• 1
  • 2
2009-04-20, 14:56
Medlem
Cleopatras avatar
...inkl skattetips på gränsen eller bortom gränsen till det lagliga. Huvudsaken är att det är svårt att bli upptäckt. I potten ligger 1000-tals skattepengar som jag anser vi behöver bättre själva än att ge dem till korrupta nationella och EU-pampar.

Min första fråga är: går det att utnyttja hushållsnära tjänster och rot-avdrag fastän man inte haft sådana?
Citera
2009-04-22, 14:41
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleopatra
...inkl skattetips på gränsen eller bortom gränsen till det lagliga. Huvudsaken är att det är svårt att bli upptäckt. I potten ligger 1000-tals skattepengar som jag anser vi behöver bättre själva än att ge dem till korrupta nationella och EU-pampar.

Min första fråga är: går det att utnyttja hushållsnära tjänster och rot-avdrag fastän man inte haft sådana?
Givetvis, men det kan ju bli lite jobbigt om de ber dig visa upp kvitton och fakturor...
Citera
2009-04-22, 22:45
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:

Svar på din första fråga:

ROT-avdrag kan du få först i deklarationen 2010, förutom efter den 1 juli i år då man betalar halva kostnaden direkt till utföraren.

Återstår hushållsnära tjänster. När man söker om skattereduktion för hushållsnära tjänster måste man bifoga kopior på fakturorna. Men visst, kan du hitta ett företag som är reg. till F-skatt och är villig att ge dig en "luftfaktura" är det nog inte omöjligt.

Lycka till!
Citera
2009-04-24, 11:46
Medlem
Cleopatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Svar på din första fråga:

ROT-avdrag kan du få först i deklarationen 2010, förutom efter den 1 juli i år då man betalar halva kostnaden direkt till utföraren.

Återstår hushållsnära tjänster. När man söker om skattereduktion för hushållsnära tjänster måste man bifoga kopior på fakturorna. Men visst, kan du hitta ett företag som är reg. till F-skatt och är villig att ge dig en "luftfaktura" är det nog inte omöjligt.

Lycka till!

Tack för svaret. Då kan vi glömma dessa avdrag.

Vilka avdrag har i ditt tycke lättast att gå igenom? Vilken skatteavdrags-strategi är mest lyckad?
Citera
2009-04-25, 12:47
Medlem
Citat:
Tack för svaret. Då kan vi glömma dessa avdrag.

Vilka avdrag har i ditt tycke lättast att gå igenom? Vilken skatteavdrags-strategi är mest lyckad?

Det verkar som du vill ha tips om ett "lätt" avdrag du vill göra?

Det är bara tattare och annat löst folk som håller på att fuska med deklarationen. Sen är det också olagligt, det är inte roligt att åka dit för skattefusk. Det ser väl sådär bra ut när du söker jobb och du har det i ditt bagage då arbetsgivaren kollar belastningsregistret.

Du verkar heller inte ha alla hästarna hemma så att säga. I ditt inlägg skriver du att du inte vill EU-pampar och så vidare ska få stålarna. Tanken har inte slagit dig att det är en liten piss i floden. Skulle folk vara otrdentliga och inte ett jävlka drägg som dig så kunde vi få mer pengar till att bygga upp ett bättre brottsbekämpnings system. Det skulle behövas ett fängelse till så kunde vi slänga in drägg som dig där.

Har du funderat på att slå ner någon? Du lär nog få mindre straffskala för det än med skattefusk, lite beroende på vilken omfattning vi pratar om. Så gå du ut och slå ner någon ikväll med och kör lite skattefiffel på det tattare....
Citera
2009-12-09, 22:42
Medlem
Försäljning/renovering lägenhet...

Hur funkar de om ja säljer min lägenhet och deklarerar att ja renoverat den för 50 000 har kvitton från min farsa som byggt om sitt kök å skickar in dom?! Det borde väl ändå vara omöjligt för dom att ta reda på om de blir granskning?
Citera
2009-12-10, 01:42
Medlem
Loamigads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixem86
Hur funkar de om ja säljer min lägenhet och deklarerar att ja renoverat den för 50 000 har kvitton från min farsa som byggt om sitt kök å skickar in dom?! Det borde väl ändå vara omöjligt för dom att ta reda på om de blir granskning?
Borde inte byggföretaget ha det på "fil" vilken adress dom byggde på?
Och eftersom din inte finns med i nått register överhuvudtaget...

Men jag vet faktiskt inte.
Citera
2009-12-10, 14:25
Medlem
Men om man gjort det själv?! Bara drar av kostnadet för material och verktyg com man har på kvitto då finna ju inte en chans att dom granskar de närmare och även om dom gör ska dom då åka hem till mig gamla lägenhet å kolla hur fna den ser ut lr?!
Citera
2009-12-10, 17:04
Medlem
Loamigads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixem86
Men om man gjort det själv?! Bara drar av kostnadet för material och verktyg com man har på kvitto då finna ju inte en chans att dom granskar de närmare och även om dom gör ska dom då åka hem till mig gamla lägenhet å kolla hur fna den ser ut lr?!
AH fattade det som han hyrde in hjälp med, sorry
Ja asså är din gammla lägenhet i bra skick så kan det fan vara relativt säkert.
(Om du nu mot förmodan skulle ha oturen att bli granskad)

Det dom kan kolla är att kvittorna inte stämmer med ditt konto utdrag (gissar han betalade med kort, / tog ut kontanter kort tag före)
Men det är väl bara att säga att han hjälpte dig.
Annars kan jag inte komma på nån mer fallgrop.. men har säkert missat nått :P
Citera
2009-12-13, 00:58
Medlem
det man bör ha i åtanke inför årets deklaration är att yrka avdrag för sin andel av räntekostnaden på statsskulden, detta har tidigare inte varit möjligt men inför årets deklaration har det införts en möjlighet till detta genom ändring i 8 kap i inkomstskattelagen.

gå in på www.riksgalden.se och gör beräkning av hur mycket just du kan yrka avdrag för.

ett öppet yrkande i din deklaration är dock att rekommendera.
Citera
2009-12-13, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjeg01
det man bör ha i åtanke inför årets deklaration är att yrka avdrag för sin andel av räntekostnaden på statsskulden, detta har tidigare inte varit möjligt men inför årets deklaration har det införts en möjlighet till detta genom ändring i 8 kap i inkomstskattelagen.

gå in på www.riksgalden.se och gör beräkning av hur mycket just du kan yrka avdrag för.

ett öppet yrkande i din deklaration är dock att rekommendera.

Vad är det för ändring som gjorts som gör detta möjligt?
Citera
2009-12-13, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr blueeye
Vad är det för ändring som gjorts som gör detta möjligt?

En motion från Lena Svensson (v) som föranledde ett lagförslag (prop 2008/09:140) och därefter lagstiftning genom SFS 1200:332.

Ett öppet yrkande i din deklaration rekommenderas starkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in