2010-01-31, 22:34
Medlem
Soppas avatar
Varför tänker du att det inte skulle passa?
Om du ändå har fått OK på det...

Att det kan upplevas illa av andra anhöriga som du inte har haft kontakt med?
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Övrig information får jag ta att fundera över. En del "passar" kanske inte riktigt att lägga ut i tråden även om tillstånd numera finnes.

Har läst "Snorigs" mycket intressanta trådstarter och inlägg. En man med verklig kunskap om denna värld i bl.a. just Göteborg.

Vilka personer som jag och Crapstack har varit i kontakt med, är inget varken jag eller han vill gå ut med naturligtvis. Som alla vet, så har vi iaf varit i kontakt med släktingar, journalister (2 st.) som har skrivit om fallet många år efter 1965, samt olika myndigheter såsom Landsarkivet i Göteborg och Länsstyrelsen i västra Götaland.
Citera
2010-02-01, 15:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Anhöriga.

Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
Varför tänker du att det inte skulle passa?
Om du ändå har fått OK på det...

Citat:
Att det kan upplevas illa av andra anhöriga som du inte har haft kontakt med?

Ja faktiskt. Bl.a. både av anhöriga som vi har haft kontakt med och sådana som vi inte har haft kontakt med. Det är just detta man också måste tänka på.
Citera
2010-02-01, 20:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Helsida i Aftonbladet 1965.

När man läser på sidan 6 i Aftonbladet onsdagen den 24 november 1965 får man reda på följande (enligt tidningen): "Intensiv polisjakt efter tre försvunna.".

I artikeln tas upp ett fall med en 14-årig pojke som försvann på sin cykel den 17/11 samma år och om en finsk man boende i Trollhättan som efter att ha läst ett brev försvann.

Det tredje försvinnandet gäller "Hymme". Det som står om honom i artikeln skrivs av ordagrant. "Hymme" blev också kallad i artikeln för "Hyme". Artikeln skrevs av en Bengt Johansson. På ett ställe till är det felskrivet i artikeln: Djursholmsynglingen skall naturligvis vara drottningholmsynglingen.

"Det senaste säkra livstecknet från 18-årige djursholmsynglingen Hybner "Hyme" Lundquait är ett vykort till föräldrarna den 29 juli. Men nu är en trollhättefru övertygad om att hon skjutsat "Hyme" till Vänersborg."

"Hymme" på väg till Lappland?"

"En fru i Trollhättan är övertygad om att hon skjutsade den försvunne drottningholmsynglingen och professors-sonen Hybner "Hymme" Lundquist från Trollhättan till Vänersborg dagen efter hans försvinnande. Det är det senaste och hetaste tipset i spaningarna efter den 18-årige konststuderanden.

"Hymme" Lundquist gav senast ett livstecken ifrån sig genom ett vykort som han skickade från Göteborg 29 juli till sina föräldrars sommarvistelse i Torekov:
- Jag mår väl!

Han hade lämnat Skåne för att gå på en konstskola i Lysekil. Den trollhättedam, som nu träder fram säger att den pojke hon skjutsade berättade att han tänkte ta sig till Lappland.
- Pojken verkade trött och nervös. Han sade att han var utan pengar. - Jag är övertygad om att det var "Hymme" jag talade med, säger trollhättevittnet, som polisen ännu inte hunnit förhöra.

Den kvinnliga trollhättebilisten ger en beskrivning av ynglingen som kan stämma med "Hymmes" signalement."

"Lappland?"

"Tipset om att "Hymme" tänkt sig till Lappland har dykt upp tidigare. Kiruna-polisen har gjort efterforskningar särskilt i Abisko utan resultat.

Två skilda uppgifter om att "Hymme" i höst skulle ha setts på Eketrägatan på Hisingen bearbetas av polisen.

Nu anser man emellertid att detta "försvinnande-ärende" kommit in i en ny fas:
- Vi måste ställa in oss på att något allvarligt kan ha hänt "Hymme". Den andra hypotesen som man kan fästa större avseende vid är att han befinner sig utomlands, säger spanare vid polisen."
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-02-01 kl. 21:00.
Citera
2010-02-02, 14:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nära och kära.

Mer och mer intresse för de försvunna visar sig hela tiden på olika sätt.

Det är med stor glädje jag ser nära och kära intressera sig för dessa försvunna unga män.

En mängd frågor men tyvärr inte lika många svar!
Citera
2010-02-04, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Med anledning av erhållet tillstånd den 27 januari,så vill jag börja med personen som både "Hymme" och "Dahlsjö-gänget" var bekanta med.

Dessa uppgifter är tagna från PM den 1 september 2009 som kommer via en mellanhand.

Den gemensamma bekantingen kallades i dessa PM för "Överklassdamen". Hon har berättat att hon kände "Hymme" väldigt väl från sin tid i Stockholm.

Hon lever än idag och vet vad som utspelade sig den 29 juli 1965. Iaf både bilen och Karlsson kommer hon väl ihåg från sommaren 1965. Han körde då omkring med "den duvblå" på fyllan och skrek.

Intressanta uppgifter Skaraborg!
Att Hymme var bekant med en "Överklassdam" var ju inte så konstigt. Han kom ju själv från denna samhällsgrupp. Lite konstigare kanske är att "vårat gäng" hade en sådan bekantskap. Men det kan ju röra sig om en person t.ex en konstnär som var van att röra sig inom alla samhällskikt och träffade alla sorts människor. Undrar om Ebba Reutercrona kände till och träffade denna dam när hon var här och letade i två veckor?
Du skriver att hon lever än idag och vet vad som hände den 29/7 1965. Har hon berättat detta för någon? Kan inte någon ev.mellanhand be henne berätta vad hon vet?
Citera
2010-02-04, 02:40
Medlem
Undrar också vad som menas med att kvinnan "vet vad som hände"? Har hon haft kontakt med någon i kvartetten efter försvinnaderna?
Citera
2010-02-04, 13:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Hymme" och polisutredningen.

Fick i dag ett telefonsmatal från Landsarkivet i Göteborg.

Jag har som förut nämnts bett att få ta del av polisutredningen ang. Hûbner Lundquist. Til min mycket stora förvåning, så finns det inte ett enda papper från denna polisutredning bevarad??

Sökningar görs på födelsedatum och namn. Dessa uppgifter är med säkerhet fastställda.

Däremot förkommer även "Hymme" i PU, precis som Johansson (1965) och Dahlsjö (1967).

Kommer att få "Hymmes" och Dahlsjös efterlysningar skickade till mig.
Citera
2010-02-04, 15:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Överklassdamen", "Vårat gäng" och "Hymme".

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Intressanta uppgifter Skaraborg!
Citat:
Att Hymme var bekant med en "Överklassdam" var ju inte så konstigt. Han kom ju själv från denna samhällsgrupp
. Lite konstigare kanske är att "vårat gäng" hade en sådan bekantskap. Men det kan ju röra sig om en person t.ex en konstnär som var van att röra sig inom alla samhällskikt och träffade alla sorts människor. Undrar om Ebba Reutercrona kände till och träffade denna dam när hon var här och letade i två veckor?
Du skriver att hon lever än idag och vet vad som hände den 29/7 1965. Har hon berättat detta för någon? Kan inte någon ev.mellanhand be henne berätta vad hon vet?

Just det Edmond. Detta var inte så konstigt. De tillhörde ju båda den "fina världen" s.a.s.

Vet ej vad "Överklassdamen" gjorde i Stockholm. Kanske bedrev hon studier? Både hon och "Hymme" måste ha varit i ungefär samma ålder. Så hon måste i dag vara några år över de 60. Det skulle inte förvåna mig om både Ebba Reutercrona och "Manne" mycket väl kan ha känt till denna kontakt. De kanske rent utav hade träffat henne? I vilket fall som helst, så är det mycket troligt att mamma Ebba sökte upp denna kvinna när hon var i Göteborg.

"Vårat gäng", som jag tycker var ett fyndigt namn, var också väl bekanta med denna kvinna. Som förut nämnts så minns hon än i dag "den duvblås" framfart denna sommar. Kanske hade hon även åkt med i bilen? Med en något berusad chaufför bakom ratten?

Ja hon känner till denna torsdags händelser. Med den största sannolikhet vet hon också detaljerat vad som utspelade sig? Vill dock inte gå in på hur detta kom till mellanhanden och sedan vidare till mig.

En sak är iaf säker och det är att "Vårat gäng" hade ett stort kontaktnät.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-02-04 kl. 16:27.
Citera
2010-02-04, 16:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Karlsson och hans umgänge.

Enligt PM den 31 augusti 2009 via mellanhand. Låt mig bara förklara först, att vi har fått alla uppgifter via just en mellanhand.

Enligt tillstånd den 27 januari i år läggs detta nu ut, förutom tre ord.

"Ni skall syna Karlssons umgänge. Har ni hört talats om initialerna P.L.?"

Nej det har vi inte. Dessa initialer säger oss tyvärr inte någonting.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-02-04 kl. 16:40.
Citera
2010-02-04, 17:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fänriken 1, Haga och Bovetet 6, Brämaregården.

När jag går igenom en del gamla handlingar över Jan Olof Dahlsjö, så finner jag en som jag inte kan komma ihåg om den är utlagd i tråden eller inte? Eller bara delar om denna uppgift finns med?

Detta blad upprättades 69.10.30.

Här framgår att Jan Olof Dahlsjö föddes i 14 Masthugg. Göteborg. Han blev överförd från fol. 528. (Lundby, Gbg, fol. 2797, 60.10.04.).

Alltså han flyttade in i fastigheten 15:7 Fänriken 1 den 4/10-60. Troligtvis var det tillsammans med modern och de två yngre bröderna.

Fastighet 15:7 Fänriken 1 var just Haga Östergata 5 D. Fastighetsnummer 13303.

Ang. Kjell-Åke Johansson går det bl.a. att utläsa att föddes i 14 Haga, Götet. Vid försvinnadet var han mantalsskriven på fastighet 38:5 Bovetet 6. Detta var adressen Lantmätaregatan 12C i Brämaregården.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-02-04 kl. 17:18.
Citera
2010-02-04, 21:13
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kännedom?

Citat:
Ursprungligen postat av daniel_andersso
Undrar också vad som menas med att kvinnan "vet vad som hände"? Har hon haft kontakt med någon i kvartetten efter försvinnaderna?

Ja det framgår ganska klart i PM.

Kan tyvärr inte gå in på detta något mera.
Citera
2010-02-05, 08:07
Bannlyst
BRÄCKE har tidiagare nämnts.

Brämaregården ligger i Bräcke församling. C Olofsson verkade iinom området!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in