbolaget. Men att det har skett en felkoppling är ju mycket möjligt. Man kan ju verkligen undra varför vissa invandrare låter kranarna rinna hela dagen? Nån form av lyxkänsla? Det är kanske mot invandrargrupperna klimatfascisterna ska rikta sin ilska.
Citera
2009-04-29, 14:47
Medlem
cineramas avatar
Bänkdiskmaskin kan man helt enkelt ställa på bänken även om huset är gammalt som satan eller inte. Man bara kopplar elen till första bästa eluttag, och vattnet till kranen, och avloppet en slang som hänger ner i diskhon.

Så det behövs ingen större expert för att slänga upp en bänkdiskmaskin.

Jag hade en. (nu har jag golvmodell eftersom det finns plats för det)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in