2009-04-23, 20:10
Medlem
HemligaArnes avatar
Har köpt en ö med en liten stuga som har stått öde i ett antal år.

Problemet är att det är massor med orm, de drar sig såklart undan när man är där men vore skönt att få bort alla nu. Endast snok vad jag har sett.

Snus har man hört men det tror jag inte på.

Tankarna har vart att sno ett par igelkottar och placera ut, köpa ett gäng katter på blocket eller helt enkelt klubba alla man ser tills de är slut men det kanske finns enklare sätt?'

Tips och förslag mottages!
Citera
2009-04-24, 00:10
Medlem
Dr.Houses avatar
Köpa någon form av ormmat och blanda ut med gift?
Citera
2009-04-24, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.House
Köpa någon form av ormmat och blanda ut med gift?

Blir nog knepigt då de uteslutande äter levande föda. De är ganska tåliga och kan svälja giftiga paddor utan att blinka.

Snokar är också duktiga simmare, så de lär komma tillbaka till ön om ni nu skrämmer iväg dom när ni är där.

Föreslår att ni helt enkelt låter dom vara och tröstar er med att de iaf kommer att hålla borta gnagare etc.
Citera
2009-04-24, 11:11
Medlem
HemligaArnes avatar
Ha de kvar känns som ett dåligt alternativ.
Mörda de känns inte heller lockande.

Finns det inga medel att strö ut som de inte gillar?

Citat:
Ursprungligen postat av CDNO
Blir nog knepigt då de uteslutande äter levande föda. De är ganska tåliga och kan svälja giftiga paddor utan att blinka.

Snokar är också duktiga simmare, så de lär komma tillbaka till ön om ni nu skrämmer iväg dom när ni är där.

Föreslår att ni helt enkelt låter dom vara och tröstar er med att de iaf kommer att hålla borta gnagare etc.
Citera
2009-04-24, 11:20
Medlem
Tänkte säga att du kan plantera ut kungssnok då dom äter andra ormar. Fast det löser ju inte ditt ormproblem. Mungos äter ju oxå orm fast dom kan ju få svårt o klara sig i klimatet o kanske ställer till lite skada. Men ormar finns ju där maten finns. Se till att bli av med mös, råttor o sorkar så bör du inte heller ha några större ormproblem.
Citera
2009-04-24, 11:39
Medlem
blåljuss avatar
1. Samla ihop dom. Snokar bits väl inte (och om dom gör så är dom små och inte giftiga). Kör bort dom långt bort och lämna dom.

2. Ormar gillar inte vibrationer. Köp något som vibrar mycket så kommer dom inte tillbaka. Alternativt ställ en stor stereo och blasta metallica. (ormar gillar inte metallica)

3. Ha en grillfest.
Citera
2009-04-24, 12:04
Medlem
sisususis avatar
Lär dig leva med dem. Där jag bor trivs inte snok och huggorm tillsammans. Man har snok eller huggorm på tomten. Du verkar ha en snoktomt och det ska du vara glad för.
Citera
2009-04-24, 13:29
Medlem
HemligaArnes avatar
Ska ha en ormfri tomt. Ska se om jag kan hitta nån som kan gå och plocka och köra iväg.

Om man kör iväg de någon mil på land lär de ju inte hitta tillbaka?

Citat:
Ursprungligen postat av sisususi
Lär dig leva med dem. Där jag bor trivs inte snok och huggorm tillsammans. Man har snok eller huggorm på tomten. Du verkar ha en snoktomt och det ska du vara glad för.
Citera
2009-04-24, 13:31
Medlem
Biatchs avatar
Ormar är fridlysta i sverige och därmed får du inte ta livet av dom.
Däremot får du flytta på dom..

Igelkottar kan inte simma vad jag vet och dom äter ju ormar och då blir det inte du som dräper dom..
Så ut och jaga lite kottar & bosätt dom på ön!
Citera
2009-04-24, 14:21
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biatch
Ormar är fridlysta i sverige och därmed får du inte ta livet av dom.
Däremot får du flytta på dom..

Igelkottar kan inte simma vad jag vet och dom äter ju ormar och då blir det inte du som dräper dom..
Så ut och jaga lite kottar & bosätt dom på ön!

Just precis vad jag tänkte föreslå, skaffa några igelkottar, räfsa ihop några lövhögar som de kan bo och föröka sig i under vintern så käkar de upp alla ormar och oknytt på ön

Jag vet några som gjort samma sak och de är nöjda och ställer även fram mjölkskålar till sina igelkottar som de kan dricka ur som tack för att de håller ormarna borta från tomten
Citera
2009-04-24, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Jag vet några som gjort samma sak och de är nöjda och ställer även fram mjölkskålar till sina igelkottar som de kan dricka ur som tack för att de håller ormarna borta från tomten

Har för mig att mjölk och mjölkprodukter är uppskattat av dem generellt, men inte speciellt hälsosamt.

I övrigt så är det nog den smidigaste lösningen att införa ett litet igelkottsbestånd helt enkelt.
Citera
2009-04-24, 14:26
Medlem
Carl Serungs avatar
Kan du inte fånga in ormen och göra nåt mysigt terrarium till den? Den kanske fryser när den är utomhus?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in