• 3
  • 4
2009-04-21, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Kan passa på att nämna att när jag tryckte i en 500 gb hårddisk( ersatte min gamla 120 gb) i min macbook så gick min överföringshastighet i benchmark program upp från 36/30 till 74/69 (läs/skriv). Den almänna datorprestandan har inte blivit så mycket bättre givetvis men det har kapat kanske 5-6 sekunder på uppstarten och den jobbar lite lättare med stora filer. Märk väl att bägge var på 5400 rpm. Större diskar har datan tätare lagrad.

Går att jämföra med att gå från överföringshastigheter på cd rom enheter med dvd enheter, eftersom att disken är 4,2 ggr större, den förra var på 111 formaterad och den nya är på 465.

1 spin cd rom kan överföra 153.6 KB/s medans 1 spin dvd överför 1.35 MB/s.

Okej då, skilnaden är väl inte fullt så stor, men tätare datalagring överför större mängder data vid samma rotationshastighet iallafall.
Jag har inte mätt upp hastigheten, men däremot tycker jag att den startar långsammare. Mellan POST och Boot tar betydligt längre tid än innan. Men jag stänger aldrig av datorn så det stör mig inte det minsta. Dock får jag lite rysningar varje gång för jag tror att disken gått sönder för det tar sån jävla tid, men i övrigt krånglar det inte och jag har sett så mycket trasiga diskar så jag vet hur dom brukar bete sig..
Citera
2009-04-21, 21:19
Medlem
flipper1446s avatar
Var fan tog topic vägen?
Citera
2009-04-24, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Var fan tog topic vägen?

Bra fråga :P

Av det jag läst verkar det som att en macbook 2,4 klarar det jag behöver, och har jag mer stålar kan jag gärna uppgradera till t.ex. 17".
Citera
2009-04-24, 12:21
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
Bra fråga :P

Av det jag läst verkar det som att en macbook 2,4 klarar det jag behöver, och har jag mer stålar kan jag gärna uppgradera till t.ex. 17".
Köp du en macbook. När det gäller prestanda är det ingen tvekan om att den duger åt det du vill göra, och skulle du behöva mer skrivbordsyta är dagens plattskärmar inte dyra.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in