2010-01-21, 12:42
Medlem
Känns som folk har väldigt skilda syner på vad en kebab med bröd är. Det finns ju de som mer liknar rullar, antingen med en pizzabotten som är ihoprullad samt de som är mer som en tunnbrödrulle med potatismos etc, fast med kebab istället för korv.

Där jag brukar äta så är en kebab med bröd ett pita bröd(kankse 5 tum i diameter, med störst sannolikhet under 150kcal). Sedan så fylls den med lika mycket om inte mer sallad än kebabkött och två såser. Antaglien så är det mindre av allt gemfört med ovannämda rullar helt enkelt för att det inte får plats särskilt mycket. Men bröd, 150kcal, + kött 400kcal(högt räknat skulle jag tro) + sallad och diverse såser hamnar man nog under 700 iallafall.
Citera
2010-01-21, 13:16
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinin
Känns som folk har väldigt skilda syner på vad en kebab med bröd är. Det finns ju de som mer liknar rullar, antingen med en pizzabotten som är ihoprullad samt de som är mer som en tunnbrödrulle med potatismos etc, fast med kebab istället för korv.

Där jag brukar äta så är en kebab med bröd ett pita bröd(kankse 5 tum i diameter, med störst sannolikhet under 150kcal). Sedan så fylls den med lika mycket om inte mer sallad än kebabkött och två såser. Antaglien så är det mindre av allt gemfört med ovannämda rullar helt enkelt för att det inte får plats särskilt mycket. Men bröd, 150kcal, + kött 400kcal(högt räknat skulle jag tro) + sallad och diverse såser hamnar man nog under 700 iallafall.
Du har varit medlem i över 4 år och detta är ditt första inlägg?

Här är en standard kebab med bröd kanske 15 cm i diameter när den är fylld och då är den nog fylld minst till hälften med kött, ofta typ 2 "skopor" med sås och resten sallad, tomat, fefferoni, ev lök, gurka, vitkål (beroende på stället). Jag gissar nog på att en kebab innehåller: bröd 200-300 kcal, kött 400-500 kcal (218 kcal/100g) sås 200-300 kcal (i min värld har man vitlökssås i kebab, självklart en annan grej om man har tomatbaserad sås).
Citera
2010-01-21, 15:54
Medlem
Jag vet iaf 2 st olika pizzerior som gör både kebabsås och all sin sallads-dressing på 80% majonäs som de blandar ut med naturell yoghurt 2% (Arla, 1 litersförpakningarna som man köper på ICA) och lite vatten, sen de diverse kryddor de ska ha i för att skilja mellan kebabsås, vitlöks eller rhode-island. (Vet dock inte "receptet" om hur mycket av varje, utan fått höra det av en kille som pratade just om kalorier, som jobbat extra på pizzerior.)

Och såsen hos dem smakar nog rätt lika den på "alla andra" ställen jag ätit på med, på tex vanliga lunch-restauranger och cafeer som serverar sallader osv.

Fil är ju lite "surt" i smaken, så jag har svårt att tro att de gör sås/dressing på det? Naturell/turkisk yoghurt är ju mer logiskt att de använder då?

Vad innehåller uppskattningsvis 1 dl av en sådan sås? Har läst att man kan bli "lurad" att tro att en grönsallad utan pasta med tex kyckling är nyttig men blir kaloririk och "onyttig" om man lägger till en sådan 1 dl dressingsburk till salladen?
Citera
2010-02-16, 21:40
Medlem
Gffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YouTubees
Jag vet iaf 2 st olika pizzerior som gör både kebabsås och all sin sallads-dressing på 80% majonäs som de blandar ut med naturell yoghurt 2% (Arla, 1 litersförpakningarna som man köper på ICA) och lite vatten, sen de diverse kryddor de ska ha i för att skilja mellan kebabsås, vitlöks eller rhode-island. (Vet dock inte "receptet" om hur mycket av varje, utan fått höra det av en kille som pratade just om kalorier, som jobbat extra på pizzerior.)

Och såsen hos dem smakar nog rätt lika den på "alla andra" ställen jag ätit på med, på tex vanliga lunch-restauranger och cafeer som serverar sallader osv.

Fil är ju lite "surt" i smaken, så jag har svårt att tro att de gör sås/dressing på det? Naturell/turkisk yoghurt är ju mer logiskt att de använder då?

Vad innehåller uppskattningsvis 1 dl av en sådan sås? Har läst att man kan bli "lurad" att tro att en grönsallad utan pasta med tex kyckling är nyttig men blir kaloririk och "onyttig" om man lägger till en sådan 1 dl dressingsburk till salladen?

Just det med dressing till sallad... GÖR DRESSINGEN SJÄLV!
Det är inte alls svårt eller jobbigt och så tar det kort tid. Det är billigare och är man duktig så blir den godare. Följer man vettiga recept kan dressingen innehålla väldigt lite kalorier och fett.
Men givetvis är det ju inte det rätta om man är lat. :P Så för er lata, skippa dressing om ni bryr er om kalorierna.
Citera
2010-02-16, 23:09
Medlem
Om en kebabrulle ligger på runt 1000kalorier är det ju bra, jag är mätt hela dagen om jag drar en sån till frukost haha. Perfekt deff käk :P
Citera
2010-02-16, 23:38
Medlem
BePositives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytheline
Om en kebabrulle ligger på runt 1000kalorier är det ju bra, jag är mätt hela dagen om jag drar en sån till frukost haha. Perfekt deff käk :P

Verkligen inte då du isf får i dig alldeles för lite protein under dagen.
Citera
2010-02-17, 00:33
Medlem
negerbarns avatar
Till er som säger att en kebabrulle innehåller 6-800 kcal, visa gärna en bild på hur dessa kebabrullar ser ut.

Här är i alla fall en kebabrulle likvärdig i storlek med en kebabpizza, men ihoprullad, och utan ost, men med sallad och tomat. Så, en kebabpizza ( 1,500 kcal ) minus ost ( 3-400 kcal ) = 1,100 - 1,200 kcal. Och detta är snällt räknat ändå, det finns kebabrullar med fetaost, eller annat extragojs i.
Citera
2010-03-12, 18:09
Medlem
wh0res avatar
En kebabrulle bör väl ligga snäppet under en pizza eftersom det inte är någon ost i den?

Du får helt enkelt köpa en rulle. Väga köttet och brödet var för sig. Salladen innehåller ju inte speciellt mycket...
Citera
2010-09-02, 18:47
Medlem
det är väl en heldel socker i kebabköttet?
Citera
2010-09-02, 18:52
Medlem
BePositives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavilioon
det är väl en heldel socker i kebabköttet?

Är väl isf väldigt lite socker.

Citat:
Innehåll
Svenskt nötkött 80 g, vatten, potatismjöl, salt, potatisfiber, kryddor, lök, blodprotein av nöt, stabiliseringsmedel E450, E451.
Näringsvärde per 100 g/ml
Energi 1100kJ/240kcal, Protein 14 g, Kolhydrat 1 g, Fett 20 g
Senast redigerad av BePositive 2010-09-02 kl. 18:56.
Citera
2010-09-02, 19:59
Medlem
ojdå:P hade för mej att dom proppade kebaben med socker
Citera
2012-03-31, 20:05
Medlem
Landsknechts avatar
Jag bumpar tråden lite. Hur mycket kcal tror ni att en kebabrulle med orientdressing och en vikt på ca 600g innehåller? Är 1000-1200kcal ett rimligt antagande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in