• 2
  • 3
2009-04-26, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ейный
Ser du skillnad?

’′
Apostrof följt av primtecken.
Citera
2009-04-26, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ейный
Jag skulle tro att de flesta rekommenderar att man skriver 's även om namnet slutar på ett -s eller en annan bokstav med s-ljud: James's, Jonas's, Asterix's. Den regeln är dock lite vacklande och jag kan inte reda ut alla nyanser just nu.

Det var några år sedan, men jag är ganska säker på att vår lärare i mellanstadiet påstod att det skulle vara "James' car" i såna fall. Var hon ute och cyklade, eller funkar den varianten också?
Citera
2009-04-26, 13:28
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Det var några år sedan, men jag är ganska säker på att vår lärare i mellanstadiet påstod att det skulle vara "James' car" i såna fall. Var hon ute och cyklade, eller funkar den varianten också?

"I brought James' car to his house"
"Jame's car is red"

Beror det inte på nåt sånt? Objekt och subjekt..
Citera
2009-04-26, 17:23
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanrebroff
"I brought James' car to his house"
Här heter killen James.

Citat:
"Jame's car is red"
Men här heter han Jame. (konstigt namn?)

Citat:
Beror det inte på nåt sånt? Objekt och subjekt..

Nej. Placeringen av apostrofen beror på om killens namn slutar på s eller inte. Heter han Jame så är det "Jame's car is red", "I brought Jame's car to his house". Heter han James så blir det "James' car is red", "I brought James' car to his house". Man kan också skriva James's, men det är inte lika vanligt.
Citera
2009-04-26, 20:12
Medlem
vättes avatar
Sammanfattning av vad som är viktigt att kunna:

För att skriva de små strecken som engelskan använder för att visa att någon äger någonting trycker man på apostroftangenten. Knappen sitter till höger om ä-tangenten.

Tangenten som sitter till höger om plus- och frågeteckentangenten trycker man på när man vill göra accenter. Dessa används för att skriva "idé" eller "ris ā la malta". Den som använder accent där det skall vara apostrof dömes till kölhalning.

Om det är en som äger så sitter apostrofen innan s:et.
Det här är Eriks bil -> This is Erik's car

Om det är flera som äger så sitter apostrofen efter s:et.
Bliarnas ägare är Eriks -> The cars' owner is Erik

Om namnet eller ordet för den som äger slutar på s så sitter apostrofen efter s:et.
Det här är Jonas bil -> This is Jonas' car

Det som inte är lika viktigt att kunna:

Alla de tecken man ändå inte använder eftersom man måste knappra på nummertangentbordet för att få fram dem.
Senast redigerad av vätte 2009-04-26 kl. 20:18.
Citera
2009-04-27, 02:43
Medlem
ейныйs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
’′
Apostrof följt av primtecken.
Minsann har du rätt. Jag förstorade till och med upp dem och kunde inte se nån skillnad, men precis bredvid varandra är de onekligen inte likadana.

Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Hon är inte helt ute och cyklar. Båda varianterna förekommer, men att skriva James's i sådana fall anses många gånger vara "mest korrekt".

Klassikern i rättskrivning på engelska är Strunks The Elements of Style. Den är avskydd av många för dogmatism och irrationalitet, men ingen kan förneka dess inflytande:

Citat:
Form the possessive singular of nouns with 's.

Follow this rule whatever the final consonant. Thus write,

Charles's friend
Burns's poems
the witch's malice

This is the usage of the United States Government Printing Office and of the Oxford University Press.

Exceptions are the possessives of ancient proper names in -es and -is, the possessive Jesus', and such forms as for conscience' sake, for righteousness' sake.
http://www.bartleby.com/141/strunk.html
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in