2009-04-21, 23:43
Bannlyst
hej
Jag har prov i buddishm och hinduism men har skjutit upp de. De är på fredag och känner inte motivation och plugga. Jag har fått godkänd jittils på andra prov, Jag pluggar upp gymnasiebetyg på komvux. Jag läser engelska A religion A samhällskunskap A och matte A. Jag kan tillägga har sömnproblem och vart borta nån dag då jg börjat 09.00 och har även tvångssyndrom men är bättre i dag.
Jag vill veta hur får jag upp studiemotivationen. Att plugga engelska glosor är kul och lätt och plugga och försöker göra de mesta i skolan för hemma fastnar jag bara vid internet el nåt. Jag slutar snart i maj men känner mig så stressad. Ge mig råd Jag måste typ klara allt inte få mvg el så men godkänd i alla fall.
Citera
2009-04-21, 23:49
Medlem
heartfields avatar
varför pluggar du? är det för att du behöver betygen för att läsa vidare eller arbeta? isåfall kan ju det vara en morot.
Citera
2009-04-22, 00:56
Bannlyst
Jag pluggar upp gymnasiebetyget och tog inte studenten.Jag har många poäng kvar och plugga. De är olika i bland är de kul och plugga och ha något och göra men i bland tråkigt. I höst få jag se om jag fortsätter på komvux el går en skrivarkurs på en folkhögskola skriver dikter mycket mm. Jag menar efter jag läst på komvux så hade jag planer på och läsa till personlig assistent el nåt åt de hållet och då pluggar man på högskola. Där är de mycket hårdare studier och prov. Men har sommaren på mig och bestämma de. Men nu på fredag har jag prov och har inte orkat plugga och få ångest för de. Men lättare blir det inte när jag börjar kl 09 i morgon och har sömnproblem till och från,käkar lergigan för de.
Citera
2009-04-22, 01:04
Medlem
dawess avatar
Hej!

Vad för sorts personlig assistent är det du har siktet inställt på?
Om det är inom exempelvis äldreomsorgen vet jag att vissa kommuners komvux tillhandahåller direkt utbildningar hos sig för just personliga assistenter/Omvårdare.
Citera
2009-04-22, 01:23
Medlem
Insignificunts avatar
1. Identifiera problemet.
2. Vad orsakas det av?
3. Kan jag lösa det?
4. Om ja, lös det.

Ditt problem är att du inte har pluggat till ett prov, det ger dig ångest. Du kan lösa det genom att plugga till provet.

Vill du ha ångest? Om ja, plugga inte. Om nej, plugga. Finns absolut ingenting mer att säga eller tänka om saken.
Citera
2009-04-22, 02:00
Medlem
hroobarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miss78
hej
Jag har prov i buddishm och hinduism men har skjutit upp de. De är på fredag och känner inte motivation och plugga. Jag har fått godkänd jittils på andra prov, Jag pluggar upp gymnasiebetyg på komvux. Jag läser engelska A religion A samhällskunskap A och matte A. Jag kan tillägga har sömnproblem och vart borta nån dag då jg börjat 09.00 och har även tvångssyndrom men är bättre i dag.
Jag vill veta hur får jag upp studiemotivationen. Att plugga engelska glosor är kul och lätt och plugga och försöker göra de mesta i skolan för hemma fastnar jag bara vid internet el nåt. Jag slutar snart i maj men känner mig så stressad. Ge mig råd Jag måste typ klara allt inte få mvg el så men godkänd i alla fall.

Studerar du på komvux för att få grundläggande behörighet till högskolan? Du är en kratta på att skriva så jag förstår inte allting. Dessa kurser är extremt lätta och borde vara genomförbara för alla i någorlunda vuxen ålder, de är ju trots all utformade för femtonåringar. Man behöver inte sitta i timmar varje dag med läxorna. En timma om dagen som högst, och då borde du få MVG.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hinduism
Det borde inte ta mer än 5 minuter att läsa artikeln.
Lycka till.
Citera
2009-04-22, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hroobarb
Studerar du på komvux för att få grundläggande behörighet till högskolan? Du är en kratta på att skriva så jag förstår inte allting. Dessa kurser är extremt lätta och borde vara genomförbara för alla i någorlunda vuxen ålder, de är ju trots all utformade för femtonåringar. Man behöver inte sitta i timmar varje dag med läxorna. En timma om dagen som högst, och då borde du få MVG.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hinduism
Det borde inte ta mer än 5 minuter att läsa artikeln.
Lycka till.
Jag tror att folk glömmer hur gymnasiet var rätt snabbt, eller att de tror att komvux är extra lätt.
Jag läste på ett vanligt gymnasium och fick MVG i nästan alla ämnen, men jag läste aldrig klart det sista året (av speciella anledningar). Några år senare bestämde jag mig för att läsa de kurserna som jag inte hade gjort sista året på gymnasiet. Min tanke var "jaja, det fixar jag på komvux, kommer att bli svinlätt". Visst, jag får MVG i alla kurser jag läser nu, men det krävs betydligt mycket mer jobb än jag trodde. Jag måste plugga helt disciplinerat 6-8 timmar om dagen på vardagar och även på helger ibland. Kurserna är ganska omfattande trots allt. Exempelvis så läste jag nyligen Franska A vilket jag trodde skulle innebära att jag skulle lära mig att säga "hej, vad heter du?" (på franska dvs) ungefär. Men istället så kan jag nu skriva långa komplicerade texter (exempelvis så skulle jag klara att skriva detta inlägget på franska ganska så bra) och kommunicera om det mesta på franska.
Citera
2009-04-22, 10:27
Medlem
Prometeuss avatar
Plugga för att bevisa att du har viljestyrka nog att klara det!
Citera
2009-04-23, 21:45
Medlem
Bob Luntas avatar
Du borde även se till att plugga upp högstadiesvenskan nästa termin, alternativt stämma SFI. Du stavar som en kratta, ditt språk är vidrigt och det är helt enkelt svårt att tolka det du vill förmedla på grund av alla sär(-)skrivningar och stavfel.

Att lära sig att kommunicera på ett bra sätt istället för att tvinga folk att dechiffrera det man säger i tal eller skrift borde vara motivation nog för dig. Jag tvivlar för övrigt på att du kommer tjäna mycket på att satsa på en karriär där du livnär dig på ditt skrivande.
Citera
2009-04-23, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
1. Identifiera problemet.
2. Vad orsakas det av?
3. Kan jag lösa det?
4. Om ja, lös det.

Ditt problem är att du inte har pluggat till ett prov, det ger dig ångest. Du kan lösa det genom att plugga till provet.

Vill du ha ångest? Om ja, plugga inte. Om nej, plugga. Finns absolut ingenting mer att säga eller tänka om saken.

Så självklart, men ändå tänker man inte i dom banorna när man väl överväger att strunta i något prov.

Ska försöka minnas det där
Citera
2009-04-24, 06:27
Bannlyst
Jag har skäl till varför jag inte skriver tydligt och de som vet det räcker. Jag skriver ordentligt när de gäller studier. Men kanske inte på nätet. Jag har inte dyslexi. Men visst vill jag plugga men i natt har jag inte sovit, har sömnproblem till och från. Min lärare sa kom och gör provet du får göra omprov i värsta fall.
Men har skrivit till henne i går om att jag har samhällskunskapsprov på tisdag och det blir mycket.

Men religion är inte så jobbigt men nu är de 2 religioner på samma prov buddism och hinduism. Jag har pluggat lite de senaste 2 dagarna.
Jag får även stress, oro i bland och de gör att jag käka ex köper en cocosboll och jag vill inte gå upp i vikt tro jag fått nåt kilo på uh. Men de ska bort kilona och har varit med i viktväktarna och är guldmedlem, så viljan är de inget fel på.
Citera
2009-04-24, 06:32
Bannlyst
Jag vill med nämna att i dag fick jag en glad nyhet de har utbildningar till behanlingsassistent på 2 terminer.Med start i höst. Man måste vara över 24 och gått grundskola, körkort är ett plus inget måste. Men ska ta körkort ändå. Erfarenhet från vård har jag med. Jag är intresserad så mycket och om ämnena med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in