2009-04-24, 16:01
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleev
Blanda inte ihop lokala avtal med Expat avtal.
Bara att äga en licens för att äga en bil kostar lika mycket som en hel bil.
Singaporianer har rätt till subvensionerat boende det har inte du som utlänning.
Sen har flera Asiatiska länder(inte S-pore och Hon kong) strikta regler i vilka befattningar utlänningar får jobba i, det är oftast inte tilllåtet att jobba direkt som en ingenjör utan du måste jobba i en management ställning.
Vet flera dataloger som stuckit till Singapore för att tjäna pengar, vilket de gjort. Vet dock inte under vilka omständigheter det var.
Citera
2009-04-24, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Androas
Men Singapore är inget kul land att leva i...
På vilket vis då? Kan tillägga att jag är 37 år gammal så uteliv och festande är inget som lockar mig längre utan jag är redo för stillsamt familjeliv.
Citera
2009-04-24, 19:27
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffse
På vilket vis då? Kan tillägga att jag är 37 år gammal så uteliv och festande är inget som lockar mig längre utan jag är redo för stillsamt familjeliv.
Jag har inte varit där så det jag säger baseras på div vänner och andra som varit där (läst på bloggar osv). Men Singapore är liksom en stor stad med höghus, gigantiska shoppingmalls och kontorskomplex... sen finns det en party-ö. Det är allt. Finns inte direkt några sevärdheter eller någonting att göra utöver att traska i mallsen dag ut och dag in. Tänk på att det är 5 milj människor på en yta som halva Öland. Vet inte om det låter som en bra plats för familjeliv? Det var någon som sa att "I Singapore jobbar man, man lever inte där".

Däremot ligger det ju nära Kuala Lumpur, Thai, Kina osv så man kan nog göra trevliga weekendsutflykter.
Citera
2009-04-24, 20:56
Medlem
RivenFlushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Androas
Jag har inte varit där så det jag säger baseras på div vänner och andra som varit där (läst på bloggar osv). Men Singapore är liksom en stor stad med höghus, gigantiska shoppingmalls och kontorskomplex... sen finns det en party-ö. Det är allt. Finns inte direkt några sevärdheter eller någonting att göra utöver att traska i mallsen dag ut och dag in. Tänk på att det är 5 milj människor på en yta som halva Öland. Vet inte om det låter som en bra plats för familjeliv? Det var någon som sa att "I Singapore jobbar man, man lever inte där".

Däremot ligger det ju nära Kuala Lumpur, Thai, Kina osv så man kan nog göra trevliga weekendsutflykter.

Alltid kul med folk som spelar "viktig-pettrar" utan att ha en aning om vad de snackar om, "öhhh, min polares brorsa mellanlandade där i tre dagar typ och det sög fett asså, full moon på koh panjang var så sjukt mycket skönare...."

Till TS, Singapore är ett fantastiskt land att leva i, det är säkert, allting fungerar, erbjuder mycket goda ekonomiska villkor och har ett fantastiskt klimat. Sen att det inte finns mer att göra i Singapore än shopping kan man också skratta gott åt, här finns allt: historiska monument från kolonialtiden, fantastisk arkitektur, museer, nöjesfält, ett av världens bästa zoo, formel-1 lopp, en konstgjord "paradisö", fantastisk mat för att nämna något.

Sedan är placeringen nästintill optimal, med Tiger Airways tar du dig tur/retur till Thailand för under tusenlappen, du kan ligga på stranden på Koh Phi Phi på mindre än fem timmar. Är det för långt tar du bara taxin till Malaysia på en halvtimme, väl där kan du på en halv dag tad dig vidare till någon av de paradisöar som du sett på Robinson på TV. Eller varför inte ta flyget för en hundring till Kuala Lumpur och titta på Twin Towers?

Även om Singapore är asien med ett västerländskt snitt så måste man dock komma ihåg att det fortfarande är asien och att kulturkrockar kan förekomma, det är inte precis som att flytta till Norge och är man inte en person med en positiv livssyn som tar utmaningar med en klackspark så bör man kanske se sig om efter andra alternativ. Västerås kanske?
Citera
2009-04-24, 23:08
Medlem
Jag tycker Singapore låter som ett utmärkt alternativ. Är det någon som har koll på hur hårt arbetsmarknaden där har påverkats av lågkonjunkturen? Är det ens lönt att söka jobb där nu eller får man snällt vänta tills det är högkonjunktur igen? Och hur söker man jobb bäst i Singapore, räcker det att mail:a sitt CV till olika företag eller ska man åka dit och "knacka dörr" hos olika företag tills det nappar, eller?
Citera
2009-04-24, 23:46
Medlem
pirates avatar
Är det ingen som har tips på sidor som utannonserar jobb i dessa länder som folk skriver om eller ska man som sagt helst bli skickad dit genom ett företag?
Citera
2009-04-25, 00:13
Medlem
sassafrass avatar
alltså, fattar folk inte?

söker ni jobb *direkt* i asien får ni lokala kontrakt (om ens jobb över huvud taget, i dagsläget). såväl singapore som HK har lika mycket recession som vi, om inte mer.

och ärligt talat...är det något Asien är bra på så är det att skita ut ingenjörer som är villiga att jobba för peanuts.

vad för ni till bordet?
Citera
2009-04-25, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sassafras
...är det något Asien är bra på så är det att skita ut ingenjörer som är villiga att jobba för peanuts.

Så är det konstant överskott på civilingenjörer i Asien, även under högkonjunkturerna?
Citera
2009-04-25, 10:07
Medlem
Blackwolfs avatar
Citat:
Så är det konstant överskott på civilingenjörer i Asien, även under högkonjunkturerna?

Det är nog tyvärr ett konstant överskott av alla yrkesroller i Asien, finns en anledning till att Europa inte anställer programmerare längre till större projekt utan alla dessa delarna görs av Indier, Kineser o.s.v. för man får 2-3 programmerare till priset av en och de är jävligt duktiga också.
Citera
2009-04-25, 12:56
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RivenFlush
Alltid kul med folk som spelar "viktig-pettrar" utan att ha en aning om vad de snackar om, "öhhh, min polares brorsa mellanlandade där i tre dagar typ och det sög fett asså, full moon på koh panjang var så sjukt mycket skönare...."

Till TS, Singapore är ett fantastiskt land att leva i, det är säkert, allting fungerar, erbjuder mycket goda ekonomiska villkor och har ett fantastiskt klimat. Sen att det inte finns mer att göra i Singapore än shopping kan man också skratta gott åt, här finns allt: historiska monument från kolonialtiden, fantastisk arkitektur, museer, nöjesfält, ett av världens bästa zoo, formel-1 lopp, en konstgjord "paradisö", fantastisk mat för att nämna något.

Sedan är placeringen nästintill optimal, med Tiger Airways tar du dig tur/retur till Thailand för under tusenlappen, du kan ligga på stranden på Koh Phi Phi på mindre än fem timmar. Är det för långt tar du bara taxin till Malaysia på en halvtimme, väl där kan du på en halv dag tad dig vidare till någon av de paradisöar som du sett på Robinson på TV. Eller varför inte ta flyget för en hundring till Kuala Lumpur och titta på Twin Towers?

Även om Singapore är asien med ett västerländskt snitt så måste man dock komma ihåg att det fortfarande är asien och att kulturkrockar kan förekomma, det är inte precis som att flytta till Norge och är man inte en person med en positiv livssyn som tar utmaningar med en klackspark så bör man kanske se sig om efter andra alternativ. Västerås kanske?
Oj, jag undrar vem som spelar viktig-Petter. Men du kanske är asiat och tog illa upp?

Som jag skrev så baserar jag det jag skriver på flera vänner som varit där, bla två som studerat där i två terminer.
Citera
2009-04-25, 13:38
Medlem
sassafrass avatar
Citat:

Missförstå mig rätt, det kan säkert finnas jobb i Asien för civilingenjörer från utlandet men kommer du direkt från skolan är du ju rimligen på samma nivå som de inhemska ingenjörerna och kommer att bli betald därefter (förutsatt att du inte sitter på väldigt unika kunskaper). Det utbildas arméer av ingenjörer i Asien så för att sticka ut krävs ju en del...det räcker nog inte bara med att "vara utlänning".

Mitt råd är fortfarande att skaffa vettig arbetslivserfarenhet på hemmaplan före man prövar lyckan i Asien. Då kan man vara med och slåss om lite mer seniora positioner och det är främst där utländskt know-how behövs och belönas.

För inte vill du väl sitta framför en datorskärm och knacka kod för 5000kr / månaden?
Citera
2009-04-26, 01:18
Medlem
Citat:
...det kan säkert finnas jobb i Asien för civilingenjörer från utlandet men kommer du direkt från skolan är du ju rimligen på samma nivå som de inhemska ingenjörerna och kommer att bli betald därefter...

Nej, jag kommer inte direkt från skolan, jag har jobbat med programmering i 12 år.

Citat:
För inte vill du väl sitta framför en datorskärm och knacka kod för 5000kr / månaden?

Som jag skrev i en tidigare post så spelar det inte så stor roll om jag tjänar 5000 kr/månaden, det är ju köpkraften av de där 5000 i det specifika landet som är det viktiga. Kan det vara så illa att man som civilingenjör (med goda referenser) i Asien tillhör underklassen? Jag inbillar mig att alla civilingenjörer i hela världen har råd med en någorlunda schysst lägenhet, en bil och kan åka på utomlands på semestern. Har jag fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in