2009-01-17, 15:42
Medlem
Nu börjar det bli dags att sätta fröna i jorden inför höstens skörd.

Har införskaffat mig lite olika sorter under förra året som jag nu idag satte igång:
  • Sweet Wrinkled Old Man
  • Hungarian Yellow Wax Hot
  • Apache F1
  • Ring Of Fire
  • De Arbol
  • Ancho Mulato
  • Bih Jolokia
  • Dorset Naga Bhut Jolokia

En bild på spektaklet för att visa antal av varje sort: http://bayimg.com/jaNFLAaba
Kommer att uppdatera med fler bilder så fort det har hänt något.

Posta era chiliodlingar här så kan vi ha chilibattle 2009 bring it on!!

EDIT: lite bilder från förra årets projekt.

Apache F1: http://bayimg.com/baJBcaABo
Habanero: http://bayimg.com/baJBcaABo
Hot Lemon: http://bayimg.com/BajBFaABo
Senast redigerad av slemmy 2009-01-17 kl. 16:13.
2009-01-17, 15:51
Medlem
Errogants avatar
Fan vad härligt, borde själv börja odla egen chili, aldrig tänkt på det förut.
2009-01-17, 15:56
Medlem
Mhaels avatar
Går det att odla inomhus eller krävs det växthus?

Om man betänker att man skulle ta en liten kruka bara för sakens skull och exempelvis ställa i fönstret.
2009-01-17, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Errogant
Fan vad härligt, borde själv börja odla egen chili, aldrig tänkt på det förut.

enklast är väl bara att köpa valfri färsk eller torkad chilifrukt i mataffären och sätta fröerna i jorden...
2009-01-17, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Går det att odla inomhus eller krävs det växthus?

Om man betänker att man skulle ta en liten kruka bara för sakens skull och exempelvis ställa i fönstret.

Förra året hade jag 6 krukor i köksfönstret, fungerade finfint... iofs ett söderfönster.. Tumregeln är väl att ju mer ljus desto bättre växer det. Det är ingen svartmagi bakom det, chili är, enligt mig, en lättodlad växt.
2009-01-17, 16:11
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemmy
Förra året hade jag 6 krukor i köksfönstret, fungerade finfint... iofs ett söderfönster.. Tumregeln är väl att ju mer ljus desto bättre växer det. Det är ingen svartmagi bakom det, chili är, enligt mig, en lättodlad växt.

Aldrig odlat något innan (själv(kan tillägga att jag endast har plastväxter i lägenheten atm, de andra överlevde inte av någon outgrundlig anledning ))

Men men, drog fram en kompass från byrålådan och konstaterade att jag har ett stort fönster med utsikt mot söder, inte heller blockerat av hus o dyl.

Växer de således om de står i fönstret eller hindrar glaset? (vill bara vara säker på att jag inte missförstår)
2009-01-17, 16:12
Medlem
klybans avatar
Citat:
enklast är väl bara att köpa valfri färsk eller torkad chilifrukt i mataffären och sätta fröerna i jorden...
Brukar också köra den.
Men F1 hybrider som en del är kan och är väldigt ostabila och kan bli nått helt annat än vad man tror att det ska vara.

www.impecta.se har utökat sitt sortiment till i år, par nya sorter som ser spänande ut.
Ska definitivt köpas och testas.

Dock blev jag lite fundersam på deras skala om styrkan.
Där dom hade en satt en frukt på det högsta i skalan dvs 50000 och skalan gick till 50000.
Så fattade inget alls, för det finns ju andra chilis som är starkare än dom de säljer och så går skalan bara till 50k, mysko.
Kan inget om denna skala = Craig´s(Dremmann's) får la läsa upp mig, men hinner inte nu
2009-01-17, 16:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Aldrig odlat något innan (själv(kan tillägga att jag endast har plastväxter i lägenheten atm, de andra överlevde inte av någon outgrundlig anledning ))

Men men, drog fram en kompass från byrålådan och konstaterade att jag har ett stort fönster med utsikt mot söder, inte heller blockerat av hus o dyl.

Växer de således om de står i fönstret eller hindrar glaset? (vill bara vara säker på att jag inte missförstår)
Ingen balkong?
Går bra i fönstret men man behöver hjälpa till att kanske göra det lite växthusaktigt för plantan.
Men vet själv att brist med sol är största problemet och att de kan bli spinkiga om den inte får tillräckligt.
Väldigt olika från sort till annan.
2009-01-17, 16:23
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ingen balkong?
Går bra i fönstret men man behöver hjälpa till att kanske göra det lite växthusaktigt för plantan.
Men vet själv att brist med sol är största problemet och att de kan bli spinkiga om den inte får tillräckligt.
Väldigt olika från sort till annan.

hur gör man det växthusaktigt i fönstret? bygger man upp ett miniatyrväxthus i plastfolie?

Edit. nej ingen balkong.
Senast redigerad av Mhael 2009-01-17 kl. 16:36.
2009-01-17, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Brukar också köra den.
Men F1 hybrider som en del är kan och är väldigt ostabila och kan bli nått helt annat än vad man tror att det ska vara.

www.impecta.se har utökat sitt sortiment till i år, par nya sorter som ser spänande ut.
Ska definitivt köpas och testas.

Dock blev jag lite fundersam på deras skala om styrkan.
Där dom hade en satt en frukt på det högsta i skalan dvs 50000 och skalan gick till 50000.
Så fattade inget alls, för det finns ju andra chilis som är starkare än dom de säljer och så går skalan bara till 50k, mysko.
Kan inget om denna skala = Craig´s(Dremmann's) får la läsa upp mig, men hinner inte nu

Har handlat från impecta till den här säsongen, ancho mulato, de arbol, hungarian yellow wax hot och sweet wrinkled old man är därifrån. Skall bli mycket intressant och se vad det blir för något av det..

Apache F1 hade jag kvar från förra året men resterande sorter har jag införskaffat på http://www.plantim.se

Har stora förhoppningar på de två jolokia-sorterna då dessa skall inneha det nuvarande världsrekordet i styrka (uppemot en miljon scoville)

Har aldrig hört talas om den där skalan, måste kolla upp den senare.. trodde scoville var den gällande skalan, varför hålla på och förvirra med flera... ?
2009-01-17, 16:35
Medlem
Citat:
hur gör man det växthusaktigt i fönstret? bygger man upp ett miniatyrväxthus i plastfolie?

När du satt fröerna i jorden är värme och fukt det enda dom behöver... då kan det vara bra att dra över plastfolie över krukorna tills de små liven tittat fram. När dom tittat fram och är små och unga kan det vara bra med ett så kallat minidrivhus (ett litet växthus i miniformat), för att dra upp dom ytterligare, men det är absolut inte nödvändigt. När plantorna har fått ett par tre bladpar har dom hunnit bygga upp lite resistans mot omvärlden och du kan nu skippa minidrivhuset... tumregel, ju yngre, desto känsligare...
2009-01-17, 16:38
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
När du satt fröerna i jorden är värme och fukt det enda dom behöver... då kan det vara bra att dra över plastfolie över krukorna tills de små liven tittat fram. När dom tittat fram och är små och unga kan det vara bra med ett så kallat minidrivhus (ett litet växthus i miniformat), för att dra upp dom ytterligare, men det är absolut inte nödvändigt. När plantorna har fått ett par tre bladpar har dom hunnit bygga upp lite resistans mot omvärlden och du kan nu skippa minidrivhuset... tumregel, ju yngre, desto känsligare...

Hm, detta kanske är genomförbart (och misslyckas man så har man ju max förlorat ett par tior^^)

Vilka affärer säljer frön till chili? blomsteraffärer? ICA?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in