• 1
  • 2
2009-04-24, 23:14
Medlem
Vart några år sen sist man gick i skolan.

Kommer inte riktigt ihåg regelerna för ' tecknet här! Vet ju att man kan skrivadet är) it is som it's men hur blir det i tex: Eriks bil? Skriver man: Erik's car eller Eriks car eller går båda lika bra?
Citera
2009-04-24, 23:19
Medlem
orfikers avatar
Formen du letar efter är kasus genitiv. Jämför skillnaden:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_grammatik#Kasus
http://sv.wikipedia.org/wiki/Engelsk_grammatik#Genitiv
Citera
2009-04-24, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orfiker
Formen du letar efter är kasus genitiv. Jämför skillnaden:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_grammatik#Kasus
http://sv.wikipedia.org/wiki/Engelsk_grammatik#Genitiv

Tackar jag för, ska läsas igenom!
Citera
2009-04-24, 23:28
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miklosan
... Skriver man: Erik's car eller Eriks car eller går båda lika bra?
Nej bara "Erik’s car" — allra helst med apostrof i stället för minut-tecknet.
Citera
2009-04-24, 23:59
Medlem
VerbalHolograms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Nej bara "Erik’s car" — allra helst med apostrof i stället för minut-tecknet.
Nu är inte jag någon typografiexpert men jag har alltid trott att det var tvärt om. Dvs. att tecknet ´ är ett primtecken (minut) och att ' är en apostrof.

Eller var det så du menade?
Citera
2009-04-25, 00:03
Medlem
Inte för att jag kan så, därför jag frågar men testar man sin typingspeed på www.typeracer.com så funkar det att använda ' tecknet varje gång man skriver av texten!? Vad är den skillnaden emellan 'och ´ egentligen?
Citera
2009-04-25, 00:24
Medlem
orfikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerbalHologram
Nu är inte jag någon typografiexpert men jag har alltid trott att det var tvärt om. Dvs. att tecknet ´ är ett primtecken (minut) och att ' är en apostrof.

Eller var det så du menade?

Vadå minut och primtecken?

´ och ` heter ju grav och accent, alt. vice versa. För övrigt är ' apostrof enligt ovanstående.
Citera
2009-04-25, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miklosan
Inte för att jag kan så, därför jag frågar men testar man sin typingspeed på www.typeracer.com så funkar det att använda ' tecknet varje gång man skriver av texten!? Vad är den skillnaden emellan 'och ´ egentligen?

´ och ` är accenter och ' är apostrof. Anledningen till att ´ (akut accent) och ` (grav accent) inte skrivs ut direkt när du trycker på den är för att du ska mata in en bokstav efteråt, typ é, à eller ó.

Vill man likt Egon3 lyxa till det lite kan man även använda ’ som apostrof. ′ är primtecknet han refererar till (de är lika men inte identiska).
Senast redigerad av Taiga 2009-04-25 kl. 00:29.
Citera
2009-04-25, 00:31
Medlem
Det är väl inte Erik's car iallafall? Erik's betyder väl Erik is?
Eriks car är rätt enligt mig. Och om det står Eriks cars' betyder det väl Eriks cars is?
Eller är jag fel ute? =/
Citera
2009-04-25, 00:38
Medlem
orfikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debe
Det är väl inte Erik's car iallafall? Erik's betyder väl Erik is?
Eriks car är rätt enligt mig. Och om det står Eriks cars' betyder det väl Eriks cars is?
Eller är jag fel ute? =/

Har du sovit dig genom grundskolan?
Jo, det heter Erik's car.
Jo, Erik's kan betyda även Erik is men också ägande form (hans).
Nej, Eriks car är fel.
Nej, Eriks cars' är fel. Erik's car's skrivs ut Erik's car is.

Ja, du är fel ute och bör gå om ca 6 år i grundskolan.
Citera
2009-04-25, 02:43
Medlem
ейныйs avatar
Possessiv (med andra ord "ägande") form i engelskan skrivs med hjälp av apostrof (' och ’ går båda bra) plus s, på så vis: Erik's, the car's, the woman's, Jonas' (eller Jonas's).

Undantaget är i possessiva pronomen: my, your, her, his, its (notera, för många gör fel här!), our, your, their.
Citera
2009-04-25, 02:49
Medlem
VerbalHolograms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orfiker
Vadå minut och primtecken?

´ och ` heter ju grav och accent, alt. vice versa. För övrigt är ' apostrof enligt ovanstående.

Citat:
Ursprungligen postat av Taiga
´ och ` är accenter och ' är apostrof. Anledningen till att ´ (akut accent) och ` (grav accent) inte skrivs ut direkt när du trycker på den är för att du ska mata in en bokstav efteråt, typ é, à eller ó.

Vill man likt Egon3 lyxa till det lite kan man även använda ’ som apostrof. ′ är primtecknet han refererar till (de är lika men inte identiska).
Får ursäkta, jag vet inte om det beror på min webbläsare eller mina ögon. Men jag ser ingen skillnad på tecknen. Hur som helst har jag fått det hela förklarat för mig nu
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in