• 1
  • 2
2009-04-20, 23:36
Medlem
Vincenzos avatar
Tjena
Jag håller på med C-uppsatsen just nu och ska opponera på någons arbete nästa månad. Detta tycker jag är skit jobbigt och jag kan inte se framför mig att jag sitter där framför flera pers och ska hålla, typ, föredrag i 45 minuter. Det är en total omöjlighet.

Min fråga är:
Har ni lyckats prata med era lärare och sluppit att vara med på opponeringen? Vad sa ni då isåfall.

Om ni inte vill skriva det här, så PMa gärna.

Vore jättetacksam!
Citera
2009-04-21, 00:32
Medlem
*nickNames avatar
Kika på kursplanen, troligtvis så är det en del av examinationen och blir således svår att slippa.
Citera
2009-04-21, 00:46
Medlem
Jrgens avatar
Eftersom jag for till Amerika rackte det att lamna in en skriftlig opposition for mig, och ingen kommer att opponera pa min C-uppsats nu i juni nar jag kommer tillbaka. Sa det finns sakert satt att komma ifran det. Jag gissar att killen som skulle opponera pa min C-uppsats slapp.
Citera
2009-04-21, 01:26
Medlem
lol

Jag läste onanera ist för opponera först. Är fan trött alltså,

Det bör gå om du har en förstående lärare! Har kompisar som sluppit.
Citera
2009-04-21, 03:14
Medlem
Får man fråga varför du så gärna vill slippa opponeringen? Den är inte speciellt avancerad, det är bara att sakligt gå igenom vad upppsatsen handlar om, det blir något av ett samtal mellan dig, den/de som skrivit uppsatsen och läraren. Du kommer med synpunkter, författaren berättar hur den har tänkt, och läraren kommer in med kommentarer. Det handlar inte om att du ska såga någon, du bör lägga upp det som, "det här kapitlet var väldigt välskrivet men jag funderade på om man kunde byta plats på de här två styckena, var de något du tänkte på när du skrev?" Och sedan så genom hela uppsatsen och författaren och läraren kommer med sina kommentarer.
Citera
2009-04-21, 03:44
Medlem
Vincenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juanteres
lol

Jag läste onanera ist för opponera först. Är fan trött alltså,

Det bör gå om du har en förstående lärare! Har kompisar som sluppit.

Vet du vad dina kompisar gav för skäl till att inte vara med?
Citera
2009-04-21, 03:48
Medlem
Vincenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_andersso
Får man fråga varför du så gärna vill slippa opponeringen? Den är inte speciellt avancerad, det är bara att sakligt gå igenom vad upppsatsen handlar om, det blir något av ett samtal mellan dig, den/de som skrivit uppsatsen och läraren. Du kommer med synpunkter, författaren berättar hur den har tänkt, och läraren kommer in med kommentarer. Det handlar inte om att du ska såga någon, du bör lägga upp det som, "det här kapitlet var väldigt välskrivet men jag funderade på om man kunde byta plats på de här två styckena, var de något du tänkte på när du skrev?" Och sedan så genom hela uppsatsen och författaren och läraren kommer med sina kommentarer.

Jo jag vet, den delen är enkel.
Men sen finns en del där opponenten i 15/20 min ska dra upp hela arbetet. Syte, metod, avgränsing, resultat, diskussion osv..alltså sammanfatta hela arbetet. Det är den delen som jag aldrig kommer klara av =)
Citera
2009-04-21, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincenzo
Men sen finns en del där opponenten i 15/20 min ska dra upp hela arbetet. Syte, metod, avgränsing, resultat, diskussion osv..alltså sammanfatta hela arbetet. Det är den delen som jag aldrig kommer klara av =)
men hur svårt kan det vara. det är ju knappast så att du måste kunna hela uppsatsen utantill eller?
Citera
2009-04-21, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincenzo

Förstår inte vad du menar är så svårt. Det är bara att gå igenom vad uppsatsen handlar om, du får ha den framför dig under oppositionen, det är bara att läsa igenom den ett par gånger innan så har du det klart. Typ:

"Kalle har skrivit den här uppsatsen, som handlar om flashback Han har använt både hermeneutik och positivism i uppsatsen. Han har avgränsat uppsatsen till forumdelen arbetsliv och studier. Han har gjort sin studie genom att skapa sig en bild av forumdelen gemom att läsa inlägg, gjort statistik över antalet gjorda inlägg, intervjuer med personer som skrivit många inlägg samt jämförelser med andra forum. Han kom fram till att forumdelen Arbetsliv och studier på flashback är det bästa forum som någonsin funnits i världshistorien. Som förslag till framtida forskning ser han en liknande undersökning av fler forumdelar på flashback."

Detta kan verkligen inte vara svårt om man läst igenom uppsatsen, dessutom är det väldigt sällsynt att oppositionen påverkar betygen nämnvärt, skriver du själv en bra uppsats kan du inte bli fälld av en dålig opposition om det inte är helt uppenbart för läraren att du inte ens läst uppsatsen.
Citera
2009-04-21, 17:30
Medlem
xuls avatar
Har du snackat med personen vars uppsats du ska opponera på? Jag kan tycka att det hjälper att snacka med personen innan och bara gå igenom några punkter. Även om det kanske är lite oortodoxt.

Det bästa är att skriva ner det mesta av man ska säga och sedan göra som daniel_andersso skriver här innan mig.
Citera
2009-04-21, 19:56
Medlem
Vincenzos avatar
Okej tack för svar, men jag är skit dålig på sånt.

Ingen har fortfarande svarat på min fråga.
Har någon sluppit vara med på opponeringen, vad gav ni då för skäl? Hur gick ni tillväga för att slippa det?
Citera
2009-04-21, 21:44
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Är väl högst varierande beroende på institution och lärosäte, men generellt gäller ju att det näppeligen är du allena som ska hålla låda i 45 min, författaren, examinatorn, övr auditoriet ska ju in och demonstrera samt mäta k*k också.

Handfasta tips för att slippa? Släpp namnet på din avatardonna, bif några filmlänkar, och vi kan diskutera saken...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in