Citat:
Ursprungligen postat av stillstruggle
Tack för tipsen! Gött med lite kött på bena innan jag drar igång spelet så 

Har spelat både trean och New Vegas en del (även ettan och tvåan, men tactics har jag inte lagt någon nämnvärd tid på), och innan du (och alla andra som vill testa spelet eller testa en ny build) snitsar ihop din karaktär skulle jag vilja be dig ta en funderare över builden nedan (så länge du inte spelar hardcore):
Str: Starta med 4 eller 5, satsa sedan på att höja till 6 med hjälp av New Vegas Clinic-implantat samt Intense training.
Perc: Låt den stå på 5.
End: 8.
Char: Droppa till 1 (trotts att speech ingår i denna build)
Int: Börja med 8, sikta på 10 m.h.a implantat och intense training. (= fler skill points)
Agi: 6 (= Fler action points i VATS samt draw- och reload-speed)
Luck: Sätt resten här, bör hamna på 7 eller 8 beroende på ovanstående. Sikta på 8 eller 9, lite fritt fram här och spelar inte jättestor roll. Luck ger +crit% samt en liten boost på alla skills. Vet inte hur det påverkar spelandet i Vegas dock, men det blir ju inte sämre

Traits: "Built to destroy" (+crit%) och "Small Frame" (+1 Agi). Nackdelarna för dessa två traits är inte nog för att avstå dem.
Tag Skills: Detta kan vara det mest kontroversiella med denna builden, men tro mig, du kommer få ut mest av spelet (även fallout 3) så här. Skills to tag = Lockpicking, Science och Speech. Varför? För detta är de tre skills som överlägset bidrar till att låsa upp olika innehåll och alternativ i spelet för dig. Visst kan du lägga något poäng extra på Char för att boosta speech, men du kommer inte ha någon annan användning för Char, så låt den stå på 1 (Barter kan spara pengar, men det är så lätt att skaffa pengar på annat håll ändå). Vid olika tillfällen kan även andra skills låsa upp innehåll för dig, men dessa tre är i princip alltid ett av alternativen för att komma åt annars otillgängligt innehåll (utom ett fåtal ställen där endast repair eller dyl. fungerar, men det finns andra alternativ vid dessa tillfällen, och dessa alternativ är väldigt tydliga). Få sen upp dessa tre till 50-60 nånstans (målet är 80-90. 100 behövs inte då det finns böcker och annat som boostar skills temporärt när detta behöves) innan du fokuserar på något annat. Först därefter är val av vapen och exempelvis sneak eller repair (repair sparar dig pengar, men pengar är som sagt lätt att få tag på, och repair kan göras ändå till en viss gräns, eller skötas på annat håll) aktuella. Kan ev. trycka in några poäng i dessa redan innan för att det känns bra. Val av vapen är helt upp till dig, men jag rekomenderar Guns eller Energy weapons för denna build. Oavsett vilket kommer du kunna försvara dig och attackera med en weaponskill på 20-25 ett bra tag. Mot slutet av spelet kommer du få skill points över, gör vad du vill med dessa ungefär.. Vilken armor du använder är också upp till dig, men för att använda power-armor måste du ha upp Str något, vilket du också måste för de tyngre vapnena. För sniper-rifles och övriga rifles räcker 6 långt i str. Power-armor boostar förvisso din Str också, så 6 bör fungera bra. Annars intense training.
Perks: Intense training har redan nämnts, brukar inte använda denna fullt ut dock, men samtliga stats kan vara aktuella att höja med 1 eller 2, med detta perk eller new vegas clinic. Educated = must have. Black widow/Ladykiller etc.. kan ju va kul då de ibland låser upp olika dialogalternativ, men sällan ett krav. Valen här varierar mycket på din spelstil, så det är nog enklare att du söker på nätet vid de tillfällen du får välja, eller gå på länken längst ned i denna post.
Fördelar med denna build är att den gör spelet mer intressant, det är utan tvekan den överlägset mest underhållande och givande build jag kört, man får i princip aldrig känslan av att man missar något i spelet om man inte aktivt väljer att missa det (vilket man å andra sidan måste ibland). Nackdelen är att man är något mer benägen att dö i början av spelet, dels p.g.a att man inte boostar skillen medicine i början, och oavsett om du kan försvara dig med vapen med en skill på 20 så finns ju risken att man hamnar i en situation som du klarat om du haft 40 i nämnda skill från början, men det löser sig mot level 10 eller så. Dessa situationer är grymt sällsynta dock, om de ens förekommer, och de går att råda bot på med ett skickligt placerande av pekfingret på [F5] med jämna mellanrum.
Nu blev det ett jävligt långt inlägg, men som sagt, är ganska bekant med spelen, och jag kan starkt rekomendera denna build om du vill få ut så mycket som möjligt av din speltid.
Huvudsaklig källa: Mig själv samt http://www.gamingreality.com/2010/11/fallout-new-vegas-character-creation.html
Senast redigerad av Screwattack 2011-01-30 kl. 17:22.
Senast redigerad av Screwattack 2011-01-30 kl. 17:22.