• 1
  • 2
2009-04-24, 19:24
Medlem
Jo11es avatar
Tänkte ta och rensa lite på datorn för att få plats med en till partition som jag ska installera windows 7 på men jag har märkt att jag har förvånandsvärt lite diskutrymme kvar trots att jag inte har installerat speciellt många program.

All musik, filmer, nerladdningar osv ligger på en extern hårddisk och C: innehåller i princip bara windows, dokument, några program och lite bilder. Detta tar upp 50gb på hårddisken och jag undrar om det finns nått sätt att ta reda på vad det är som tar upp all plats?
Citera
2009-04-24, 19:26
Medlem
micaeles avatar
Ja. Högerklicka på en mapp och välj Egenskaper, så ser du vad varje mapp väger. Windowsmappen blir väldigt stor och fet efter ett tag, så där är nog stora boven i dramat.
Citera
2009-04-24, 19:36
Medlem
Jo11es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Ja. Högerklicka på en mapp och välj Egenskaper, så ser du vad varje mapp väger. Windowsmappen blir väldigt stor och fet efter ett tag, så där är nog stora boven i dramat.

Windows mappen ligger på 10gb, dock så ligger Users --> Min användare på 14gb men när man går in i mappen och kollar storleken på alla mappar tillsammans så ligger dom på totalt 2,32gb. Lite konstigt?
Citera
2009-04-24, 19:39
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jo11e
Windows mappen ligger på 10gb, dock så ligger Users --> Min användare på 14gb men när man går in i mappen och kollar storleken på alla mappar tillsammans så ligger dom på totalt 2,32gb. Lite konstigt?
Tror inte det. När du högerklickar på den yttre mappen räknas även alla dolda filer och mappar med. När du går igenom dom så är de säkerligen just dolda så du missar dom.
Citera
2009-04-24, 19:40
Medlem
Lappskojss avatar
det låter som att det finns dolda mappar i din user map. Testa kryssa i visa dolda mappar/filer. Kanske finns en början på en lösning där.
Senast redigerad av Lappskojs 2009-04-24 kl. 19:42. Anledning: micaele var visst snabbare ^^
Citera
2009-04-24, 19:49
Medlem
Jo11es avatar
aha, dålig stil att dölja AppData mappen
va spotify cachen som låg och gömde sig.
Citera
2009-04-24, 21:25
Medlem
avazzas avatar
Ett tips är att rensa datorn med Ccleaner, man kan få bort oväntat mycket skräp efter en rensning.
Citera
2009-04-24, 21:32
Bannlyst
Man även ta bort växlingsfilen för det virtuella minnet, då frigör man några Gig. Villkoret för att kunna göra det är att ha minst 2 Gig i RAM (för XP).
Citera
2009-04-24, 21:50
Medlem
hasenfrasens avatar
Radera alla återställningspunkter utom den sista.
Citera
2011-05-19, 17:52
Medlem
meatandmoss avatar
Förstår att det är en newbie fråga men hur tar jag bort gamla återställningspunkter och säkerhetskopieringar?
Citera
2011-05-20, 06:14
Medlem
meatandmos:
Höger klicka på C: och kör diskrensing. Minns inte om man måste välja att även sånt ska bort men det står där om man orka läsa.

Ccleaner som redan nämnts i tråden klara av det också under Tools / System Restore. Ccleaner har fler flera verktyg inbyggt som är bra men väljs och körs separat så glöm inte att kolla runt i den och kör det som du är intresserad av att rensa eller fixa.
Citera
2011-05-21, 09:52
Medlem
meatandmoss avatar
Tackar för ovanstående inlägg!

Götte, mina raid diskar där windows ligger är på 24 gb, varav nästan helt fulla. Diskrensaren kunde bara få bort 220 mb men ccleaner 4 gb, så det är ju lite skillnad i effekt på dessa.

Dock verkar jag ha något problem med återställningspunkterna för jag har 9 ÅP när jag kikar i återställnings wizarden, men ccleaner hittar bara en. Livet kanske går vidare ändå men om någon vet hur man löser det så är jag lycklig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in