Jag är i färd med att häva ett köp. Det aktuella byggbolaget låter mig göra det mot att jag betalar tillvalen i lägenheten, ca 65000.
På boverkets hemsida står det att man kan dra sig ur utan kostnad om boendet blivit mycket dyrare. Någon annanstans har jag läst "avsevärt dyrare".
I mitt fall har månadsavgiften höjts med sammanlagt 23% (för inflytt) Min fråga är då följande: Är 23% att betrakta som avsevärt alternativt mycket dyrare? Bolaget hävdar ju som ni säkert förstår att det inte är avsevärt mycket dyrare. Åker jag på stryk om jag skulle driva frågan civilrättsligt i rätten?
Någon med liknade problem/erfarenheter? Kanske rent av någon jurist som är flashbackare...
Tack för snabba svar.
Boverket hänvisar till kommunens konsumentvägledare som i sin tur hänvisar till advokat och en rättsprocess.
Konsumentverkets jurister ger även de rådet att kontakta advokat.
I övrigt säger de "avsevärt" eller "mycket" dyrare. Det kanske inte är rättsligt prövat vad som är avsevärt o.s.v.
Jag vet ej om jag vågar driva frågan med risken att få betala rättegångskostnader m.m. vid eventuell förlust i domstol.
För att "knorra" till det ytterliggare så höjdes avgiften i två steg. Den första höjningen var på ca 10%, och den godkände vi genom att skriva på förhandsval..... Sedan kom det en höjning till efter ett par månader och då kändes avgiften inte ok längre.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!