2009-04-26, 05:43
Medlem
sleevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffse
Nej, jag kommer inte direkt från skolan, jag har jobbat med programmering i 12 år.

Som jag skrev i en tidigare post så spelar det inte så stor roll om jag tjänar 5000 kr/månaden, det är ju köpkraften av de där 5000 i det specifika landet som är det viktiga. Kan det vara så illa att man som civilingenjör (med goda referenser) i Asien tillhör underklassen? Jag inbillar mig att alla civilingenjörer i hela världen har råd med en någorlunda schysst lägenhet, en bil och kan åka på utomlands på semestern. Har jag fel?

Du har Fel.

Om man bortser från S-pore och HK så är lönerna låga och som jag skrev i ett tidigare inlägg du får inte jobba som en enkel programerare i de flesta länderna i Asien. Du måste jobba i managment nivå och i vissa länder är du förbjuden att tala till arbetarna, ser du någon som gjör ett fel så måste du rapportera det till en tjänsteman som sedan talar med förmannen/arbetarn.
att åka på semester kann du glömma och du har ju bara en veckas semester så vart skall du åka.

Civilingenjör är en Svensk tittel utomlands så är det väg och vatten som heter Civil plus några till. Så utomlands är du inte Civilingenjör.
Så skriver du det i ditt CV får du bygga broar.
Citera
2009-04-26, 12:15
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleev
Du har Fel.

Om man bortser från S-pore och HK så är lönerna låga och som jag skrev i ett tidigare inlägg du får inte jobba som en enkel programerare i de flesta länderna i Asien. Du måste jobba i managment nivå och i vissa länder är du förbjuden att tala till arbetarna, ser du någon som gjör ett fel så måste du rapportera det till en tjänsteman som sedan talar med förmannen/arbetarn.
att åka på semester kann du glömma och du har ju bara en veckas semester så vart skall du åka.

Hur kommer detta beteende sig ? Vad kan "hända" om man jobbar som programemrare eller börjar prata med arbetarna?
Citera
2009-04-26, 15:15
Medlem
sleevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Hur kommer detta beteende sig ? Vad kan "hända" om man jobbar som programemrare eller börjar prata med arbetarna?
Du får inte arbetstilstånd om du vill arbeta som "arbetare" du måste tillföra landet en kunskap som inte kan fås lokalt.
Dom flesta Asiatiska länder har en starkt skyddad hemma marknad. Man skyddar sin hemma marknad och riktar in sig på export det samma gäller med befolkningen.
Det skiljer sig givetvis mellan länderna, prova att säga något ofördelaktigt om Thailands kung eller Fillipinernas President du sitter på nästa plan ut.
Dom expats som jag känner som jobbar lokalt jobbar med QA eller liknande, lönen är låg, dom lokala arbetsgivarna har lärt sig att det finns en massa expats som jobbar för ingenting bara dom kan stanna lite till.
Det är sex dagars arbetsvecka och en veckas semester, inget att hurras för.
Citera
2009-04-27, 14:17
Medlem
Det verkar som att Singapore och Hong Kong är de två vettigaste alternativen. Någon föreslog Indien, men jag är inte speciellt förtjust i Indien. Jag borde nog skapa två nya trådar, "Jobba som dataingenjör i Singapore" och "Jobba som dataingenjör i Hong Kong". Jag vill rikta ett stort tack till alla som har bidragit till den här tråden.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in