2009-04-23, 14:26
Medlem
Jag har en civilingenjörsexamen i datateknik och funderar på att emigrera till Asien. I vilka länder bör jag kunna få arbetsvisum och jobb utan allt för mycket besvär? Och vilka av dessa länderna kan ni rekommendera mig att faktiskt bo och starta en familj i? Jag vill bo och arbeta under humana former, dvs jag vill inte jobba 12-timmarsdagar. Jag kan bara tala svenska och engelska.
Senast redigerad av fluffse 2009-04-23 kl. 14:35.
Citera
2009-04-23, 14:54
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffse
Jag har en civilingenjörsexamen i datateknik och funderar på att emigrera till Asien. I vilka länder bör jag kunna få arbetsvisum och jobb utan allt för mycket besvär? Och vilka av dessa länderna kan ni rekommendera mig att faktiskt bo och starta en familj i? Jag vill bo och arbeta under humana former, dvs jag vill inte jobba 12-timmarsdagar. Jag kan bara tala svenska och engelska.

Singapore med tanke på språket men allt är grymt dyrt där så räkna med 12-timmarsdagar.

Thailand?
Citera
2009-04-23, 15:03
Medlem
Jthunderas avatar
Indien är ju ett bra tips. Alla medelklass indier talar engelska om än med rolig brytning. Indien är ett stort IT land både för mjukvara och hårdvara. Det är billigt men ändå hög standard om du som sagt tillhör medelklass och uppåt.
Citera
2009-04-23, 22:15
Medlem
Hur ser läget ut i Japan?
Citera
2009-04-23, 22:50
Medlem
Ozmeisters avatar
Citat:
Hur ser läget ut i Japan?
Då bör du nog kunna språket.
Citera
2009-04-24, 00:08
Medlem
nån som vet hur det ser ut i thailand?
Citera
2009-04-24, 03:05
Medlem
Kænns ju bara spontant att dom hellre tar en lokal IT snubbe før halvparten av lønen æn att betala en høgre løn till en gringo (Før jag antar att du vill ha hyffsat betalt efter 4-5 år i skolan?) och dessutom kan språket, kulturen och aldrig gnæller efter en 78 timmars vecka.
Får bara før mig att det kryllar av datakunniga småhackers i hela asien.

Men har du nånting speciellt som IT føretagen søker så kan jag tænka mig att Singpore ær ett bra alternativ.
Citera
2009-04-24, 08:30
Medlem
sassafrass avatar
Examen är visserligen en förutsättning för att anständigt jobb i Asien men det som smäller högst är ordentlig managementerfarenhet. Det är där de bättre jobben finns för utländsk arbetskraft.

Bättre att satsa på att jobba ett par år här hemma först på ett bättre företag för att sen "skickas" till Asien på ett guldkantat expatkontrakt.
Citera
2009-04-24, 15:35
Medlem
Jag hade INTE tänkt mig att åka över för att tjäna en massa pengar och sedan flytta tillbaka till Sverige stenrik. Därför spelar det inte så stor roll hur lönen är jämfört med i västvärlden, det som är relevant är vilken levnadsstandard jag kan förvänta mig ha i det asiatiska landet. I Sverige har man ju det relativt bra ställt som civilingenjör (dvs, man har råd med en villa, en bil, kan åka på semester, etc). Hur ser det ut i t ex Singapore? När jag läser vissa svar får jag intrycket av att jag kommer att i princip få jobba ihjäl mig för att ens ha råd med tak över huvudet och mat på bordet. Stämmer det verkligen?
Citera
2009-04-24, 15:48
Medlem
sleevs avatar
Citat:
Jag hade INTE tänkt mig att åka över för att tjäna en massa pengar och sedan flytta tillbaka till Sverige stenrik. Därför spelar det inte så stor roll hur lönen är jämfört med i västvärlden, det som är relevant är vilken levnadsstandard jag kan förvänta mig ha i det asiatiska landet. I Sverige har man ju det relativt bra ställt som civilingenjör (dvs, man har råd med en villa, en bil, kan åka på semester, etc). Hur ser det ut i t ex Singapore? När jag läser vissa svar får jag intrycket av att jag kommer att i princip få jobba ihjäl mig för att ens ha råd med tak över huvudet och mat på bordet. Stämmer det verkligen?

I Singapore är det 6 dagars arbets vecka och minimal semester som gäller.
Skall man jobba i Asien så är det under att Expat avtal , Att jobba under lokala avtal är inget att leva på. Singapore är en dyr stad om man skall betala allt själv.
Citera
2009-04-24, 15:49
Medlem
Androass avatar
Citat:
Hur ser det ut i t ex Singapore? När jag läser vissa svar får jag intrycket av att jag kommer att i princip få jobba ihjäl mig för att ens ha råd med tak över huvudet och mat på bordet. Stämmer det verkligen?
Nejnej för tusan, om jag inte misstar mig helt tjänar du mer i Singapore. Lägg därtill lägre skatter. Men Singapore är inget kul land att leva i...
Citera
2009-04-24, 15:58
Medlem
sleevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Androas
Nejnej för tusan, om jag inte misstar mig helt tjänar du mer i Singapore. Lägg därtill lägre skatter. Men Singapore är inget kul land att leva i...
Blanda inte ihop lokala avtal med Expat avtal.
Bara att äga en licens för att äga en bil kostar lika mycket som en hel bil.
Singaporianer har rätt till subvensionerat boende det har inte du som utlänning.
Sen har flera Asiatiska länder(inte S-pore och Hon kong) strikta regler i vilka befattningar utlänningar får jobba i, det är oftast inte tilllåtet att jobba direkt som en ingenjör utan du måste jobba i en management ställning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in