2009-04-27, 13:46
Medlem
HemligaArnes avatar
Det är nog väldigt varierande vad öar kostar.

Har sett från ca 1,5 mkr och upp i oändligheten.

Mig gör det inget om det finns orm....bara inte så mycket.

Malkulor lät ju bra, men o andra sidan kanske man inte kan ha det ligga överallt.

Varför skulle det invaderas av gnagare om man tog bort lite orm?

Har varken orm eller gnagare på andra ställen jag befinner mig, inga mängder alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av Tummetott
bortsett från ormarna verkar du den där ön vara ett rikigt paradis, den ön som är på bilden alltså... Får man fråga vad det kostar ungefär att köpa sig en egen ö typ?
Citera
2010-04-02, 15:52
Medlem
musaks avatar
Kolla med Huggormssanering . Vi hade dom hos oss förra våren efter 5år ett rent helvete med huggisar på vårt sommar ställe. Det fiins mycket info på deras hemsida. www.huggormssanerring.se
Citera
2010-04-02, 18:04
Medlem
[quote=HemligaArne]Har köpt en ö med en liten stuga som har stått öde i ett antal år.

Problemet är att det är massor med orm, de drar sig såklart undan när man är där men vore skönt att få bort alla nu. Endast snok vad jag har sett.

Snus har man hört men det tror jag inte på.

Tankarna har vart att sno ett par igelkottar och placera ut, köpa ett gäng katter på blocket eller helt enkelt klubba alla man ser tills de är slut men det kanske finns enklare sätt?'

Tips och förslag mottages![

Såg nu det var snok, de är ofarliga.

Snok är ofarliga. Igelkottar är bra.
Senast redigerad av skellefteewa 2010-04-02 kl. 18:07.
Citera
2010-04-02, 18:15
Medlem
nazipoliss avatar
har säkert nämnts tidigare, men igelkottar rensar rent jävligt bra ifrån ormar!
Citera
2010-04-02, 21:07
Medlem
Irrblossas avatar
Ha ha ha...är inte igelkottar också fridlysta? Då får man väl inte flytta på dom...? Eller...
Jag kan se TS framför mig med en stor säck full med fräsande igelkottar på väg till sitt nya hem på ön...

Men snokar går väl an, det är huggormarna som är mindre roliga...
Citera
2010-04-03, 13:53
Medlem
Aurelias avatar
Det allra enklaste är nog att försvåra deras liv i området runt stugan, stenrösen och komposthögar drar till sig orm, Högt gräs och födomöjligheter för gnagare det samma.
Håll undan gräs och sly, se till att inte ha tex fröer och fågelmat i uthus mm, Katt skulle kunna vara en bra ide då dessa konkurrerar med ormar om föda.
Kemiskt är det svår att bli av med orm utan att regelrätt förgifta dem, snoken framförallt är oerhört adaptiv.
Du får nog vara beredd på att fajtas under något år innan du ser riktiga resultat, de har ju haft chansen att etablera sig ganska hårt.

Själv kan jag tycka att snok i markerna är positivt då de håller undan skadedsjur otroligt effektivt.
Citera
2010-04-03, 22:52
Bannlyst
Ta lite zyprexa så försvinner ormarna och allt annat ont!
Citera
2010-04-07, 09:27
Medlem
Myror är lösningen på ditt problem.
Citera
2010-04-07, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rajfael
Myror är lösningen på ditt problem.

Dock är myror ett helvete.

Men om man ska följa naturvårdsverket så står det så här:

I Sverige finns tre ormarter, som alla är fridlysta i hela landet. Dessa är huggorm, hasselsnok och snok (inklusive Gotlandssnok).

Snokarna är helt ofarliga, men eftersom den sällsynta hasselsnoken ibland förväxlas med huggorm har det hänt att den blivit ihjälslagen av misstag. Huggormen lever främst på sorkar och möss och kan på så vis ibland göra viss nytta. Den går aldrig till anfall, utan biter bara om den känner sig hotad.

Om det finns orm på tomten, kan man göra tomten otrivsam för ormen genom att hålla gräset kortklippt, ta bort rishögar och inte placera komposter eller lövhögar nära huset. Man bör då veta att tomten även kan bli otrivsam för igelkottar.

Det är inte tillåtet att fånga eller döda huggorm och andra ormar i naturen. Om det finns huggorm på hustomten får man dock flytta den, och om ingen annan lösning finns får man i sista hand döda huggormen. Snok och hasselsnok får aldrig flyttas eller dödas utan tillstånd av länsstyrelsen.

Källa: http://www.naturvardsverket.se
Citera
2010-05-14, 15:43
Medlem
HemligaArnes avatar
Var ett tag sen.

Vi har inte gjort särskilt mycket. Rensat från lite sten. Klippt ner gräset och framförallt varit på plats.

Kan väl uppskatta att 95% av ormen ledsnat på sina nya grannar och flyttat. Ser ett par då och då men inte som innan när det var högvis. Får se hur det utvecklar sig men just nu är det väldigt lugnt.

Citat:
Ursprungligen postat av Cliff-Jesus
Dock är myror ett helvete.

Men om man ska följa naturvårdsverket så står det så här:

I Sverige finns tre ormarter, som alla är fridlysta i hela landet. Dessa är huggorm, hasselsnok och snok (inklusive Gotlandssnok).

Snokarna är helt ofarliga, men eftersom den sällsynta hasselsnoken ibland förväxlas med huggorm har det hänt att den blivit ihjälslagen av misstag. Huggormen lever främst på sorkar och möss och kan på så vis ibland göra viss nytta. Den går aldrig till anfall, utan biter bara om den känner sig hotad.

Om det finns orm på tomten, kan man göra tomten otrivsam för ormen genom att hålla gräset kortklippt, ta bort rishögar och inte placera komposter eller lövhögar nära huset. Man bör då veta att tomten även kan bli otrivsam för igelkottar.

Det är inte tillåtet att fånga eller döda huggorm och andra ormar i naturen. Om det finns huggorm på hustomten får man dock flytta den, och om ingen annan lösning finns får man i sista hand döda huggormen. Snok och hasselsnok får aldrig flyttas eller dödas utan tillstånd av länsstyrelsen.

Källa: http://www.naturvardsverket.se
Citera
2010-05-15, 02:41
Medlem
Lysrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnimaMundi
Har för mig att mjölk och mjölkprodukter är uppskattat av dem generellt, men inte speciellt hälsosamt.

I övrigt så är det nog den smidigaste lösningen att införa ett litet igelkottsbestånd helt enkelt.

Blanda ut mjölken med vatten.Bara vatten går ochså bra. Kattmat är bra. En ostbit luktar dom på 500 meters håll och lockar dit dom.

Lägg ut lövhögar mm så kommer dom . Dom är redan där. Dom har funnits sen,och ser likadana ut som när T-rex knallade ikring. Dom är där sedan ön var fastland
Citera
2010-05-15, 02:46
Bannlyst
Förgiftning igenom mat är en klassiker som fungerar bäst, men hur lagligt det är vet jag inte...
Kolla upp om det nya giftet för mördar snigel funkar på ormar, mördar snigeln blir inte förgiftad men det som äter snigeln... fanns i tidningen gör det själv ett tag sen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in