2011-01-30, 16:23
Medlem
Screwattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillstruggle
Tack för tipsen! Gött med lite kött på bena innan jag drar igång spelet så

Har spelat både trean och New Vegas en del (även ettan och tvåan, men tactics har jag inte lagt någon nämnvärd tid på), och innan du (och alla andra som vill testa spelet eller testa en ny build) snitsar ihop din karaktär skulle jag vilja be dig ta en funderare över builden nedan (så länge du inte spelar hardcore):

Str: Starta med 4 eller 5, satsa sedan på att höja till 6 med hjälp av New Vegas Clinic-implantat samt Intense training.
Perc: Låt den stå på 5.
End: 8.
Char: Droppa till 1 (trotts att speech ingår i denna build)
Int: Börja med 8, sikta på 10 m.h.a implantat och intense training. (= fler skill points)
Agi: 6 (= Fler action points i VATS samt draw- och reload-speed)
Luck: Sätt resten här, bör hamna på 7 eller 8 beroende på ovanstående. Sikta på 8 eller 9, lite fritt fram här och spelar inte jättestor roll. Luck ger +crit% samt en liten boost på alla skills. Vet inte hur det påverkar spelandet i Vegas dock, men det blir ju inte sämre

Traits: "Built to destroy" (+crit%) och "Small Frame" (+1 Agi). Nackdelarna för dessa två traits är inte nog för att avstå dem.

Tag Skills: Detta kan vara det mest kontroversiella med denna builden, men tro mig, du kommer få ut mest av spelet (även fallout 3) så här. Skills to tag = Lockpicking, Science och Speech. Varför? För detta är de tre skills som överlägset bidrar till att låsa upp olika innehåll och alternativ i spelet för dig. Visst kan du lägga något poäng extra på Char för att boosta speech, men du kommer inte ha någon annan användning för Char, så låt den stå på 1 (Barter kan spara pengar, men det är så lätt att skaffa pengar på annat håll ändå). Vid olika tillfällen kan även andra skills låsa upp innehåll för dig, men dessa tre är i princip alltid ett av alternativen för att komma åt annars otillgängligt innehåll (utom ett fåtal ställen där endast repair eller dyl. fungerar, men det finns andra alternativ vid dessa tillfällen, och dessa alternativ är väldigt tydliga). Få sen upp dessa tre till 50-60 nånstans (målet är 80-90. 100 behövs inte då det finns böcker och annat som boostar skills temporärt när detta behöves) innan du fokuserar på något annat. Först därefter är val av vapen och exempelvis sneak eller repair (repair sparar dig pengar, men pengar är som sagt lätt att få tag på, och repair kan göras ändå till en viss gräns, eller skötas på annat håll) aktuella. Kan ev. trycka in några poäng i dessa redan innan för att det känns bra. Val av vapen är helt upp till dig, men jag rekomenderar Guns eller Energy weapons för denna build. Oavsett vilket kommer du kunna försvara dig och attackera med en weaponskill på 20-25 ett bra tag. Mot slutet av spelet kommer du få skill points över, gör vad du vill med dessa ungefär.. Vilken armor du använder är också upp till dig, men för att använda power-armor måste du ha upp Str något, vilket du också måste för de tyngre vapnena. För sniper-rifles och övriga rifles räcker 6 långt i str. Power-armor boostar förvisso din Str också, så 6 bör fungera bra. Annars intense training.

Perks: Intense training har redan nämnts, brukar inte använda denna fullt ut dock, men samtliga stats kan vara aktuella att höja med 1 eller 2, med detta perk eller new vegas clinic. Educated = must have. Black widow/Ladykiller etc.. kan ju va kul då de ibland låser upp olika dialogalternativ, men sällan ett krav. Valen här varierar mycket på din spelstil, så det är nog enklare att du söker på nätet vid de tillfällen du får välja, eller gå på länken längst ned i denna post.

Fördelar med denna build är att den gör spelet mer intressant, det är utan tvekan den överlägset mest underhållande och givande build jag kört, man får i princip aldrig känslan av att man missar något i spelet om man inte aktivt väljer att missa det (vilket man å andra sidan måste ibland). Nackdelen är att man är något mer benägen att dö i början av spelet, dels p.g.a att man inte boostar skillen medicine i början, och oavsett om du kan försvara dig med vapen med en skill på 20 så finns ju risken att man hamnar i en situation som du klarat om du haft 40 i nämnda skill från början, men det löser sig mot level 10 eller så. Dessa situationer är grymt sällsynta dock, om de ens förekommer, och de går att råda bot på med ett skickligt placerande av pekfingret på [F5] med jämna mellanrum.

Nu blev det ett jävligt långt inlägg, men som sagt, är ganska bekant med spelen, och jag kan starkt rekomendera denna build om du vill få ut så mycket som möjligt av din speltid.

Huvudsaklig källa: Mig själv samt http://www.gamingreality.com/2010/11/fallout-new-vegas-character-creation.html
Senast redigerad av Screwattack 2011-01-30 kl. 17:22.
Citera
2011-01-30, 16:49
Medlem
Dolmantes avatar
Stötte på en tämligen hilarious bugg. Se till att ni kan knocka en av era kompanjoner med ett slag/skott och gör detta. När denne precis reser sig upp, knocka igen!

Har ni samma "tur" som mig - ja, lulz will follow.

Citera
2011-01-30, 17:40
Medlem
HappyHours avatar
Shit va härligt! Jag lyckades få tillbaka ED-E nu, tack vare denna videon: http://www.youtube.com/watch?v=ym9g6chpypg&feature=related
Citera
2011-02-04, 20:38
Medlem
MrFingals avatar
Citat:
This morning we’ve announced that Dead Money, the first game add-on for Fallout: New Vegas, is coming to PlayStation 3 (via PSN) and PC (via Steam and Direct2Drive) on Tuesday, February 22nd. Additionally, we will be releasing three additional add-on packs in the coming months. These packs will launch simultaneously on Xbox 360, PlayStation 3, and PC.

http://bethblog.com/index.php/2011/02/04/dead-money-coming-to-ps3-pc-more-content-on-the-way/
Citera
2011-02-06, 11:36
Medlem
Jag har aldrig spelat något av dom första Falloutspelen. Testade trean när den kom, men gav upp ganska omgående då mitt spel konstant kraschade osv, kan inte heller säga att jag fastnade. Spelade dock bara ett par timmar. Tror ändå på nått sätt att spelet är min typ. Värt att testa New Vegas? Något man ska tänka på/fixa?
Citera
2011-02-06, 14:12
Medlem
Inhales avatar
Jävlar vad dyra stimpacksen är i början av spelet, över 100 caps styck

Har 2 frågor jag funderat lite över.

1: Är det inte likadant som i 3an med tidningarna man läser så man får permanent högre skills?
Läste en tidning när jag hittade den, men efter några sekunder stog det typ att intelligence skill has worn off eller liknande?
Är det numer bara en tillfällig skill? Typ att man ska läsa en repair tidning om man ska laga nåt direkt.
Har typ 15-20 tidningar på mig som jag inte velat läsa och dom väger ju...

2: Hur funkar dessa cases man kommer över hela tiden?
Tex. 5.56mm case, vad har man dom till? Är det något man ska ha till reloading benches?
Citera
2011-02-06, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale
Jävlar vad dyra stimpacksen är i början av spelet, över 100 caps styck
1.
Tidningarna ger tillfälliga skills i stats, dom väger ingenting.
Det finns fortfarande skillböcker precis som i fallout 3 men det finns inte lika många, i fallout fanns det typ 25 (eller mer) skillböcker av varje sort, så där var det lätt att höja alla skills till 100 om man bara ville. Det finns perks så du får ut mer av skillböcker och tidningar.

2.
Cases använder du i reloading bench. Dock behöver du mer saker för att göra ammo, du kan köpa sakerna du behöver hos vendors (gun runners brukar ha) eller så kan du bryta ner annan ammo för att få det. Bryter du tex ner 100 st 5mm ammo så får du allt du behöver för att göra 100 stycken 5.56, förutom cases.
Förutsatt att du har repair skillen som behövs

http://fallout.wikia.com/wiki/Reloading_bench
Citera
2011-02-06, 19:37
Medlem
DarkwingdDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ariscea
Testade trean när den kom, men gav upp ganska omgående då mitt spel konstant kraschade osv
ge fan i att köra med hög grafik på en dator som inte klarar av de...
Citera
2011-02-06, 19:50
Medlem
Dolmantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkwingdDuck

Nuuu är ju varken Fallout 3 eller New Vegas känt för att vara stabila spel, oavsett rig.
Citera
2011-02-06, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarkwingdDuck
Det var säkert grafikkortet som var felet, särskilt när det gäller Fallout-spelen...
Citera
2011-02-06, 22:25
Medlem
Zull3s avatar
Klarade precis spelet via House men jag har en save ganska sent i spelet med NCR som jag ska klara nån gång lite senare. Ska man gå på 3an nu direkt eller pausa lite, jag fick plötsligt lägga ner 3an då min data crasha.

Det har varit roligt så här långt och nu längtar man bara till fallout online 2012

Mitt vegas spel har innehållit mest action med mest skills på guns, energy och speech men vid spelets slut och level 30 så hade jag högt på explosives och lockpick. Många fina vapen tillhands

Note: Educated perk var helt värdelös för mig, fick inget av den.

Ha D!
Citera
2011-02-06, 23:46
Medlem
Cuprums avatar
Har bekantat mig en hel del med spelet nu, jag tycker att som rollspel är de bättre än fallout 3, och också vilka factions man väljer, gott och ont är mkt gråare mellan faktionerna och man har en riktig möjlighet att välja, vilket inte riktigt var fallet i 3:an. Blir en hel del grubbel vilka sidor man väljer.

Däremot så får jag mindre "upptäckarlust" på Fallout NV än Fallout 3. Fallout 3 hade roligare och mer engagerade och välskrivna sidequests, som gav mer inlevelse i den postapokalyptiska världen och gav en bra inblick vilka möjliga öden människor i den världen kunde ha upplevt. De små detaljerna i random övergiven bunker/byggnad/grotta gav mer känsla i 3:an. Alla platser och saker som utspelade sig utanför storyn kändes mer spännande helt enkelt, och framkallade mer känslor.

Detta är min subjektiva åsikt iaf, vet många som inte alls håller med mig om de här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in