2009-04-24, 11:05
Medlem
irrblosss avatar
Såg Niklas mat (som för övrigt har blivit mycket sämre än förra säsongen). Hur som helst fick jag en liten aha-upplevelse i gårdagens avsnitt. Niklas lagade någon rätt där äpple ingick, då sa han att man ska köpa ett matäpple som är lite syrligare. Kom då på att de få gånger jag lagat mat med äpplen har jag ibland fått dålig smak/konsistens på äpplena.

Har aldrig funderat på att det finns olika äppelsorter, har mest tänkt "rött eller grönt?" . Nu inser jag att det finns väldigt många olika äppelsorter och att jag inte kan ett dugg om dem . Någon som kan rekommendera lite olika (vanliga) syrliga äppelsorter som passar bra i matlagning (t.ex. potatissallad). Både röda och gröna helst. Sedan får de gärna vara krispiga och inte mjöliga.
Citera
2009-04-24, 12:35
Medlem
00010000s avatar
Jona Gold
Signe Tillisch
Granny Smith

Framför allt Granny Smith tycker jag passar väldigt bra i somriga sallader.
Speciellt eftersom det inte blir brunt lika fort som andra sorter efter att man skivat/tärnat det.
Citera
2009-04-24, 12:57
Medlem
dePauls avatar
Vad Nicklas dock "glömt" att berätta är att det faktiskt inte spelar så stor roll vilken äppelsort som man kör med ur syra-synpunkt, det viktigaste är hur äpplet är i konsistensen. Syra kan man alltid tillföra extra genom att addera citronsaft.

~Paul~
Citera
2009-04-24, 22:17
Medlem
SC sXes avatar
Red Delicious kan väl rekommenderas om man inte vill ha så mjöliga äpplen.
Citera
2009-04-25, 02:03
Medlem
ellroys avatar
Säfstaholm är en gammal svensk sort som är både söt och syrlig.

Säfstaholm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in