Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-04-20, 20:43
Bannlyst
Har sökt men inte hittat.

Hejsan! Jag funderar på att köpa en ny mac laptop. Jag är mycket intresserad av design och musikframtagning och är inlärd i vissa program som endast lämpar sig till mac. Har en stationär PC i bra kvalite och vill därför ha en laptop.

Nu undrar jag om någon kan rekommendera vilken jag bör köpa för att kunna köra program så som illustrator och logic.

Tack för svar!

/e
Citera
2009-04-20, 20:46
Köp en Macbook Aluminium kostar runt 12000:- men om du är student får du den för 10500
Citera
2009-04-20, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
Har sökt men inte hittat.

Hejsan! Jag funderar på att köpa en ny mac laptop. Jag är mycket intresserad av design och musikframtagning och är inlärd i vissa program som endast lämpar sig till mac. Har en stationär PC i bra kvalite och vill därför ha en laptop.

Nu undrar jag om någon kan rekommendera vilken jag bör köpa för att kunna köra program så som illustrator och logic.

Tack för svar!

/e

Jag köpte en macbook pro 17tum Alu för just musik och grafik. Håller på med Reason/Logic +Photoshop och Dreamweaver.. de funkar verkligen bra.

Vissa problem inom musikdelen är att t.ex du inte kan köra VST än, dom är ompaketerade till AU för mac, så vill du ha en viss VSTi så heter dom AU.
De kommer säkerligen snart nått program som kan läsa av VSTi och så vidare men inte än.

Körde Ableton Live också, men avsaknande av VST m.m känns.. men men.
Photoshop och dreamweaver och annat grafiska/webbdesign körs faktiskt jävligt snabbt. Och varje tutorialskiva ja laddat ner så sitter de på Mac, så man hänger med enkelt.

Frågan du borde ställa dig själv är dessa.

13, 15 eller 17tum?
5K, 10K, 15 eller 20K? Hur mycke pengar har du att lägga ut?

Min kostade en jävla massa, men stora program rullar ganska bra.
Citera
2009-04-20, 21:32
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82

13, 15 eller 17tum?
Fler parametrar:
- Firewire eller USB?
- Bra eller mindre bra skärm?
Citera
2009-04-20, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Fler parametrar:
- Firewire eller USB?
- Bra eller mindre bra skärm?

Min 17tummare har firewire och usb, sen finns de usb hubbar som du kan få 12 extra usb om de skulle behövas. Har ljudkortet, musen, MIDIControllern m.m ikopplad, inga problem.

Jag gillar inte 13 eller 15. Det är verkligen för litet för mig. Jag vill ha en SKÄRM :P SÅ för mig är det 17 tummaren.

Men det är skillnader mellan 15 och 17tum. Finns mer att läsa om dom på www.apple.com
Citera
2009-04-20, 22:09
Bannlyst
Citat:

Frågan du borde ställa dig själv är dessa.

13, 15 eller 17tum?

Jag har cash, min fråga r hur mycket Jag BEHÖVER lägga ned för att det ska tillfredställa mina kvav. Den ska klara det jag vill utan att behöva lägga ut onödigt mycket i overkill kostnad. Så, vad är lägsta prestanda för att smidigt klara av det jag vill?
Citera
2009-04-20, 22:16
Medlem
Meciraes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
Jag har cash, min fråga r hur mycket Jag BEHÖVER lägga ned för att det ska tillfredställa mina kvav. Den ska klara det jag vill utan att behöva lägga ut onödigt mycket i overkill kostnad. Så, vad är lägsta prestanda för att smidigt klara av det jag vill?

Jag har en Macbook White 2.0 gHz och 1,5 Gig RAM. Den är några år gammal.
Jag använder Logic Studio och använder då och då väldigt många kanaler och väldigt många effekter på de kanalerna, både audio och virtuella instrument. Det flyter på bra måste jag säga. Bättre än vad jag trodde.
I Photoshop går det bra. Där skulle väl lite mer RAM göra sig nyttigt.
Det negativa är ju att 13" skärm är i minsta laget. Min fru har en Pro 15" och den är ju fin att arbeta med. Du har ju högre upplösning på den skärmen med och bättre ljusstyrka.

Vilka program är det som du bara kan använda på mac?
Citera
2009-04-20, 22:44
Medlem
smurfehs avatar
Men å andra sidan vill man inte ha en släpbar heller.
Citera
2009-04-20, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Men å andra sidan vill man inte ha en släpbar heller.

Hmm. Måste säga att 17tummaren knappast är släpbar. den väger knappt något och inte behöver man släpa med sig den.

Däremot ett 13 eller 15 tum kräver att man har har en stor förstoringsglas med sig så man kan se vad man håller på med, då alla knappar å grejer blir litet ..speciellt om man sitter å leker med photoshop.

förstoringsglas.
ansiktet klistrat mot skärmen för att se va man håller på med. osv.
Citera
2009-04-20, 23:39
Medlem
Victor900s avatar
Skulle satsat på 15 tums sen kopplar du in en extern skärm när du behöver för 17" är nästan också för litet att arbeta i enligt mig, bara otympligt.
Citera
2009-04-20, 23:46
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Däremot ett 13 eller 15 tum kräver att man har har en stor förstoringsglas med sig så man kan se vad man håller på med, då alla knappar å grejer blir litet ..speciellt om man sitter å leker med photoshop..
Bullshit och inbillning.
17-tums MacBook Pro har 133 ppi vid maxupplösning.
15-tums MacBook Pro har 132 ppi vid maxupplösning - ingen skillnad i storlek mot 17-tum.
13-tums MacBook har 116 ppi vid maxupplösning - alltså större detaljer på mindre skärm.
Citera
2009-04-21, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipper1446
Bullshit och inbillning.
17-tums MacBook Pro har 133 ppi vid maxupplösning.
15-tums MacBook Pro har 132 ppi vid maxupplösning - ingen skillnad i storlek mot 17-tum.
13-tums MacBook har 116 ppi vid maxupplösning - alltså större detaljer på mindre skärm.

Hmm. Du kanske inte visste det, men varje tum är 2.54cm, en 17 tum är med andra ord större än en 15 tum, de spelar ingen roll hur mycke ppi vi har.

Sitt du på 3.5tum iphone och gör reklamplancher genom photoshop, de funkar inte, även om iphone skulle ha 50.000 ppi så är det storleken på skärmen som avgör.

Jag var i Academy of Art University i San Francisco. Det är den skolan som Pixar/Disney och andra filmbolag kommer och hämtar ut folk till deras jobb, men iallafall, så satt folk på 60tum och lekte med Photoshop.

Datorer som var kopplade till 60tum tvskärmar för att man skulle kunna se
och lätt kunna fixa saker just för att i små datorer så kan man inte göra de svårare grejerna genom Photoshop. Japaner som sitter med Maya och gör filmklipp genom stora skärmar. Än en gång..

Vill du leka med photoshop även om du inte har en extern skärm eller när du är ute nån dag med kompisar, då rekommenderar jag dig 17 tum. Varken 13 eller 15 kommer du nånstans.. då du kommer ha ansiktet klistrat på skärmen för att kunna fatta vad du håller på med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in