Citat:
Ursprungligen postat av Zukhramm
Varför skulle det vara en självklarhet?
Visst, saker utvecklas, men inte alltid till det bättre, och gillar man RPGn is stil med de gamla Fallout-spelen finns det inte särskillt mycket nya spel att tillgå idag.
"Självklart" kanske är ett lite för starkt ord. Jag menar att det är ganska naturligt att en spelskapare som plockar upp en sådan här titel och skall förnya den tar den senaste tekniken till hjälp. Det handlar ju här om att sätta spelaren i fallout universat och låta denne erfara detta. FPS erbjuder ju mer immersion än vad en 2D vy gör. Missförstå mig inte nu, jag gillar även det pill och plocket. Jag är gammal fan av allt Black isle gjorde och har spelat deras spel sönder och samman. Ett tag klagade jag också på att känslan ifrån Baldurs gate tex gick förlorad i nyare titlar, men jag menar att det handlar om en x-faktor i de flesta fall, inte själva formatet i sig. Att resonera enligt linjerna att allt blir kass bara för att man inte får peka och klicka runt en liten pixelgubbe på skärmen längre, som på "den gamla goda tiden" är dock fel anser jag.
Se föresten på Dragon Age, som suger ganska rejält enligt mig, med sin amerikanska glättighet och plastighet och p13 machismo, och detta trots att det utspelar sig i det perspektiv som lönnmurder efterlyser. Det spelet smakar tvål i min mun. Jag hade hellre sett ett nytt mastigt Elder Scrolls spel, men de utspelar sig i FPS och är "trots detta" jävligt bra, eller hur?
Stofilgnället går till överdrift ibland.