2009-04-21, 08:46
Medlem
Exabytes avatar
Hejsan.

Jag har nyligen börjat odla egen chili. Idag lade jag märke till att några blad har massvis av vita prickar på sig. Jag tittade noga omkring och kunde hitta några små små svarta djur krypa runt på bladen. Dem är så små så jag ser inte riktigt om det är en larv eller smal skalbagge.

Är det någon som vet vad detta är för djur och om dem är farliga för plantan?
Citera
2009-04-21, 14:35
Medlem
Vad är de vita prickarna om djuren är svarta?

Med all sannolikhet har du nog fått spinnkvalster (spider mites/Tetranychus urticae). http://en.wikipedia.org/wiki/Red_spider_mite

Chili brukar höra till de utsatta och ja de är farliga för plantan. De suger typ ut cellinnehållet, du kommer se små prickar där de har sugit, sen kommer växten bli allmänt matt och dålig.. De spinner också nät och trådar, först under bladen sen överallt.
De är en plåga att bli av med om det är en stor växt eller eller långt gånget, men spola av plantan i duschen eller ta bort dem med blött papper. Sen kanske du ska investera i pyrex och spraya plantan.
De vill ha torrt och fuktigt så spraya chilin med vatten regelbundet så förebygger du..
Det var i alla fall lite tips, förutsatt att det nu är spinn..
Citera
2009-04-21, 14:44
Medlem
Exabytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phaedron
Vad är de vita prickarna om djuren är svarta?

Med all sannolikhet har du nog fått spinnkvalster (spider mites/Tetranychus urticae). http://en.wikipedia.org/wiki/Red_spider_mite

Chili brukar höra till de utsatta och ja de är farliga för plantan. De suger typ ut cellinnehållet, du kommer se små prickar där de har sugit, sen kommer växten bli allmänt matt och dålig.. De spinner också nät och trådar, först under bladen sen överallt.
De är en plåga att bli av med om det är en stor växt eller eller långt gånget, men spola av plantan i duschen eller ta bort dem med blött papper. Sen kanske du ska investera i pyrex och spraya plantan.
De vill ha torrt och fuktigt så spraya chilin med vatten regelbundet så förebygger du..
Det var i alla fall lite tips, förutsatt att det nu är spinn..

Ja, det ser mycket riktigt ut som krypen! Precis som det beskrivs så ser det ut som om de vita prickarna är ställen som de ätit på eller liknande. Ser inga nät eller trådar men det kommer väl om jag låter dem fortsätta antar jag. Några kvistar verkar ha helt och hållet ha dött av krypen men nu ska dem bort!

Tack för hjälpen, det uppskattas
Citera
2009-05-09, 08:37
Medlem
Exabytes avatar
Efter en mera noga undersökning av chiliplantorna så tror jag inte att det är de röda lössen. Dessa är helt svarta och dem verkar inte spinna några nät. Däremot så verkar dem äta av plantorna eftersom det blir vita fläckar på bladen.
Citera
2009-05-09, 09:17
Medlem
eskimås avatar
Kolla i denna tråden, där finns många chilliodlarexperter

https://www.flashback.org/showthread.php?t=828138
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem