Citat:
Ursprungligen postat av SusT
Jag är väldigt ny på det här med överklockning men tycker det är kul och vill hitta ett bra läge där processorn funkar utan problem.
Vart går gränsen för processorn temp mässigt sett där det börjar bli skadligt för den? Har dessa komponenter: MB ASUS P5KPL-CM, CPU Intel E8500, 4 GB minne 800 mhz.
Har endast ändrat FSB:n då multipliern redan är maxad på 9,5x så värdena är detta, CPU: 3420MHz FSB: 361MHz [360MHz x 9.5 est.]
Då jag körde stressprime 2004 kröp tempen upp mot 65-70 grader efter ett tag där jag avbröt. Har inte originalfläkt utan en lite bättre variant, Xigmatek Apache CD901, inget vrålåk men ska köpa en väldigt mycket bättre nästa vecka redan.
Hursomhelst så undrar jag som sagt om tempen och om jag ska ändra på volten eller minnesfreq något?
tacksam för bra svar
Finns inga direkta siffror på hur mkt det ska ligga på. Allting r different från cPu til cpu. Har ett 8500 sj där FSB ligger på 421 o multipler på 9,5 vilket ger mig 4.0 Ghz (dvs 421 * 9,5) volten ligger runt 1,325. Tipset r att prova dig fram. Sätt ett mål (hur mkt du ska klocka). Tänka att det skillnad på luft kyling vs vattenkyling då temps kan variera mkt. Men så du säger att du ska luftkyling så tycker jag du ska börja me FSB på 370 - 380. Ändra den sätt mulitplier till 9,5. O sedan köra prime95. (sj tycker jag att intelsburntest r ett utmärkt program). kör stabilitetes test. Dör datorn då går ut o pillar på volten me +/- 0,0025 volt. Prova dig fram till du får stabil windows / inga erorrs på testet