2009-04-22, 17:36
Medlem
svampdamps avatar
Har en jävligt irriterande hårbotten(Har gett upp hoppet om mjällshampo), precis som systern min. Ska nu prova ett medel som hon använde och jag behöver mer info eftersom hon inte kommer ihåg något om hur det skulle appliceras.

Medlet heter Betnovat
http://www.lif.se/_cs_igmnbl_bilagor/323-89.jpg

Ska det appliceras före/efter dushning? Ska det sitta i något?
Finns inga bra anvisningar.

På den lilla etiketten på flaskan står det
"Utvärtes inmaseras i hårbotten en gång dagligen mot exem"
Före eller efter dush?
Senast redigerad av svampdamp 2009-04-22 kl. 17:39.
Citera
2009-04-22, 18:44
Medlem
mariolinas avatar
hmm jag har fått använda mig av betnovat i X antal år o det funkar verklgen jättebra. Om det är så att du har eksem i hårbotten så kan det vara bra om du har tvättat håret/hårbotten i varmt innan så att det har "mjuknat upp" sen kan du applicera där du tycker att du har besvär. Antar att du har fått den flytande? Kan vara svårt med kräm eller salva till hårbotten

Går även att använda direkt i hårbotten oavsett förberedselser. MEn bäst resultat ger om du mjuknar upp innan. Av egen erfaranhet iaf.
Citera
2009-04-22, 19:27
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mariolina
hmm jag har fått använda mig av betnovat i X antal år o det funkar verklgen jättebra. Om det är så att du har eksem i hårbotten så kan det vara bra om du har tvättat håret/hårbotten i varmt innan så att det har "mjuknat upp" sen kan du applicera där du tycker att du har besvär. Antar att du har fått den flytande? Kan vara svårt med kräm eller salva till hårbotten

Går även att använda direkt i hårbotten oavsett förberedselser. MEn bäst resultat ger om du mjuknar upp innan. Av egen erfaranhet iaf.

Så jag ska applicera den efter jag dushat och sen dusha igen eller låta det sitta?
Det är flytande
Citera
2009-04-22, 20:14
Medlem
Stryops avatar
Har ett "schampo" som heter "Ketokonazol Alternova 20 mg/g Schampo". Funkar PRIMA mot irriterad hårbotten osv.

Men om det är ett schampoo du har, så använd det som ett schampo.
Citera
2009-04-24, 11:55
Medlem
mariolinas avatar
efter att du har applicerat det är det bara låta det vara, styla håret som du brukar o tvätta det inte förns det du skulle göra det normalt. Fyll på varje morgon och kväll.
Citera
2009-06-13, 02:14
Medlem
Hej

Det enda som hjälper mig är elocon kutan lösning, oslagbart
Citera
2009-06-13, 02:56
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Så jag ska applicera den efter jag dushat och sen dusha igen eller låta det sitta?
Det är flytande

Nej du skall inte "duscha om" dig efter du applicerat betnovaten..
Kompisens son har betnovat mot sin psoriasis, ja när utslagen kommer.
Han duschar som vanligt och applicerar sedan låter han det sitta i tills nästa dusch.. Nu har han förvana att raka av sig håret när han märker att psoriasisen blossar upp för han tycker håret känns "grisigt" när han är tvungen att använda betnovaten.
Citera
2009-06-14, 23:59
Medlem
2MissMes avatar
Betnovat är en stark kortison, så du använder den som du skulle använda en kortisonsalva. Den tvättar du inte bort, så det ska du inte göra med betnovaten heller. Normalt använder man den en gång per dag (max två gånger per dag) under en kortare period.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in