2009-04-23, 22:14
Medlem
Hej!
Har en längre tid haft problem med att min elgitarr surrar. Den surrar konstant men desto mer när man rör vid strängarna eller volymkontrollerna. Vad jag provat hittils är att byta kabel samt bytt ut den där grejen där man stoppar in kabeln i gitarren (vet ej vad den heter? jack?).

Någon som har mer ideér? Tack på förhand
Citera
2009-04-23, 22:20
Medlem
Aladdin Sanes avatar
Kan det finnas störningar i närheten av ampen? ...eller gitarren?

Vet att min gitarr surrar när den kommer i närheten av en golvfläkt jag har...

En tanke...
Citera
2009-04-23, 22:30
Medlem
Ɽeᶑs avatar
Hade/har samma problem och det verkar som att datorn stör förstärkaren när de sitter i samma grenuttag och bägge är igång samtidigt. Så om datorn är avstängd så får jag inget brus överhuvudtaget.
Citera
2009-04-23, 22:31
Medlem
Whitesnakes avatar
Det bildas olika magnetfält som skapar surr och brum vilket kan vara en sak. Hur nära förstärkaren står du? Har du något som är magnetiskt i närheten? Din dator/skärm eller något liknande?

Det du kan prova göra är att plocka loss mickarna från gitarren och sen klä in dom i folie, ganska tight och sen peta tillbaka dom, på så sätt kan du stänga ute vissa störande signaler som kan leta sig in och störa mickarna!
Citera
2009-04-23, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sono_dio
Hej!
Har en längre tid haft problem med att min elgitarr surrar. Den surrar konstant men desto mer när man rör vid strängarna eller volymkontrollerna. Vad jag provat hittils är att byta kabel samt bytt ut den där grejen där man stoppar in kabeln i gitarren (vet ej vad den heter? jack?).

Någon som har mer ideér? Tack på förhand

Det låter som ett jordfel. Se till att jorden (chassit på jacket), på gitarr-sidan är i kontakt med stallet. Det brukar den vara med en liten sladd.

Det kan ochså vara liknade på förstärkar-sidan, men då kan jordfelet, ligga var som helst, men förmodligen att jord-örat på input-jacket som förlorat kontakt med jord-elementet i stärken.
Citera
2009-04-23, 23:21
Medlem
The Meatballs avatar
Prova att plugga in förstärkaren i olika eluttag runt om din bostad och se om det blir någon skillnad på bruset.
Citera
2009-04-24, 00:53
Medlem
Nisques avatar
Jag kände också att det lät som jordningsproblem.
Citera
2009-04-24, 00:56
Medlem
Shoopdawh00ps avatar
Tydligt jordproblem. Som ovan sa, det ska gå en sladd från elektroniken, till undersidan av stallet. Skruva av stallet, och kolla där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in