2009-04-20, 19:48
Medlem
irrblosss avatar
Någon här borde ha eller ha testat de olika Alligator-modellerna. I stort sett finns det två olika: en stor och en liten (dessa finns i plast eller rostfritt). Är mest nyfiken på minivarianten eftersom det verkar smidigt att hacka vitlök och chili med.

Funkar de lika bra som de ser ut att göra? Kollade på minivarianten på Clas Ohlson och tyckte den var lite liten för just chilifrukter, som ju kan vara ganska långa. Att först ta fram skärbräda och kniv, för att sedan ta fram ytterligare ett redskap känns inte så optimalt. Risken finns att redskapet hamnar längst in i ett skåp medan man använder kniven istället.

Är även nyfiken på den stora modellen, till lök verkar den funka bra, men kan man ha den till annat också?
Citera
2009-04-20, 19:54
Medlem
Jag har den stora i plast. Jag använder den till lök, vilket den är GRYM till. Jag misstänker att den är snäppet bättre i metall då den i plast känns som den kan knäckas när man hackar för stora lökar eller grönsaker i. Även om man ska strimla t.ex. potatis så är den out standing. Man har pommes av en potatis på nolltid.
Citera
2009-04-20, 20:01
Medlem
dePauls avatar
Jag har faktiskt köpt den grövre varianten . Mest för att man är bekväm.

Jodå, den funkar ypperligt. Lätt att göra ren tack vare insatsen, fina skär och bra stål. Dock får man inte överdriva mängden material, för då fastnar den.

Lök är inte det mest optimala trots att det lanseras som dess huvudsakliga anv. område. Den är däremot extrem på att göra fina stavar av morötter, gurka, potatis och liknande. Din köttsoppa blir en hit tack vare de extremt exakt skurna grönsakerna.

Något som är kanon är att först skiva och sedan tärna hårdkokta ägg. Perfekt till varje bjudning där man vill briljera med knivskillen .

Allt som allt ett bra köp, om man handlar på C Ohlson vill säga. Cervera är nästan dubbelt så dyra.

~Paul~

PS Kåpan använder jag aldrig
Citera
2009-04-20, 20:02
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfdsa
Jag har den stora i plast. Jag använder den till lök, vilket den är GRYM till. Jag misstänker att den är snäppet bättre i metall då den i plast känns som den kan knäckas när man hackar för stora lökar eller grönsaker i. Även om man ska strimla t.ex. potatis så är den out standing. Man har pommes av en potatis på nolltid.
Låter nice, man kanske skulle skaffa sig en av varje. De är ju trots allt inte så dyra, de i plast alltså. Funkar det att hacka chilipeppar/vitlök i den stora? Eller blir det för stora bitar?
Citera
2009-04-20, 20:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Funkar det att hacka chilipeppar/vitlök i den stora? Eller blir det för stora bitar?
Det blir på tok för stort.

~Paul~
Citera
2009-04-20, 20:05
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Något som är kanon är att först skiva och sedan tärna hårdkokta ägg. Perfekt till varje bjudning där man vill briljera med knivskillen .
I demovideon på deras hemsida ser jag att de även tärnar potatis (tror jag det är). Hur funkar det? Gör man först stavar som man sedan lägger ytterligare en gång i Alligatorn och trycker till igen? Det framgår inte riktigt av videon...
Citera
2009-04-20, 20:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
I demovideon på deras hemsida ser jag att de även tärnar potatis (tror jag det är). Hur funkar det? Gör man först stavar som man sedan lägger ytterligare en gång i Alligatorn och trycker till igen? Det framgår inte riktigt av videon...
Nej, du gör först skivor som är lika höga som alligatorns rutnät. Därefter kör du ett valbart antal skivor (ca 3-4 st) och trycker till.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in