Flashback bygger pepparkakshus!
2009-04-24, 07:39
Medlem
Emilll88s avatar
Ja mitt problem är att såfort jag stoppar i en cd skiva så hänger sig mer eller mindre min dator.. har precis formaterat datorn me pga att cd läsaren va likadan innan.. datorn blir hursom väldigt seg och jag vet inte vad det är som orsakar det?

Sen har jag en annan cd läsare hemma med.. men jag får ingen kontakt med den, jag kan köra ut och in cdn och har provat alla usb utag samt kollat alla sladdar.. hittar den fortfarande inte?
Citera
2009-04-24, 10:45
Medlem
Hade samma problem med min DVD-brännare (en Samsung SATA).

Datorn blev grymt seg så fort man ville använda den, men den kunde hänga sig när man gjorde något annat också. Jag köpte en ny. Trodde att jag köpt en annan modell, men det visade sig vara samma. Dock hade den nya en grymt mycket nyare firmware (inte så konstigt), och den har funkat perfa. Absolut inget problem.

Så försök att uppgradera firmware på din optiska enhet, förhoppningsvis kan det funka. Annars, köp/testa en annan, en duglig DVD-brännare får man ju för bara någon hundralapp.

Rent teoretiskt skulle det kunna vara såhär, du har en IDE-hårddisk som sitter ikopplad på samma IDE-kabel som en optisk enhet. Detta ska man undvika till vilket pris som helst.
Citera
2009-04-24, 11:36
Medlem
wiegrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pulchi
Hade samma problem med min DVD-brännare (en Samsung SATA).

Datorn blev grymt seg så fort man ville använda den, men den kunde hänga sig när man gjorde något annat också. Jag köpte en ny. Trodde att jag köpt en annan modell, men det visade sig vara samma. Dock hade den nya en grymt mycket nyare firmware (inte så konstigt), och den har funkat perfa. Absolut inget problem.

Så försök att uppgradera firmware på din optiska enhet, förhoppningsvis kan det funka. Annars, köp/testa en annan, en duglig DVD-brännare får man ju för bara någon hundralapp.

Rent teoretiskt skulle det kunna vara såhär, du har en IDE-hårddisk som sitter ikopplad på samma IDE-kabel som en optisk enhet. Detta ska man undvika till vilket pris som helst.

Jag har 1 IDE-hdd och min DVD-spelare inkopplad på samma IDE-kabel.. ibland försvinner min DVD-spelare.. tyvärr är det ju bara 1 IDEkontakt på moderkortet och inga pengar till SATA-hdd har man heller. :P får väl stå ut tills vidare? ;>
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in