2009-04-24, 08:07
Medlem
Ska försöka rädda min kompis gamla Imac G3 med ppc-prolle. Den fastnar vid boot, och det enda han vill åt är lite filer på hårddisken. Så jag tänkte att man kör en "live cd" via usb. Sedan kopierar jag filerna till en extern hdd. Det enklaste hade ju varit att köra en riktig CD, men CD-läsaren är sönder den med. Vilken dist kan jag använda. Sökte på bla ubuntu men blev inte klockare för det.
Citera
2009-04-24, 09:08
Medlem
Är det inte enklare att flytta över hårddisken till en annan dator och boota den andra datorn och sedan helt sonika flytta över filerna där? Med andra ord använda din polares hårddisk som sekundär disk i en annan dator.
Citera
2009-04-24, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Är det inte enklare att flytta över hårddisken till en annan dator och boota den andra datorn och sedan helt sonika flytta över filerna där? Med andra ord använda din polares hårddisk som sekundär disk i en annan dator.

Jo visst, men jag vet inte hur det skulle gå eftersom det är en mac och jag har bara tillgång till en PC, samt att det är en sådan där idiotisk Imac där CRT-skärmen sitter ihop med hårdvaran i en jävla plastkupa
Citera
2009-04-24, 10:51
Medlem
Välj någon liten distro som är avsedd för rescue

http://en.wikipedia.org/wiki/Compari...ive_CDs.2FDVDs
Citera
2009-04-24, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Välj någon liten distro som är avsedd för rescue

http://en.wikipedia.org/wiki/Compari...ive_CDs.2FDVDs

Passar alla att köra in på en USB-sticka?
Citera
2009-04-24, 12:44
Medlem
Sconemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenozalle
Jo visst, men jag vet inte hur det skulle gå eftersom det är en mac och jag har bara tillgång till en PC, samt att det är en sådan där idiotisk Imac där CRT-skärmen sitter ihop med hårdvaran i en jävla plastkupa

Det må vara en Mac men nog fan har den en vanlig IDE disk i sig? Guider för hur man skruvar isär skrället finns på nätet om det behövs.

/ Sconeman.
Citera
2009-04-24, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sconeman
Det må vara en Mac men nog fan har den en vanlig IDE disk i sig? Guider för hur man skruvar isär skrället finns på nätet om det behövs.

/ Sconeman.

Jo den har en IDE disk! Jag antar att valfri linux-dist kan läsa det filsystemet?
Citera
2009-04-24, 23:52
Medlem
katten80s avatar
Skulle inte tro den har stöd för USB-boot däremot någon typ av netboot möjlighet.
Citera
2009-04-25, 00:22
Medlem
Darwin borde ha en sportslig chans. I värsta fall kan du försöka med PearPC på din maskin, om ppc-binärer måste köras för att få systemet till usb-stickan.

Den enkla lösningen är att hitta en fungerande mac och en firewire-kabel, så den trasiga maskinen kan startas i "target disk mode" (håll ned T vid boot).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in