2009-04-20, 14:39
Medlem
Visste inte vilket forum som skulle passa för frågor om etik och livsfrågor. Så jag kör på övrigt!

Som vi vet är Sverige ett väldigt pliktetiskt land. Trafiklagarna, åldersgränserna osv.

Vad är bra med pliktetik? vad är dåligt?

Sedan har vi konsekvensetiken som bygger på handlingen och vilka konsekvenser vi får av den.

Vad är bra med konsekvensetik och vad är dåligt?
Citera
2009-04-20, 14:50
Medlem
Drakfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbiedoll90
Visste inte vilket forum som skulle passa för frågor om etik och livsfrågor. Så jag kör på övrigt!

Som vi vet är Sverige ett väldigt pliktetiskt land. Trafiklagarna, åldersgränserna osv.

Sedan har vi konsekvensetiken som bygger på handlingen och vilka konsekvenser vi får av den.

Skulle nog säga att Filosofi-forumet är vägen att gå. Med tanke på inläggets utformning så skulle tråden kanske passa bättre under läxhjälp?

Läste förövrigt EPISKT dilemma, och hoppades på något saftigare...
Citera
2009-04-20, 14:52
Medlem
brajzillas avatar
det som blir löjligt är att man inte kan göra undantag i vissa extrema fall ens för att man skall hålla på skiten till punkt och pricka det kan irritera nått så djävulskt ibland
Citera
2009-04-20, 15:06
Medlem
Smutzs avatar
Det som är dåligt med konsekvensetik är naturligtvis att det ofta är väldigt svårt att förutse konsekvenserna av ens handlande. Konsekvenser kan ibland till stor del bero på ren tur, är man oetisk om ens välmenande handlingar pga olyckliga omständigheter leder till aversiva konsekvenser?

Det ända som är säkert här världen är att allt blir ganska dåligt om man drar det till sin spets, skriv det i din läxa.

EDIT: Var har du dilemmat förresten?
Citera
2009-04-20, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drakfisk
Skulle nog säga att Filosofi-forumet är vägen att gå. Med tanke på inläggets utformning så skulle tråden kanske passa bättre under läxhjälp?

Läste förövrigt EPISKT dilemma, och hoppades på något saftigare...

Ja filosofi forumet funderade jag på, MEN pliktetik handlar ju om lagar, och det känns som filosofin är långt över lagarna, hur man ska tänka och så, mer fritt helt enkelt.

Jo jag erkänner det är en läxa. Men etik handlar även om att se saker från andras synvinklar och inte bara tänka att ens egen är rätt, ellerhur? Det är det jag försöker göra
Citera
2009-04-20, 17:40
Medlem
Smutzs avatar
Noterade att det smög sig in en liten stjärt i mitt föregående inlägg
Den ber jag naturligtvis finkänsliga om ursäkt för.
Citera
2009-04-20, 22:02
Medlem
core_s avatar
Övrigt --> Filosofi
/Mod
Citera
2009-04-20, 23:49
Medlem
kamikaze_kids avatar
https://www.flashback.org/showthread.php?t=851984
Citera
2009-04-21, 00:38
Medlem
Citat:

Etik handlar om rätt och fel, så att fråga om bra eller dåligt fungerar inte. Förutom det kan du väl fråga dig själv hur bra du tycker det vore om en bil körde upp på trottoaren, eller hur bra det vore om en 5åring söp sig aspackad.
Citera
2009-04-21, 01:06
Medlem
Mortons avatar
Man går in här och förväntar sig ett moraliskt problem - men att redogöra för plikt- och konsekvensetik är inget etiskt dilemma nånstans.

Åtminstone inte för mig.

Gah.
Citera
2009-04-21, 12:54
Medlem
adequates avatar
Inte så mycket till dilemma, som sagt. Titeln är förtydligad.

/Mod
Citera
2009-04-24, 17:54
Medlem
Zurrets avatar
Citat:

Bra med ett land som är uppbyggt på pliktetik är att människor som är mindre begåvade och inte kan tänka för sig själva har lagar och regler att följa och behöver inte riktigt motsäga sig varför det är så, för lagen säger det.

Konsekvensetiken är väll bra mestadels för att dom som använder den kan se snäppet längre än vad lagarna säger och på sätt göra något som gör situationen bättre även fast lagen säger annat. Lagen är inte "bullet proof" och det finns flera situationer som om man tänker på konsekvensen först så kan man få en bättre resultat av situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in