• 1
  • 2
2011-09-13, 17:35
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Bumpar den här tråden!

Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Ja. Högerklicka på en mapp och välj Egenskaper, så ser du vad varje mapp väger. Windowsmappen blir väldigt stor och fet efter ett tag, så där är nog stora boven i dramat.

Citat:
Ursprungligen postat av Jo11e
Windows mappen ligger på 10gb, dock så ligger Users --> Min användare på 14gb men när man går in i mappen och kollar storleken på alla mappar tillsammans så ligger dom på totalt 2,32gb. Lite konstigt?

Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Tror inte det. När du högerklickar på den yttre mappen räknas även alla dolda filer och mappar med. När du går igenom dom så är de säkerligen just dolda så du missar dom.

Citat:
Ursprungligen postat av Lappskojs
det låter som att det finns dolda mappar i din user map. Testa kryssa i visa dolda mappar/filer. Kanske finns en början på en lösning där.

Min dator har börjat uppföra sig underligt det senaste (har Windows XP). Det dyker upp en ikon i högra hörnet, som säger att det finns för lite utrymme på hårddisken. Jag tar "diskrensning", och den börjar rensa. Den säger att jag måste ta bort ytterligare data, alltså öppnar den Kontrollpanelen -> Lägg till och ta bort program, där meningen är att jag ska rensa bort en massa program jag inte använder.

Jag gör alltså detta, men ändå dyker den där ikonen upp igen, efter ett tag och säger att det inte finns tillräckligt med utrymme på hårddisken. Nu senast sa den att den var nere på 0% och jag börjar bli oroad.

Tilläggas bör också att jag har rensat bort stora mängder data, i form av mp3-filer och filmer. På min hårddisk ligger alltså inga större saker, ändå är den full!

Varför blir det så här? Varför tar minnet slut, trots att jag knappt har något på datorn?

I era inlägg som jag citerat ovan, ser jag att det kan vara så att det hamnar en massa skit i mappar, som t.ex. i Windows-mappen i C:. Den är 10, 3 GB stor och innehåller över 36 000 filer. Kan man radera grejer som ligger härinne? Kan man ta bort de dolda filerna?

Jag är uppenbarligen inte särskilt datorkunnig, och har heller ingen värstingdator. Är dock rädd att den ska krascha eller något. Någon som har några tips och kan förklara på ett pedagogiskt vis?
Senast redigerad av JazzIsNotDead 2011-09-13 kl. 17:37.
Citera
2011-09-13, 18:00
Medlem
Andreasvbs avatar
Kolla vilken/vilka filer som tar mycket plats med TreeSize Free, http://www.jam-software.com/treesize_free/
Citera
2011-09-13, 20:47
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Kolla vilken/vilka filer som tar mycket plats med TreeSize Free, http://www.jam-software.com/treesize_free/
Tack för tipset! Upptäckte med detta program, att en extremt stor del av minnet (närmare 80 GB!!!) slukades upp av gamla virusdefinitioner, som lagts till i en mapp, varje gång Norton Antivirus har uppdaterats. Jävla Symantec-skit! Ska se om det fungerar att ta bort alla dessa filer nu, de är ju ändå helt onödiga att ha på datorn. Förhoppningsvis blir det återigen plats på burken.
Citera
2011-09-13, 21:32
Medlem
Andreasvbs avatar
Rekommenderar Microsoft Security Essentials.
Citera
2011-09-13, 21:47
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Rekommenderar Microsoft Security Essentials.
Nu har jag nyligen uppdaterat Norton för ett helt år, så det känns inte nödvändigt just nu, men tack för tipset inför framtida val av antivirusskydd.

Dock fungerade det inte att ta bort filerna i mappen VirusDefs (detta är kanske inget för denna tråd dock?). Jag följde instruktionerna som gavs här, men när det kom till själva borttagningen av alla mappar, fungerade det ej.

Jag har i alla fall, tack vare Tree Size Free, lyckats få bort över 30 GB av annan skit som låg dold i mappar runt om i datorn.
Citera
2011-09-13, 21:53
Medlem
TorrentLovers avatar
Norton är skit, hade det = full av keyloggers.
Kör nu ESET utan att fått ett enda virus, och ändå porrsurfar jag och laddar ned en massa skit.
Citera
2011-09-14, 00:19
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Nu har allt ordnat sig (får vi hoppas)! Avinstallerade Norton tillfälligt (har ominstallerat det nu), och körde därefter datorn i felsäkert läge. På så vis kunde jag radera alla gamla virusdefinitioner, och frigöra närmare 80 GB minne (dvs. cirka 2000 mappar i VirusDefs). Alltså har jag gått från 0 GB ledigt utrymme till 114 GB ledigt av totalt 143 GB. Härligt!

EDIT: Dessutom verkar datorn vara lite snabbare nu, vilket också är ett plus. Den har varit seg som ett tröskverk innan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in