2009-08-17, 02:01
Medlem
Mahakalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av comhragair
Man är ett barn om frihetsprincipen gör före allt.

Exempel 1.

Du har en familj. Du vill verkligen dricka öl med dina kompisar. Men det är du som måste stanna hemma med lillbattingen, efter att ha jobbat för mycket för att få det att gå runt, så känner du ändå att du måste gå ut. Till sist sover ungen och du får sms från dina polare som dricker bira och du blir sjukt avundsjuk. Vad gör du?

1. Går ut med dina kompisar
- Grattis du är en idiot. Du har just lämnat ungen vind för våg, lyckats sabba ditt förhållande.

2. Väntar tålmodigt, i hänsyn till ditt barn, din familj, tills du kan gå ut och dricka öl. Trots att det är bittert som fan.

Alla beslut man tar påverkar kollektivet, de beslut man tar måste vara i samklang med kollektivet, därför är inte frihetsprincipen primär. Frihetssträvan har man alltid, men det är fullt normalt att känna sig fängslad, kan man inte tygla sig och ger blanka fan i folk runtomkring en och försätter folk i sin närhet för ens dumheter så har man inte utvecklats mycket sedan man fyllde 13 år.

Och det är därför anarkism inte fungerar. Ens frihet måste organiseras, precis som i verkliga livet.

Organisation är väl knappast något anarkister någonsin motsatt sig?
Citera
2009-08-17, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redibo
Ja, som trådtiteln lyder... Har alltid blivit förundrad över begreppet anarkism.

Jag vill upplysa om att det finns 2 st politiska "system" som kallar sig anarkistiska.

1 : Vi har vad man kan kalla social anarkistisk eller bara anarkism, detta är den typ som förespråkas i detta forum. Sammanfattning : Igen stat - Ingen äganderätt

2 : Sen har vi den av grupp 1 så förhatliga Anarkokapitalismen, vi som förespråkar detta hänger oftast i liberalforumet trots att vi riktigt hör hemma där. Sammanfattning : Ingen stat - Stenhård äganderätt.

Skillnaderna är rätt stora men till 2 fördel kan sägas att människor som vill bedriva 1 är fria att göra detta i 2 system, motsatsen är inte sann.
Citera
2009-08-17, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av comhragair
Man är ett barn om frihetsprincipen gör före allt.

Exempel 1.

Du har en familj. Du vill verkligen dricka öl med dina kompisar. Men det är du som måste stanna hemma med lillbattingen, efter att ha jobbat för mycket för att få det att gå runt, så känner du ändå att du måste gå ut. Till sist sover ungen och du får sms från dina polare som dricker bira och du blir sjukt avundsjuk. Vad gör du?

1. Går ut med dina kompisar
- Grattis du är en idiot. Du har just lämnat ungen vind för våg, lyckats sabba ditt förhållande.

2. Väntar tålmodigt, i hänsyn till ditt barn, din familj, tills du kan gå ut och dricka öl. Trots att det är bittert som fan.

Alla beslut man tar påverkar kollektivet, de beslut man tar måste vara i samklang med kollektivet, därför är inte frihetsprincipen primär. Frihetssträvan har man alltid, men det är fullt normalt att känna sig fängslad, kan man inte tygla sig och ger blanka fan i folk runtomkring en och försätter folk i sin närhet för ens dumheter så har man inte utvecklats mycket sedan man fyllde 13 år.

Och det är därför anarkism inte fungerar. Ens frihet måste organiseras, precis som i verkliga livet.

Om du blev tvingad att skaffa familj med ungar så är det klart som fan att du ska kunna dra om du vill/ får chansen. Dock tror jag att det sällan händer att det går till på det sättet. Har man valt att skaffa barn så har man även valt den formen av ansvar så jag förstår inte vad det har med diskussionen att göra. Jag tror heller inte att en människa med friskt psyke skulle göra som i alternativ ett oavsett om staten förbjuder än till det eller inte.
Senast redigerad av Wo0ozle 2009-08-17 kl. 12:59.
Citera
2009-08-26, 22:19
Medlem
Anarkism kontra motsatsen, det är som det hela och dess delar. Inte bara staten mot individen och tvärtom, utan det småskaliga i det storskaliga som det storskaliga i det småskaliga. Blev lite rörigt det där men för mig är den pefekta anarkismen att ingen ska lägga näsan i blöt i andras privata angelägenheter så länge de inte destruktivt påverkar någon annan personligen, direkt en mot en eller indirekt via samhällsmassan. Vill någon köra vänstertrafik på motorvägen går det utomordentligt bra. Problemet uppstår när mötande kommer från andra hållet och inte hinner fatta läget förrän det smäller. Då är det helt ok att statens trafikpolis lägger näsan i blöt innan någon skadas. Samma sak om nån vill ta sig friheten att yxmörda en annan eller slå sönder dess bostad eller tillbehör. Vill någon lätta urinblåsan direkt på trottoaren i brist på buske eller gratistoalett är det också fullständigt ok, hur förbjudet det än är. Men inte om det ligger en och slaggar på samma trottoar nedströms urinflödet inom synhåll för den nödiga. Den bästa lagen är det sunda förnuftets lag och ett välsmort samspel i allt som interagerar med omgivningen, men ändå med individens totalt suveräna frihet. Den perfekta anarkismen är den där alla har "naturens rätta system" inom sig och statens makt inte behövs då var och en är sin egen stat och sin egen lag, i samklang med hela härligheten. Utopi eller realitet?
Citera
2009-08-27, 21:09
Medlem
Om vi nu tar oss friheten att blanda in pengar i diskussionen om hur det ska fungera med dessa, så ställer jag frågan:
Hur skulle en socialanarkistisk respektive anarkokapitalistisk budget se ut?
Skulle det bara vara nollor då ingen stat finns och således inga intäkter men heller inga utgifter för försvar, miljö, forskning, stadsplanering, elförsörjning och tusen andra saker...
Skulle pengarna bara snurra runt bland de som frivilligt slöt avtal med varandra? Och om man inte kom överens om nåt så blev det inga pengar till kärnkraftverk? Eller finns det inte pengar som betalningsmedel?
Citera
2009-08-28, 13:17
Medlem
Alpha-Omegas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Skulle pengarna bara snurra runt bland de som frivilligt slöt avtal med varandra? Och om man inte kom överens om nåt så blev det inga pengar till kärnkraftverk?

Ja.
Citera
2009-08-28, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha-Omega
Ja.

Ajdå, inte nån el till datorn alltså...

Men om vi för ett ögonblick tänker oss att Anarkistiska partiet vinner valet 2010, hur gör man då med statsbudgeten som redan är i sving? Eller är det så otroligt att man kommer till makten så man inte behöver bry sig om verkligheten?
Citera
2009-08-28, 20:03
Medlem
Citat:
Anarkistiska partiet valet 2010

Nu får du ta och ge dig.
Citera
2009-08-28, 20:31
Medlem
Alpha-Omegas avatar
Citat:
Ajdå, inte nån el till datorn alltså...

Jag tror nog inte du behöver oroa dig, med tanke på att folk faktiskt vill ha el och antagligen är villiga att betala för det, vilket skapar ett incitament åt folk att erbjuda el på marknaden. Bra va?

Citat:
Men om vi för ett ögonblick tänker oss att Anarkistiska partiet vinner valet 2010, hur gör man då med statsbudgeten som redan är i sving? Eller är det så otroligt att man kommer till makten så man inte behöver bry sig om verkligheten?

Gör om, gör rätt. Anarkister bildar inte partier och deltar inte i parlamentarisk demokrati.
Citera
2009-08-29, 09:21
Medlem
Holger Meinss avatar
Citat:
Men om vi för ett ögonblick tänker oss att Anarkistiska partiet vinner valet 2010
Inga anarkister förespråkar staten som medel för att skapa ett anarkistiskt samhälle. Alltså kommer detta aldrig att hända, även om 40 % av väljarna skulle vara anarkister.
Citera
2009-08-29, 17:04
Medlem
Citat:
Jag tror nog inte du behöver oroa dig, med tanke på att folk faktiskt vill ha el och antagligen är villiga att betala för det, vilket skapar ett incitament åt folk att erbjuda el på marknaden. Bra va?
.
Jag är villig att betala för el, men inte villig att bygga ett kärnkraftverk. Ska jag överlåta det till en smart kreatör att bygga det och sen kan han sälja elen till mig? Och i värsta fall alla andra?
Citat:
Gör om, gör rätt. Anarkister bildar inte partier och deltar inte i parlamentarisk demokrati.
I vilken typ av demokratiska val kan jag då finna anarkister?
Citera
2009-08-29, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holger Meins
skapa ett anarkistiskt samhälle.
Det skapas inte med val. Inte med lagar. Inte med gemensamma penagar (jag förstår av de uteblivna svaren att i budgeten står noll i skatteintäkter).

I mina öron låter det som ett stenålderssamhälle. Bör då anses vara att vrida utvecklingen bakåt och enligt definitionen då kallas ultrakonservativt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in